optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Forum for support til grafik og lydkort.
asger.r@hotmail.com
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. jun 2013, 11:10
IRC nickname: rabølle

optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf asger.r@hotmail.com » 21. jun 2013, 11:38

nogen der ved hvordan man optager lyd fra fx youtube. så man kan lægge det over på fx mp3 afspiller på en nem måde på forhånd tak :)?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 21. jun 2013, 11:56

asger.r@hotmail.com skrev:nogen der ved hvordan man optager lyd fra fx youtube. så man kan lægge det over på fx mp3 afspiller på en nem måde på forhånd tak :)?

Det er ulovligt og dermed ikke noget du får hjælp til her!
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf AJenbo » 21. jun 2013, 11:58

Hej og velkommen til forummet. Hvor vidt det er decideret ulovligt er uklart, men Youtube tillader ikke at man henter eller afspiller deres indhold på andre måder end dem de selv stiller til rådighed.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf thj01 » 22. jun 2013, 08:04

Det kan lade sig gøre, men stort set alt det som vil være interessant at smide over på en MP3 afspiller vil være ulovligt at "rippe" fra youtube.

Du kan tjekke det ved at klikke på [vis mere / show more] i tekstfeltet under videoen. Der kan du neders se hvad licens det er udgivet undet.

Hvis det står en CC-licens kan du i de fleste tilfælde godt kopiere det til eget og ikke kommercielt brug, men ellers må du stort set ikke.

Hvis vi på nogen måde skal få folk til at tage Opensource og frie rettigheder seriøst, så starter det med at vi tager andres rettigheder seriøst.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 22. jun 2013, 12:05

Hvis vi på nogen måde skal få folk til at tage Opensource og frie rettigheder seriøst, så starter det med at vi tager andres rettigheder seriøst.


Ja, vi kan jo godt starte med det her i landet, men det vil så nok være det eneste sted, hvor div. rettigheder bliver efterlevet, hvis man efter installation af Ubuntu, googler efter ting man skal gøre efter installationen, vil du i så godt som alle dem der findes, b.la få en terminalkode, hvordan man bryder css-kodningen af dvdfilm, ærlig talt er det lidt svært, at tage den problematik seriøst, der findes jo et ocean af opensource programmer, netop til de ulovligheder, det er helt fint, at opskrifterne ikke bringes i et forum, men den der vil have opensource miljøet til, at tage de rettigheder alvorligt, har fast arbejde foran sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 22. jun 2013, 12:25

The Joker skrev:
Hvis vi på nogen måde skal få folk til at tage Opensource og frie rettigheder seriøst, så starter det med at vi tager andres rettigheder seriøst.


Ja, vi kan jo godt starte med det her i landet, men det vil så nok være det eneste sted, hvor div. rettigheder bliver efterlevet, hvis man efter installation af Ubuntu, googler efter ting man skal gøre efter installationen, vil du i så godt som alle dem der findes, b.la få en terminalkode, hvordan man bryder css-kodningen af dvdfilm, ærlig talt er det lidt svært, at tage den problematik seriøst, der findes jo et ocean af opensource programmer, netop til de ulovligheder, det er helt fint, at opskrifterne ikke bringes i et forum, men den der vil have opensource miljøet til, at tage de rettigheder alvorligt, har fast arbejde foran sig.


Et sted skal den første jo starte og hvis denne bryder sammen og opgiver er verden så blevet bedre?
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 22. jun 2013, 12:28

Uhh hvor jeg hader argumentet "fordi alle andre gør"!
Når lejligheden byder sig.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 22. jun 2013, 12:39

Hvis jeg skal være med til at starte det, skal rettighedshaverne også gribe andre sider an, på hvad jeg opfatter opfatter som problematikker. Gå ned i byen, køb en Disneyfilm til dine børn, og et af dem kommer til, at ridse den med det samme, du kan kun få en anden hvis du betaler 250,- en gang til, hvad var det du betalte for for første gang, var det meste af det ikke rettighederne? hvis det problem bliver grebet an på en helt anden måde, ville jeg også gerne være med.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 22. jun 2013, 12:51

Uhh hvor jeg hader argumentet "fordi alle andre gør"!


Det er jo slet ikke det der står, det er snarere:
Lad den der er ren, kaste den første sten.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf zob » 22. jun 2013, 13:19

The Joker skrev:Ja, vi kan jo godt starte med det her i landet, men det vil så nok være det eneste sted, hvor div. rettigheder bliver efterlevet, hvis man efter installation af Ubuntu, googler efter ting man skal gøre efter installationen, vil du i så godt som alle dem der findes, b.la få en terminalkode, hvordan man bryder css-kodningen af dvdfilm, ærlig talt er det lidt svært, at tage den problematik seriøst, der findes jo et ocean af opensource programmer, netop til de ulovligheder, det er helt fint, at opskrifterne ikke bringes i et forum, men den der vil have opensource miljøet til, at tage de rettigheder alvorligt, har fast arbejde foran sig.


Det er nu ikke ulovligt at bryde css-kodningen for at kunne se sine film. Punkt 8 her:
http://www.euro-copyrights.org/index.php/4/58

Det er til gengæld sandt at du ikke må bryde kopspærringen (du må godt lave en kopi af en CD/DVD der ikke har kopispærring). Men så kan man omvendt sige at du jo kender præmissen, hvis du køber et produkt med kopispærring, så det vil jeg da fraråde (ligesom jeg generelt fraråder at bruge closed source software om muligt).
css-kodningen (som godt må brydes) er anderledes fordi den ville forhindre dig i at bruge dit produkt hvis ikke du brød den. Jeg antager at det er derfor der er forskel.
Men selvfølgelig kan rimeligheden i de forskellige regler diskuteres.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf buddig » 22. jun 2013, 13:29

asger.r@hotmail.com skrev:nogen der ved hvordan man optager lyd fra fx youtube. så man kan lægge det over på fx mp3 afspiller på en nem måde på forhånd tak :)?

Hej Asger.
og velkommen her i forumet.

Jeg synes denne tråd skal tilbage på sporet til det oprindelige spørgsmål.
I spørgsmålet står f.eks. Youtube, så når alle domme og udsagn om ulovligheder er afgivet,
så kan man passende svare teknisk med udgangspunkt i en video, som man selv har rettighed til. :)

Jeg har været til et foredrag, hvor jeg fik tilladelse til at optage det.
foredragsholderen ville også gerne have en kopi.

Når jeg har været til foredraget, er det rigtig godt at høre det igen på min mp3 afspiller.
Så oplever jeg det igen, også selv om billederne ikke er med.

Når jeg har videoen, er det let at gemme lyden.
I Avidemux topmenu > Audio > Save derefter filnavn.mp3

VLC kan også gemme lyden,
topmenu > Convert / Save... > i det nye vindue tryk Add...
vælg fil > Convert / save nederst
I det nye Convert vindue skrives filnavn.mp3 under Destination file
vælges MP3 blandt de mange muligheder nedenfor i Profile.
derefter trykkes Start.

Endelig kan Audacity optage lyden direkte, når jeg afspiller videoen på computeren.
Derefter kan lyden gemmes i .mp3 format.
// Henning
Senest rettet af buddig 22. jun 2013, 13:38, rettet i alt 1 gang.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 22. jun 2013, 13:35

Det er nu ikke ulovligt at bryde css-kodningen for at kunne se sine film


Ja, jeg beklager fejlformuleringen, jeg mente kopispærringen, og den kan godt brydes med de anvisninger jeg refererer til, og du kan stadig finde programmer til, at downloade fra Youtube, et af dem har sågar været repræsenteret i softwarecentret, men er det vist ikke mere, i øvrigt kender både film og musikbranchen til b.la det argument jeg fremførte før, men ønsker for nærværende ikke en debat om det.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf zob » 22. jun 2013, 13:46

Som thj01 skrev, så er det jo ikke altid ulovligt at downloade videoer fra youtube. Så jeg kan ikke rigtig se problemet i at der findes open-source software der tillader dig at gøre det. Hvis man skulle følge argumentet om at software, der evt. kan bruges til noget ulovligt, ikke burde være open source, så er der også fast arbejde i at lave licenser om på store mængder software. Så det argument forstår jeg ikke helt.

Undskyld, vi hijacker din tråd Asger.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 22. jun 2013, 13:58

optager lyd fra fx youtube. så man kan lægge det over på fx mp3 afspiller på en nem måde


Spørgsmålet er jo lidt floffy, så mistanken om at medvirke til noget som dette forum ikke støtter er vel ikke uforståelig, og så mener jeg stadig at selv om der er utallige værktøjer til at bryde loven/ånden, så behøver man ikke at slække på dette forums målsætning.
Man skal i hvert fald gøre det tydeligt hvor og hvordan det kan være problematisk at benytte disse værktøjer, så må det være op til folks moral at handle derefter.
Når lejligheden byder sig.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 22. jun 2013, 14:03

Som thj01 skrev, så er det jo ikke altid ulovligt at downloade videoer fra youtube. Så jeg kan ikke rigtig se problemet i at der findes open-source software der tillader dig at gøre det. Hvis man skulle følge argumentet om at software, der evt. kan bruges til noget ulovligt, ikke burde være open source, så er der også fast arbejde i at lave licenser om på store mængder software. Så det argument forstår jeg ikke helt.


Det er nok heller ikke YouTubes største problem, men de programmer kan jo også hente andre end de lovlige, og i det hele taget er det jo ikke noget større problem om, der er det ene eller andet program der kan anvendes, eller om det er open eller closed source, hvis nogen vil snyde gør de jo det uanset hvad man gør, ellers installer en Windows, så kan det hele lade sig gøre, og nu skal jeg nok stoppe med, at være med til mere hijacking, af den her tråd.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster