Fjerne grafikdrivere?

Forum for support til grafik og lydkort.
MiscMau
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2008, 12:36

Fjerne grafikdrivere?

Indlægaf MiscMau » 1. okt 2008, 12:57

Hejsa :)

For et par dage siden installerede jeg Ubuntu 8.04 Hardy - mit første Linux-baserede OS, så jeg er pure newbie, men tilsyneladende med et talent for at rode ved ting, jeg burde have holdt mig væk fra...

Jeg ville prøve at få et spil til at køre gennem Wine, og i den forbindelse faldt jeg over en application under Other, nemlig Screen and Graphics Preferences, som fortalte mig, at der ikke var nogle drivere installeret/aktiveret til mit grafikkort. Da det pågældende Wine-spil kørte med meget lav FPS og en del grafiske fejl, tænkte jeg optimistisk, at drivere var lige det, mit grafikkort manglede. Som sagt, så gjort - jeg installerede/aktiverede den rigtige driver, og Ubuntu bad mig logge af min konto.

Men da jeg skulle logge på igen, kom der en pop-up boks frem, hvor der stod, at Ubuntu nu kører i low graphics mode, fordi den ikke kunne finde/konfigurere grafikkortet. Da desktop så startede op, opdagede jeg en del uønskede og ret overraskende ændringer, bl.a:

-Dansk keyboard var blevet til amerikansk
-Den spørger ikke længere om mit kodeord, når jeg fx går ind i netopsætninger
-Wine-spillet havde endnu flere grafiske glitches end før
-Andre applikationer har også grafiske fejl
-Screen and Graphics Preferences kan nu finde tre skærme; før fandt den kun to, hvor af nr. 1 var den aktive og nr. 2 var disabled - nu finder den to nr. 1, hvor den første er disabled, og den anden er den, der er aktiv

Så mit spørgsmål er nu: Hvordan fjerner jeg den grafikdriver igen? Screen and Graphics Preferences giver mig tilsyneladende ikke mulighed for at vælge, at ingen drivere skal være aktiveret, så skal jeg ind og fjerne den gennem Synaptics Package Manager?

Edit: grafikkortet er et Intel mobile 910GML (Intel 915 kalder det Screen and Gaphics Preferences), og driveren er en i810 Intel Integrated Graphics Chipset)

På forhånd tak for hjælpen :)

-Mia

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Fjerne grafikdrivere?

Indlægaf PKO » 1. okt 2008, 13:14

Hej,

Velkommen til forum!

Du kan fjerne dette program på samme måde som du installerede dette.

Med hensyn til dit low-graphic problem, ville jeg anbefale dig at starte i recovery mode og resette din grafik.

Dette gøres ved opstart Grub loading....

Tryk ESC og vælg det højeste kernenummer med Recovery mode.

Den indlæser en del inden en menu fremkommer.

Vælg xfix og afvent afslutning af denne og derefter resume.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

MiscMau
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2008, 12:36

Re: Fjerne grafikdrivere?

Indlægaf MiscMau » 1. okt 2008, 13:28

Tak for hurtigt svar! Det med at fjerne driverne på samme måde, som jeg installerede dem, forstod jeg vidst ikke helt, for jeg trykkede bare på en drop-down menu, valgte den rigtige driver og vupti, så var den aktiveret, men der var ingen mulighed for at vælge ingen drivere. Så prøvede jeg dit forslag om at starte i Recovery Mode, og lo and behold! det løste tilsyneladende alle problemer, inkl. det med driveren (der er nu valgt ingen).

Så tusinde tak igen :)

-Mia

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Fjerne grafikdrivere?

Indlægaf PKO » 1. okt 2008, 13:33

Hej Mia,

Du nævnte selv at du installerede et program. Du kan vælge at afinstallere på samme måde ved at fjerne flaggen.

Dit grafikkort er understøttet af den kerne du har installeret.

Men fint at det virker. :wink:
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster