Anbefaling af grafikkort

Forum for support til grafik og lydkort.
jabi27
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. apr 2013, 09:27

Anbefaling af grafikkort

Indlægaf jabi27 » 19. apr 2013, 09:32

Hej,

Har brug for et nyt grafikkort som er egnet til video redigering. Er der nogen som kan anbefale et som virker out-of-the-box (også med drivere)?

På forhånd tak

/Jan

uname -a
Linux hpc 3.5.0-27-generic #46-Ubuntu SMP Mon Mar 25 19:58:17 UTC 2013 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

cat /etc/lsb-release
DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=12.10
DISTRIB_CODENAME=quantal
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu 12.10"

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf zob » 19. apr 2013, 12:09

Hej og velkommen til.

Nu blander jeg mig nok i noget jeg ikke ved så meget om, men er CPU'en ikke det vigtigste element i videoredigering? I det tilfælde ville jeg bestemt anbefale en core i7 med indbygget HD4000 grafik. Den fungerer ud af boksen og er ekstremt hurtig.
Hvis du er gamer, skal du nok have en separat grafikkort.
I sidste ende kommer det jo nok an på hvordan softwaren er skrevet om den laver beregningerne på CPU eller GPU, men linux historie med grafikkortproducenter/driverlevenrandører taget i betragning vil jeg formode det må være CPU'en der får beregninger smidt i hovedet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2013, 12:19

Jeg vil forslå dig at væle et Nvidia kort da deres driver fungere bedre med video acceleration. Det er dog nødvendigt at aktivere den propritære driver via fanen yderligere drivere i programmet softwarekilder.

Video redigering er sådan set ikke noget der er tungt for grafikkortet så dette burde fungere fint:
https://www.fcomputer.dk/hardware/grafikkort/evga/geforce-210-grafikkort-1gb.html

Eller hvis du vil have et med lidt mere skub i:
https://www.fcomputer.dk/hardware/grafikkort/zotac/geforce-gtx-650-2gb.html

Zob har desuden ret i at det afhænger meget af det program du bruger, om grafikkortet overhovedet bliver benyttet under video redigering, indkodning eller afspilning.

jabi27
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. apr 2013, 09:27

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf jabi27 » 19. apr 2013, 12:54

AJenbo skrev:Zob har desuden ret i at det afhænger meget af det program du bruger, om grafikkortet overhovedet bliver benyttet under video redigering, indkodning eller afspilning.


Tak begge,

Måske har I ret - synes dog det kører noget langsomt. Jeg har en i7 med 32G ram og grafik indbygget på mother boarded.


Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor Graphics Controller (rev 09)


Kode: Vælg alt

jbi@hpc:~$ sudo lshw -C display
[sudo] password for jbi:
  *-display               
       description: VGA compatible controller
       product: Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor Graphics Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 2
       bus info: pci@0000:00:02.0
       version: 09
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
       configuration: driver=i915 latency=0
       resources: irq:47 memory:f7800000-f7bfffff memory:e0000000-efffffff ioport:f000(size=64)



Jeg kan ikke finde nogen indstillinger i BIOS til at tildele ram/ressourcer til grafikchippen, så det må ske automatisk?

Periodisk (1 ud af 6-7 stykker) når Ubuntu booter, vil den ikke starte den grafiske brugergrænse flade, fordi - som den siger - der er for lidt grafik (noget i den retning).

Det kan jo være at det er her jeg skal lede, istedet for at købe et nyt PCI/? grafikkort.

/Jan

gaffa

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf gaffa » 19. apr 2013, 13:12

Jeg anbefaler normalt ikke Nvidia, da de er de mest lukkede. Intel er de der har længst understøttelse af GPU video encoding/decoding på Linux med frie drivere.

En liste af gode Intel kort er:
Intel® 2013 Core Processor (Haswell)
Intel® HD Graphics 4000 (Ivy Bridge): Core i7 3610QM, Core i7 3770K
Intel® HD Graphics 2500 (Ivy Bridge): Core i5 3550
Intel® HD Graphics 3000 (Sandy Bridge): Core i7 2720QM, Core i7 2630QM, Core i7 2600K, Core i5 2500K
Intel® HD Graphics 2000 (Sandy Bridge): Core i7 2400S
Intel® HD Graphics (Ironlake): Core i5 670, Core i5 520M
GMA 3150 (Pineview): Atom N450
GM45
GM965
Q965
945GM
Kilde: https://01.org/linuxgraphics/downloads/2013/2013q1-intel-graphics-stack-release

Da jeg ville anbefale dig at kigge på phoronix.com for at vælge det bedste understøttede kort faldt jeg over en glædelig nyhed. Der er endelig kommet understøttelse af video acceleration til de frie Radeon drivere! Det skal jeg helt klart til selv at lege med! Hvis du vil støtte den frie udvikling af grafik drivere vil jeg anbefale et Radeon eller et Intel grafikkort og på phoronix.com findes der information om effektiviteten hos de forskellige kort.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf zob » 19. apr 2013, 16:09

Jeg tror du vil kunne spare meget mere tid ved at bruge de korrekte (læs: ikke alt for højkvalitets) indstillinger.
I stedet for at løbe ud og købe et dyrt grafikkort, som jeg tvivler på vil have nogen synderlig effekt, så prøv at google lidt på folk der også synes det tager lang tid og læs igennem hvad de giver/får af gode råd (det er i mange tilfælde ligegyldig om det er linux eller windows). Som f.eks. her: http://forums.creativecow.net/thread/24/924388

Rendering er og bliver en af de allerheftigste opgaver menigmand giver sin computer. Det er derfor man laver dedikerede rederingsfarms: http://blog.dustinkirkland.com/2010/01/39000-core-ubuntu-cluster-renders.html

Jeg ved ikke om man kan finde noget info et sted som her: http://www.linuxmovies.org/

Hvor lange er de film du renderer og hvor lang tid tager det?
Senest rettet af zob 19. apr 2013, 16:10, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2013, 16:47

Hvad specifikt er det du oplever ikke køre som du ønsker det. Hvis ikke lige det er brugerfladen vil det kræve at programmet du bruger specifikt er skrevet til at udnytte grafikkortet til at accelerere processen. AMD skulle være de hurtigste til OpenCL (eventuelt brugt til effekter, rendering, eller avanceret codec), men Nvidia vil være bedst til standart indkodning, afspilning, men det skal altså være understøttet af det program du bruger.

Den åbne video acceleration for Radeon (AMD) som gaffa nævner er meget ung og vil ikke være at finde i Ubuntu før tidligst 13.10 (altså til oktober).

Du kan heller ikke let opgradere mellem Intel grafikkort da de er indbygget i CPU'en.

Hvis du kan skrive den eksakte fejlbesked du får kan vi nok komme nærmere på hvad der er galt når den ikke vil starte det grafiske system.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf thj01 » 21. apr 2013, 10:01

@jabi

Jeg tvivler altså voldsomt på at du vil vinde noget som helst på videoredigering ved at skrifte grafikkort, for selv mit tussegamle Intel GM 965 kort formår at vise video i HD.

Og selvfølgelig kører videoredigering langsomt. Alt efter dine indstillinger, så vil din computer skulle behandle enorme informationsmængder når det drejer sig om redigering af video. Så der er din computer virkelig på overarbejde.

Jeg tror at det bedste du kan gøre angående sådanne datatunge opgaver er, at sørge for at transport og lagringsenhederne i din computer er toptunede. Dvs.:

RAM,
Harddiske - måske du skulle investere i en/flere SSD diske evt. dedikeret til videomaterialet
et Dual processer (hardware) system
ramdiske (kan vist købes som PCI kort - dyre a. H.... til.)

chipsættet (og her er jeg på herrens mark - jeg ved bare at der også er forskel på hastighederne det kan arbejde med)

OG

Så ville en genkompilering af kernen måske også være på sin plads, da denne indeholder ret mange processer, som du på ingen måde har brug for i dit redigeringsarbejde.

Måske burde du overveje at bruge http://ubuntustudio.org/ da det er tunet til netop denne brug.

Jeg tror faktisk at jeg ville starte med Ubuntustudio - og så om det vil ændre lidt på det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

jabi27
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. apr 2013, 09:27

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf jabi27 » 21. apr 2013, 12:02

Hvis du kan skrive den eksakte fejlbesked du får kan vi nok komme nærmere på hvad der er galt når den ikke vil starte det grafiske system.


Tak for svarene.

Jeg vender tilbage med fejlbesked næste gang det måtte ske.

/Jan

jabi27
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. apr 2013, 09:27

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf jabi27 » 21. apr 2013, 12:04

thj01 skrev:@jabi

Jeg tvivler altså voldsomt på at du vil vinde noget som helst på videoredigering ved at skrifte grafikkort, for selv mit tussegamle Intel GM 965 kort formår at vise video i HD.

Og selvfølgelig kører videoredigering langsomt. Alt efter dine indstillinger, så vil din computer skulle behandle enorme informationsmængder når det drejer sig om redigering af video. Så der er din computer virkelig på overarbejde.

Jeg tror at det bedste du kan gøre angående sådanne datatunge opgaver er, at sørge for at transport og lagringsenhederne i din computer er toptunede. Dvs.:

RAM,
Harddiske - måske du skulle investere i en/flere SSD diske evt. dedikeret til videomaterialet
et Dual processer (hardware) system
ramdiske (kan vist købes som PCI kort - dyre a. H.... til.)

chipsættet (og her er jeg på herrens mark - jeg ved bare at der også er forskel på hastighederne det kan arbejde med)

OG

Så ville en genkompilering af kernen måske også være på sin plads, da denne indeholder ret mange processer, som du på ingen måde har brug for i dit redigeringsarbejde.

Måske burde du overveje at bruge http://ubuntustudio.org/ da det er tunet til netop denne brug.

Jeg tror faktisk at jeg ville starte med Ubuntustudio - og så om det vil ændre lidt på det.


Tak for de mange forslag. Starter med en SSD disk og vil helt klart prøve ubuntustudio.

/Jan

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 16:36

Hvis du har nok ram kan du sætte /tmp til at være et tmpfs i RMA'ene, mulivis også have video matiralet liggende i et tmpfs mens du arbejder på dem.

jabi27
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. apr 2013, 09:27

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf jabi27 » 21. apr 2013, 17:15

AJenbo skrev:Hvis du har nok ram kan du sætte /tmp til at være et tmpfs i RMA'ene, mulivis også have video matiralet liggende i et tmpfs mens du arbejder på dem.


Tak,

Godt tip, som jeg har fiflet med. Men mine 32GB rækker ikke helt, men hjælper dog.

/Jan

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefaling af grafikkort

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 18:24

når tmpfs løber tør for plads begynder den at benytte SWAP på harddisken.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster