Grafikproblemer

Forum for support til grafik og lydkort.
evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Grafikproblemer

Indlægaf evag » 9. maj 2009, 16:34

Jeg installerede nogle nvidia grafikdrivere. Når jeg nu starter computeren, er skærmen fyldt med kulørte streger, og jeg kan derfor ikke komme ind og genoprette systemet. Jeg kan slet ikke logge mig ind, da jeg ikke kan se noget på skærmen.Jeg har prøvet at vælge recovery og "løs grafiske problemer" i opstarten, uden held.
Jeg har også prøvet at installere ubuntu igen, men får kun mulighed for at oprette endnu en partition til at installere ubuntu. Jeg ville derefter få en partition til windows, og 2 forskellige ubuntupartioner, og det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i.
Er der en form for systemgendannelse, i stil med programmet i win xp? Eller hvad kan jeg gøre?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Grafikproblemer

Indlægaf Jimmyfj » 9. maj 2009, 17:52

Hvis du logger ind i terminal-tilstand med dit eget navn/password - og derefter skifter til root-tilstand med sudo su + password, så kan du køre denne kommando som skulle stille dit system tilbage til Vesa-driveren:

Kode: Vælg alt

dexconf


genstart her efter systemet ved, som root, at skrive kommandoen:

Kode: Vælg alt

reboot
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Re: Grafikproblemer

Indlægaf evag » 10. maj 2009, 10:53

Jeg er noget af en nybegynder vedr. Linux, så jeg har lidt problemer med svaret.
Jeg har prøvet at starte op i recovery-mode, og derefter vælge root - drop to rootshell prompt. Derefter skrev jeg de koder du har angivet. Det ændrede desværre ikke noget.
Skulle jeg have gjort det på en anden måde? Hvad mener du med at logge ind i terminaltilstand, og hvad betyder sudo su + password?

evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Re: Grafikproblemer

Indlægaf evag » 11. maj 2009, 16:33

Nå, her lige en melding fra det virkelige liv.
Mit forsøg på at slette Linux, og foretage en nyinstallation af samme, mislykkedes adskillige gange. Man kan åbenbart ikke installere i samme partition, Linux starter hele tiden partitionsprogrammet op.
Det hele er endt med, at jeg nu har 14 partitioner på min harddisk, heraf een på 135 GB, som hverken kan anvendes af Linux eller Winxp.
Men det virker!

Så mit råd til andre er: Lad være med at pille ved noget du ikke har forstand på.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Grafikproblemer

Indlægaf Christian.Arvai » 11. maj 2009, 16:46

Det burde altså ikke drille så meget, hvis du sætter ubuntu i og kører den som livecd, går ind i system>administration>partitionshåndtering (Gparted), sletter alle ubuntu og swap partitioner, derefter vælger du installer og følger vejledning hen til hvor man skal vælge partition, her skal du (hvis det er en dualboot) vælge "Guidet - benyt den største sammenhængene fri plads" og så burde ubuntu selv lave partitioneringen.

Hvordan installerede du ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Re: Grafikproblemer

Indlægaf evag » 12. maj 2009, 21:14

Jeg startede installationscd'en, og kunne så vælge "prøv ubuntu" eller "installer ubuntu" plus nogle andre muligheder, som ikke sagde så meget. Når jeg så valgte installer ubuntu, starter partitionsprogrammet op. Hvis jeg prøver at slette de tidligere partioner (undtagen dem med windows xp), og trykker på videre, får jeg at vide, at der mangler at blive angivet et root filsystem. Det hele ender så hver gang med, at der er oprettet endnu en lille partion, som lige akkurat rummer endnu en version af ubuntu ( så lille, at jeg ikke kan installere nogle "pakker"). Det jeg gerne ville have, er en mulighed ved opstart for at vælge windows eller ubuntu. Og ubuntu-partionen ville jeg gerne have på 150 GB.
Har du en forståelig opskrift hvordan det kan lade sig gøre.?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Grafikproblemer

Indlægaf Christian.Arvai » 12. maj 2009, 21:35

Som jeg tidlige beskrev det burde det altså kunne lade sig gøre :
christian.arvai skrev:Det burde altså ikke drille så meget, hvis du sætter ubuntu i og kører den som livecd, går ind i system>administration>partitionshåndtering (Gparted), sletter alle ubuntu og swap partitioner, derefter vælger du installer og følger vejledning hen til hvor man skal vælge partition, her skal du (hvis det er en dualboot) vælge "Guidet - benyt den største sammenhængene fri plads" og så burde ubuntu selv lave partitioneringen.

Hvordan installerede du ?



Men jeg tror fejlen er at du (efter at have slettet de partitioner du ønsker), gå i gang med en manuel partitionering:
og trykker på videre, får jeg at vide, at der mangler at blive angivet et root filsystem.

jeg vil anbefale dig at slette de partitioner og så vælge "Guidet - benyt den største sammenhængene fri plads" til at installere, du kan læse lidt mere om forskellen her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

Bemærk lige at når jeg skriver "slette" en partition - mener jeg at du skal lade den stå som "ikke allokeret".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Re: Grafikproblemer

Indlægaf evag » 12. maj 2009, 22:14

Tak for svaret, jeg har lige prøvet det.
Det gik fint med at slette den første lille partition, men ved de øvrige får jeg en fejlmeddelelse, hvor der f.eks står:
Unable to delete /dev/sda12!
Please unmount any logical partitions having a number higher than 12

Denne meddelelse får jeg, uanset hvilken partion jeg vil slette.

Øhhhh - hvad pokker sker der?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Grafikproblemer

Indlægaf Christian.Arvai » 12. maj 2009, 22:42

Der er vel også en "lås" ud for partitonerne som du ikke kan slette ?

Hvis der er det, skal du i gparted højreklikke og vælge "swap fra" (ved swap partitonen) og "afmonter" ved de andre, derefter kan man slette dem som jeg tidligere beskrev.



Edit:

Jeg tror faktisk at Stra har fat i fejlen i indlægget herunder, fik du startet ubuntu op på en installeret udgave, eller startede du op på livecd´en som jeg skrev ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Grafikproblemer

Indlægaf Stra » 12. maj 2009, 22:46

evag skrev:Tak for svaret, jeg har lige prøvet det.
Det gik fint med at slette den første lille partition, men ved de øvrige får jeg en fejlmeddelelse, hvor der f.eks står:
Unable to delete /dev/sda12!
Please unmount any logical partitions having a number higher than 12

Denne meddelelse får jeg, uanset hvilken partion jeg vil slette.

Øhhhh - hvad pokker sker der?
Prøv dette.
Start cd-en op og vælg at prøve uden at installere.

Når den er færdig går du i system/administration/partitionshåndtering og sletter alle partioner med Ubuntu på.

Derefter vælger du ikonet installer Ubuntu og følger denne vejledning http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation (er godt nok til ubuntu 08.04, men princippet er det samme, udseende lidt forskelligt.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

evag
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. maj 2009, 16:22

Re: Grafikproblemer

Indlægaf evag » 13. maj 2009, 12:51

Jamen, NU VIRKER DET.

Jeg valgte unswap, og derefter kunne jeg slette hvad jeg ville. Da jeg så installerede en ny version, tildelte partionsprogrammet hele den ikke allokerede plads til winxp. Jeg kørte derefter partionsprogrammet igen, og ændrede størrelsen på winxp i nedadgående retning. Den derved fremkomne ikke-allokerede plads kunne jeg derefter tildele ubuntu. Genstart af systemet med bævende hjerte- ingen problemer - pyha.
I skal alle have stor tak for hjælpen. Formidabel hjælp.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster