Logitech G13 Gamepad

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf zob » 6. maj 2010, 22:12

Jeg er ikke sikker, da jeg praktisk taget aldrig kompiler noget selv, men skal pakken build-essential ikke være installeret for at 'sudo make' fungerer. Du kan jo prøve.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install build-essential

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf soundpartner » 6. maj 2010, 22:54

zob skrev:Jeg er ikke sikker, da jeg praktisk taget aldrig kompiler noget selv, men skal pakken build-essential ikke være installeret for at 'sudo make' fungerer. Du kan jo prøve.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install build-essential

jo det skal den
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf zob » 7. maj 2010, 00:18

Vi er ude hvor mine korte, uprøvede ben ikke kan nå bunden af kodehavet. Men når du så har forsøgt at sætte det modul ind i kernen (med insmod) kan du så køre en

Kode: Vælg alt

lsmod
så vi kan se. Evt. både en før og efter (så skal du jo lige genstarte).

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf zob » 7. maj 2010, 00:37

Ja præcis en lang liste der tillader dig at se hvilke moduler der er tilføjet til kernen.
Jeg tænkte på et før og efter portræt af denne liste for at vi kunne sikre os at din sudo insmod g13.ko kommando overhovedet har en effekt. Så det er meningen at du skal poste outputtet her eller selv kikke det igennem.
Og ja, jeg ved godt at du ikke længere har modulet i kernen når du genstarter, det var bare for at kunne lave et før og efter portræt. Ellers ville det jo blive et efter efter portræt, hvis du forstår...

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf zob » 7. maj 2010, 00:52

Ikke andet end at vi nu ved at kommandoen i hvert fald har lykkedes med at tilføje g13 modulet (og at det forsvinder efter en genstart, men det vidste vi vist begge to i forvejen).
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig længere på vej, hvis du siger at det stadig ikke virker, når lsmod viser g13 modulet.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf zob » 7. maj 2010, 01:01

Ja velbekomme, det var jo så lidt.
Der er folk på forum (og sikkert også på det internationale forum) der ved meget mere om kerner og moduler end mig (hvilket godt nok ikke siger meget, men alligevel).

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf laoshi » 7. maj 2010, 07:46

Du bør installere dkms

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install dkms

Det er dynamic kernel management system - se mere her http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Kernel_Module_Support
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf lath » 8. maj 2010, 22:40

Lidt om Device driver:

1)
Når du poster 2 næsten ens outputs fra lsmod så gør istedet dette.
Post sidste lsmod hvor alle moduler burde være loaded, og så en diff fra forrige lsmod.
Viser output fra diff af de 2 outputs ingen ændringer skete der ikke noget.
Husk selvfølgelig at skrive hvad der er hvad.

2)
Brug modprobe i stedet for insmod. Modprobe indlæser alle kerne moduler (device drivere som kommer i en *.ko fil), som den driver du indlæser måtte have brug for.
Har din driver en device-driver afhængig som ikke er opfyldt, og du bruger insmod sker der ikke noget.

3)
Kig i logfiler i /var/log
/var/log/dmesg er "the kernel ring buffer".
Du kan indstille loglevel med -n parameteren til dmesg programmet for kontrollere hvad der bliver logget.
Du kan så sætte n ret højt og prøve at sætte kernemodulet ind i kernen, og så læse hvad der skete i /var/log/dmesg bagefter.

4)
Du kan prøve at poste en mail på linux udvikler listen, og spørge (på engelsk) til status på den device driver du har. Det er muligt at den oprindelige udvikler har mistet interessen for device driveren for længe siden.
FAQ om kerne mailinglisten: http://www.kernel.org/pub/linux/docs/lkml/

5)
Du kan som mig også begynde at blive newbie Linux kerne udvikler: kig i så fald på http://kernelnewbies.org/

Jeg har mest interesse i at få USB 3G/4G/LTE modem til at virke ud-af-boksen med Linux.

LTE (100+ Mbit/s mobilt bredbånd) udrulles af f.eks. Telia i forår 2011.
LTE: http://en.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Logitech G13 Gamepad

Indlægaf lath » 9. maj 2010, 22:24

Miscni skrev:Hej lath

Sidder og prøver nogle af de ting du lige har forslået.

1.
Ved at bruge Modprobe lader det til, at den bliver installeret ind, har godt nok ikke prøvt at genstarte endnu, men skal nok lige skrive en tråd, hvis det har gjort nogen ændrening.

2.
Har tjekket /var/log/dmesg og den finder mit G13:
[ 11.841123] generic-usb 0003:046D:C21C.0001: hiddev96,hidraw0: USB HID v1.11 Device [G13] on usb-0000:00:1d.1-1/input0


OBS OBS OBS
Prøvede at genstarte, og G13 virkede godt nok ikke, men jeg fik set tingene fra en anden vinkel, er jeg skam kun glad for, så mit næste træk, ville være at sende en mail. Men ville stadig prøve mig frem.

3.
Sjovt nok, når jeg bruger disse informationer fra dette link http://wiki.jarfil.net/Logitech_G13 I terminalen.
Så reagere min G13 fint, på de forskellige G-taster som den har, problemet er bare I, at hvergang jeg gør det, så skifter de Raw Scancodes hele tiden, det jeg mener er.

Hvis G1 Knap er Scankode : f6011f7b0000800080

Så når computeren er genstartet, så er scankode skiftet til: (f6011B7b0000800080 eller f6011C7b0000800080) det variere meget.


Modulet indlæses ikke automatisk så ved genstart er det væk ifen.

I dit eget link i første indlæg står der noget vigtigt. Det er om:
options usbhid quirks=0x046d:0xc21c:0x4


Ellers får du problemer med usbhid device driveren.

Det kan være at scankode bliver rigtig, hvis du først er nu at du laver den optionslinie.

Iøvrigt så fjerner du et kerne modul med rmmod <driver_navn> kommandoen.

Når du har indsat kernemodulet, og det er blevet genkendt, så kan du via det første link nu sende kommandoer til din Logitech G13:
Plug in the G13, and cross your fingers :)
If the driver correctly recognizes the G13, you should see the following image on the LCD display:
Billede

You can interface with the driver through the files in /sys/kernel/g13.
/sys/kernel/g13/rgb
This sets the backlight, write three decimal integers values between 0 and 255 separated by spaces to set it:

# set the backlight to medium red
echo "100 0 0" > /sys/kernel/g13/rgb


/sys/kernel/g13/m_keys
This sets the M-keys lights, write a decimal integer value between 0 and 15 that specifies which lights to activate:
Key Value
M1 1
M2 2
M3 4
MR 8
The integer is the sum of the values of the lights to set.

# set the M2 and MR lights, unset M1 and M3
echo 10 > /sys/kernel/g13/m_keys


/sys/kernel/g13/lcd
This sets the LCD. The data needs to be a single block of 160 x 48 bits, representing the pixels in the image. For details, look at pbm2lpbm.c (compile with g++ pbm2lpbm.c, then run ./a.out < input.pbm > output.lpbm. It converts raw pbm images of size 160x43 to the correct format (conveniently named lcd-pbm or lpbm).

# set the LCD to show hello.lpbm
cat hello.lpbm > /sys/kernel/g13/lcd

Billede
/sys/kernel/g13/keymap
This sets the keymap for all the keys and buttons on the G13. The values are four digit hexadecimal integers representing the keycodes (from /usr/src/linux/include/linux/input.h) that the respective key or button sends. The values are in order:
Key Explanation
G1 - G22 The Gxx keys
Button-Left The button to the left of the stick
Button-Down The button below the stick
Button-Stick The button that is activated when pushing the stick hard
M1 - MR The Mx keys
Next The round key to the left of the LCD
Left The leftmost key right below the LCD
Left-Center The second-to-left key right below the LCD
Right-Center The second-to-right key right below the LCD
Right The rightmost key right below the LCD
Light The key that toggles the LCD backlight, with a small sun on it

# set my custom dvorak keymap
echo "003b 003c 002d 0033 0020 003d 003e 003f 0040 001e 0027 0023 0041 0042 0043 0035 0030 0017 0044 000e 001c 0039 0110 0111 0112 0002 0003 0004 0005 0006 0007 0008 0009 000a 000b " > /sys/kernel/g13/keymap


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster