Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX? Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
Engquist
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. aug 2011, 11:27
Geografisk sted: Køge

Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf Engquist » 18. jul 2012, 15:16

Hej...

Jeg har købt et Asrock AD2700-ITX bundkort med Intel PowerVR SGX545, grafik. Troede lige jeg skulle bygge en rigtig lille lækker pc med Ubuntu 12.04 - 32bit.

Har isat 4GB ram og en ssd disk på 60GB til Ubuntu OS. Og så kommer problemet: Grafik driveren - der er tilsyneladende ikke nogen, til Ubuntu - kan nogen hjælpe? Helst på et forståeligt linux sprog :roll:

Jeg har fået googlet mig frem til en forklaring på dette link:

http://daily.siebler.eu/2012/06/ubuntu-12-04-driver-for-intel-cedarview-atom-n2000-und-d2000-serie/

Har gjort som beskrevet, men det virker ikke. Skærmen viser "mærkelige" farver efter installationen og jeg kan ikke komme videre.
Hvis jeg kun installerer Ubuntu uden grafik driver, kan pc'en fint starte op, men kører meget dårligt og bærer tydeligt præg af manglende grafik driver - muse markør reagerere langsomt og ligeså vindues skift mm.

Har nogen en løsning eller er det bare ærgeligt med den der intel grafik? :?

Mvh. Jens

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?  Emnet er løst

Indlægaf NickyThomassen » 18. jul 2012, 15:53

Sjovt, jeg har lige købt en ASRock 152D, men den bruger så NVidia i stedet for Intel, og det betyder også at den virker fint.

Det bedste jeg kan hjælpe med er fra det internationale forum
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=12060642&postcount=147

Men det bliver meget langhåret, og meget lidt forståeligt desværre. Og så er det ikke engang sikkert at det kommer til at virke.

De sætter så lighedstegn imellem GMA 3650 og PowerVR SGX545, men det gør nok ikke nogen forskel, for GMA* er ikke understøttet. Sagen er jo desværre den, at Intel ikke understøtter Linux, og heller ikke vil frigøre deres arkitektur, så anbefalingen er generelt at købe noget andet end grafik fra Intel.
Det hjælper dig bare desværre ikke rigtig.

Engquist
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. aug 2011, 11:27
Geografisk sted: Køge

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf Engquist » 19. jul 2012, 15:57

Jo tak :o) Jeg er blevet lidt klogere. Det var lige en "tanke torsk", at jeg glemte og undersøge det med driveren - jeg har sat kortet til salg og køber et andet, skal blot lige finde et nogenlunde tilsvarende.

Jeg formoder at når der er Nvidia grafik, så kan man forvente at der ikke er noget problem?

Men tak for dit svar og Intel kan rende mig et vist sted fremover....... Det er noget XXXX..... Ja, jeg er sgu vred over at de ikke
leverer drivere eller i det mindste gør det nemmere for Linux folket.

Mvh. Jens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2012, 17:49

Faktisk er det ikke helt sådan det hænger sammen, Intel deler glædeligt både åbne drivere og specefikationer på deres grafikkort hvor i mod Nvidia kun har en lukket driver. Det er heller ikke alt Nvidia undersøtter som blandt andet KMS som gør at skræmen ikke starter på en lige så pæn måde som ved Intel kortene, med Nvidias driver har man heller ikke mulighed for at køre med det nye grafiske system Wayland som er på vej til er erstatte X.org.
Når det så er sagt så har de fleste udviklere valgt at undersøtte den acelleration den video accellerations teknologi som Nvidia udbyder ofte langtid før det begyder på at undersøtte den der høre til Intel eller Radeon grafikkort, så er man ved at bygge en HTPC kan der være en klar fordel ved at vælge et Nvidia kort. Både Nvidia og Radeon er også en del krafigere en Intel kort når det kommer til 3D.

Det svære har markedtings afdelingen i Intel valgt at brande 2 PowerVR grafikkort som GMA (500 og 3600) kort selv om de ikke har noget med Intel GMA teknologi at gøre.

PowerVR har meget ringe under støttelse af Linux via en lukket driver som meget sjældent bliver opdateret og der for ikke virker med de fleste udgaver af Ubuntu.

Engquist
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. aug 2011, 11:27
Geografisk sted: Køge

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf Engquist » 19. jul 2012, 18:14

Tak for din information :o)

Nu sidder jeg så her og har fundet et ASUS GT520, fanless grafikkort. Vil det egentligt ikke løse mit problem? At montere det og bruge? Eller tror du også jeg vil få problemer med andet - lyd driver feks.

Det nævnte grafik kort har god understøttelse af linux driver...
Mvh. Jens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2012, 19:29

Jo det ville også være en fin løsning.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf NickyThomassen » 19. jul 2012, 20:13

AJenbo skrev:Faktisk er det ikke helt sådan det hænger sammen ...

Jamen så beklager jeg og takker også for info :)

Jeg har ellers læst op på det flere gange, men jeg har åbenbart ikke være grundig og kritisk nok i det jeg læste. Jeg var også under indtryk af at NVidia havde frigivet deres API til grafikkortene, men det er måske heller ikke helt rigtigt så?

Engquist
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. aug 2011, 11:27
Geografisk sted: Køge

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf Engquist » 19. jul 2012, 21:17

Tak for hjælpen til jer begge. Jeg bliver hele tiden lidt klogere....
Resultatet bliver at jeg køber et Asus GT520 grafik kort sprit nyt for den store sum af 285 kr. - så er det klaret.

Jeg vil også se om der ikke findes et eller andet Ubuntu fællesskab jeg rent fysisk kan deltage i, her i nærheden.

Tak for hjælpen....

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2012, 22:47

TitanusEramius skrev:
AJenbo skrev:Faktisk er det ikke helt sådan det hænger sammen ...

Jamen så beklager jeg og takker også for info :)

Jeg har ellers læst op på det flere gange, men jeg har åbenbart ikke være grundig og kritisk nok i det jeg læste. Jeg var også under indtryk af at NVidia havde frigivet deres API til grafikkortene, men det er måske heller ikke helt rigtigt så?

Hvis du tænker op hvordan man kan skrive drivere til deres grafikkort eller på anden vis bruger det direkte, så nej.
Hvis du tænker på VDPAU til video accelerering så jo. S3, den åbne Radeon og Geforce driver understøtter den også og Intel overvejer også at skifte til den.
Den lukkede Radeon driver har sit eget VA api, som har en del begrænsninger og problemer.
AMD frigtiver dokumentation til ders kort med udtagelse af chippen der laver video accelerering (der for bruger den åbne driver pt. 3D motoeren til at dekode video).

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Grafik Driver til Asrock AD2700-ITX?

Indlægaf NickyThomassen » 20. jul 2012, 12:11

Ok, jeg takker

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster