Mus låser computer

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Mus låser computer

Indlægaf egoland » 23. apr 2010, 16:22

Har en gammel Sony VAIO pcg-fx505. Når jeg slutter USB-musen til, låser den nogen gange computeren, der eller kører almindeligt fejlfrit. Har lige lavet en mindre RAM-opgradering fra 512 til 756 mb, før dette kørte den fejlfrit. Når jeg som det første tager et lille spil mahjongg, kører den også fejlfrit. Har en lille teori om, at måske er en lille programstump, der mangler, eller ikke bliver ordentligt indlæst under opstarten. Nogen bud?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mus låser computer

Indlægaf Jimmyfj » 23. apr 2010, 16:48

Ud fra din egen beskrivelse at dømme kan det godt være dine nye RAM, som skaber problemer. Hvis systemet kører fejlfrit med de oprindelige 512 MB RAM ombord, men fejler ved at fryse med de nye RAM isat, så kan det kun være omkring de nye RAM fejlen ligger. For at finde ud af dette kan du smide en Live-Cd i maskinens drev, boote op på skiven og gennemføre en Memory Test. Dette vil vise dig, hvis der er fejl på de nye RAM.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Mus låser computer

Indlægaf egoland » 23. apr 2010, 17:57

RAM testet: Ingen fejl! Tror stadig, det er en lille programfejl, når den kan køre i nogle programmer, og ikke i andre. Firefox låser, hvis jeg ikke har spillet Mahjongg først, og ligesådan låser den, når man går ind og ser på systemoplysninger før Mahjongg - sært!!! :shock: :cry:

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Mus låser computer

Indlægaf egoland » 24. apr 2010, 17:06

Ingen ideer? Er der noget, man kan gen-inlæse, så det kan komme til at fungere igen?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mus låser computer

Indlægaf lath » 24. apr 2010, 20:37

egoland skrev:Ingen ideer? Er der noget, man kan gen-inlæse, så det kan komme til at fungere igen?


Så underlige fejl hører til i hardware afdelingen. Husk at køre memory testen i flere timer for at stresse RAM-elektronikken.

Der kan opstå noget der kaldes slew rate, som i bedste fald gør dit system ustabilt, og i værste fald rister noget transistorer i bundkortet. Når det sker er der helt sort skærm - der sker bare slet ikke noget.

Engelsk Wikipedia om Slew rate: http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate


Hvad er hardware specs for 512MB RAM blokken og 256MB RAM blokken. Det er RAM hastighed, og de tider der er opgivet i nano-sekunder (ns).
Husk at skrive hvad der er hvad ud for hver tid.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Mus låser computer

Indlægaf egoland » 24. apr 2010, 21:22

Nu er der altså det, at computeren kører i timevis med de her RAM, og meget stabilt = aldrig gået ned. Men når man så sætter en mus i USB-porten, kan den gå ned - mest sansynlig når man er på nettet. Har prøvet mere flere mus = samme resultat. Så jeg er temmelig sikker på, at det ikke er en RAM-fejl. Chpsættet er i øvrigt et VIA KT133A - nogen problemer i det?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mus låser computer

Indlægaf lath » 25. apr 2010, 14:44

egoland skrev:Nu er der altså det, at computeren kører i timevis med de her RAM, og meget stabilt = aldrig gået ned. Men når man så sætter en mus i USB-porten, kan den gå ned - mest sansynlig når man er på nettet. Har prøvet mere flere mus = samme resultat. Så jeg er temmelig sikker på, at det ikke er en RAM-fejl. Chpsættet er i øvrigt et VIA KT133A - nogen problemer i det?


Gammel fejl (2001) lader det til:
Warning: watch out for VIA + Linux!

Mike Magee of The Inquirer has brought an interesting thread to my attention. It has to do with VIA's AMD-based chipsets and a certain Linux kernel compilation. The problems arise when a user compiles Linux with Athlon optimizations enabled (to use 3DNow! and hardware prefetching). On certain VIA chipsets the recompilation causes memory errors to crop up and makes the system unusable. Recompiling with P6 optimizations (the Pentium ones) makes the problem go away. It took a while to track down because, in the end, the problem wasn't with Linux or the compiler, but rather with VIA's new BIOS updates. When some ingenious hackers took a crack at it they discovered certain motherboard/chipset bits are altered from their previous settings following a BIOS update. Those bits were set to allow faster performance on the chipset, however they seem to have gone a little too far because turning those same bits back to their original setting makes the problem go away. Basically, it all boils down to this: the VIA memory subsystem in Athlon chipsets seems to be either very close to its maximum capabilities, or there are settings within the chipsets which result in the motherboard being out of spec, thereby causing the memory errors. Neither prospect looks good for VIA. At least now the Linux community knows what's causing the problem. A fix is just an older BIOS flash away.

Read more: http://www.geek.com/articles/chips/warn ... z0m7DIZKGa

som er fra: http://www.geek.com/articles/chips/warning-watch-out-for-via-linux-2001127/

så du skal smække en ældre BIOS ind i den for at den virker korrekt. Bemærk at problemet også er rapporteret til at berøre Windows 2000 (søg efter win2k, kig i kommentarerne)


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: Mus låser computer

Indlægaf egoland » 25. apr 2010, 18:14

Æv!!! :cry: ! Nå, men hvis det er det, der er galt, tror jeg, at jeg foretrækker at leve uden mus! Bussen skulle eller kun køre 100/200 på denne her, men RAM skulle kunne gå op på 133/266.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster