Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Forum for support til grafik og lydkort.
tobiasue
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. dec 2010, 23:20

Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Indlægaf tobiasue » 8. jan 2015, 12:04

I et forsøg på at få ubuntu 14.04 til at køre på en HP ZBook med yderligere 2 skærme har jeg tilsyneladende fået ødelagt en del af systemet.

Jeg har PT opgivet den 3. skærm men nu kan jeg kun få duplikering af de to øvrige skærme til at vil. Dette kører fint i HD på begge skærme.

Når jeg forsøger at få skærm 2 til at udvide skrivebordet går det imidlertid galt med opløsningen. På en eller anden måde bliver skærmes virtuelle størrelse større end den fysiske og den eksterne skærm går delvist ind over den indbyggede skærm.

Dette har dog virket før jeg satte den 3. skærm på.

Det hjælper ikke umiddelbart at ændre skærmopløsningen, hvilket i øvrigt også er vanskeligt da musens position ikke er synchroniseret med den viste skærm.

Jeg har geninstalleret nvidia-driveren uden at det hjalp.

Nogen forslag til hvordan jeg kan få ubuntu til at identificere / initialisere min skærmopsætning igen?

Mvh. Tobias

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Indlægaf AJenbo » 8. jan 2015, 12:49

Nvidia grafikkort undersøtter kun 2 skærme af gangen frem til GeForece 680 så hvis dit er ældre er det ikke muligt med 3 eller flere skærme.

Prøv følgende for at nulstille din skræm opsægning

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge nvidia-*
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
rm ~/.config/monitors.xml

Genstart maskinen, og installere eventuelt den seneste Nvidia driver via Yderligere drivere.

tobiasue
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. dec 2010, 23:20

Re: Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Indlægaf tobiasue » 8. jan 2015, 16:40

Jeg har tidligere prøvet at geninstallere nvidia driveren uden held - dog kendte jeg ikke lige til monitors.xml filen.

Nu har jeg prøvet det foreslåede uden held.

Muligvis er der noget med min "nvidia x server setting" der kun viser en skærm "X screen 0".

Muligvis et mere grundlæggende problem. Når jeg skifter til Nouvaue driveren får jeg et helt blankt skrivebord uden opstarter og uden ikonlinjen i toppen.

Jeg ved ikke om det siger et eller andet.

Problemet minder lidt om en delvis opsat "Panning viewport" - noget bud på hvor en sådan konfiguration gemmes?

Mvh. Tobias

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2015, 03:47

Kan du eventuelt vis os et billed af hvordan din X server configuration ser ud i nvidia programmet?

tobiasue
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. dec 2010, 23:20

Re: Flere skærme - mulighed for reset af systeminstillinger

Indlægaf tobiasue » 18. jan 2015, 12:54

Det endte desværre med at maskinen blev ustabil, og jeg har således smidt en frisk ubuntu 14.10 på. Jeg tænker at prøve igen med skærmene igen i løbet af februar, når tiden tillader.

Mvh. Tobias

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster