Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Forum for support til grafik og lydkort.
linuxdanni
Indlæg: 13
Tilmeldt: 9. apr 2012, 19:02
IRC nickname: linuxdanni

Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Indlægaf linuxdanni » 11. jul 2012, 11:53

Hejsa alle sammen har nu installeret Ubuntu 12.04 på min nye bærbar med et Nvidia gt 650m. Desværre kan jeg på ingen måde få installeret de drivere :? Jeg har forsøgt at gå ind under extra hardware drivers, men der fandtes åbenbart ikke nogen til mit grafikkort. Derefter prøvede jeg at køre sudo apt-get nvidia current(Kan godt være jeg har skrevet forkert nu, men skrev der rigtige den gang jeg jeg skulle opdatere, den opdaterede iværtfald nvdia x Server) Problemet var så at min gnome extensionen fuckede fuldstændigt op. Søgte så lidt her og der og fik at vide at det var fordi at jeg manglede mine grafikkort drivere. Jeg gik derefter ind på Nvidias hjemmeside og downloadede deres drivere. Prøvede derefter at følge en guide til at installere dem ved at trykke ctrl+alt+f1. Også indtaste hvor filen var. Genstartede derefter computeren men mine drivere var stadig ikke blevet installeret. Er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg installere mine drivere har nærmest prøvet alt nu :(

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2012, 12:58

Hej er du sikker på du ikke har 2 grafikkort i din maskine, et fra Intel og et fra Nvidia? Det kan godt være årsag til problemerne.

linuxdanni
Indlæg: 13
Tilmeldt: 9. apr 2012, 19:02
IRC nickname: linuxdanni

Re: Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Indlægaf linuxdanni » 12. jul 2012, 12:23

Altså jeg ved at jeg har mulighed for at skifte til nvidia hd 4000 i windows men hvad gør jeg så på ubuntu slår det fra ? eller noget helt andet?

linuxdanni
Indlæg: 13
Tilmeldt: 9. apr 2012, 19:02
IRC nickname: linuxdanni

Re: Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Indlægaf linuxdanni » 12. jul 2012, 12:31

Hovsa klodsede mig, da jeg "Installerede" mine nvidia drivere viste det sig at de ikke blev installeret. Syntes også det var lidt mærkeligt at den ikke sagde noget udover Done ca. 3 sekunder efter -.- Men iværtfald er der en der kender god guide til hvordan man installere sine nvidia drivere manuelt? eller der evt kan fortælle mig det? Vil nemlig rigtigt gerne have mit grafikort til at virke da jeg så ellers blive nødt til at skifte tilbage til windows pågrund af min trang til spil såsom Assasins creed, MW3 og diablo (Som jeg har hørt kan køre i wine og derfor besluttede jeg for at give linux en change til)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke installere drivere til mit grafikkort

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2012, 14:57

Der er ikke noget der heder et Nvidia hd 4000, men der findes et Intel hd 4000 og et AMD hd 4000, da AMD kortet er temmelig gammelt og du siger du kan skifte imellem 2 så er det nok et Intel hd 4000 og et Nvidia 620M de er i din maskine.

Nvidia har valgt ikke at understøtte at man kan skifte mellem grafikkort under Linux så det vil kun være dit Intel HD 4000 der virker. Installere du Nvidia Driveren ender du højest sansyneligt med en sort skærm. Der findes dog projekter der har fået det til at fungere, præsis hvorgodt ved jeg dog ikke:
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

Lidt teknisk forklaring om hvordan "skiftet" fungere på morderne sysemer:
Det er kun Intel kortet der har en skræm tilsluttet, nvidia kortet skal der for sende billedet til Intel kortet som så sender det til skærmen, det er denne feature Nvidia har valgt ikke at implementere i deres Linux driveren. Ved ældre systemer kunne man skifte mellem hvilket kort skærmen var sluttet til fra BIOS hvilket fungerede fint under Linux.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster