Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS? Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 29. apr 2012, 23:05

AJenbo skrev:Ok her kommer den første GRUB kommando:

Kode: Vælg alt

set root=(hd0,0)
chainloader +1
boot

0,0 betyder hardisk 1, partition 1 så hvis du har flere diske eller windows ikke ligger på den første partition skal du ændre de tal.

OK, det forstår jeg. Win98 ligger på hd0,0. WinXP ligger på hd0,1 og Ubuntu ligger på hd1,0.
Så jeg skal skrive:

Kode: Vælg alt

set root=(hd0,1)
chainloader +1
boot


AJenbo skrev:Skal du have startet din linux kan du læse intrukserne her:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Rescue_Mode_.28.27.27grub_rescue.3E.27.27.29_Booting

Mange tak, jeg har læst en del på siden, kopieret og skrevet det ind i WordPerfect og printet noget af det ud.
AJenbo skrev:Hvis det lykkeds dig at lave en boot disk (cd eller en vens computer til at lave en usb) så kan du fikse det meget let via denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/

Tak, den har jeg også læst på.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2012, 23:28

birthe skrev:
AJenbo skrev:Ok her kommer den første GRUB kommando:

Kode: Vælg alt

set root=(hd0,0)
chainloader +1
boot

0,0 betyder hardisk 1, partition 1 så hvis du har flere diske eller windows ikke ligger på den første partition skal du ændre de tal.

OK, det forstår jeg. Win98 ligger på hd0,0. WinXP ligger på hd0,1 og Ubuntu ligger på hd1,0.
Så jeg skal skrive:

Kode: Vælg alt

set root=(hd0,1)
chainloader +1
boot


Ok, siden du har Ubuntu installeret på en anden disk end Windows bør du du nok have installeret bootloaderen på samme disk og ikke på Windows disken, på den måde ville Windows stadig have virket hvis du valgte den anden disk som boot i bios.

birthe skrev:
AJenbo skrev:Skal du have startet din linux kan du læse intrukserne her:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Rescue_Mode_.28.27.27grub_rescue.3E.27.27.29_Booting

Mange tak, jeg har læst en del på siden, kopieret og skrevet det ind i WordPerfect og printet noget af det ud.
AJenbo skrev:Hvis det lykkeds dig at lave en boot disk (cd eller en vens computer til at lave en usb) så kan du fikse det meget let via denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/

Tak, den har jeg også læst på.

Får du Windows startet op kan du installere Ubuntu via WUBI så du kan fiske din rigtige installation der fra.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 30. apr 2012, 00:43

AJenbo skrev:Ok, siden du har Ubuntu installeret på en anden disk end Windows bør du du nok have installeret bootloaderen på samme disk og ikke på Windows disken, på den måde ville Windows stadig have virket hvis du valgte den anden disk som boot i bios.

Pyha, nu er jeg forvirret igen. Men for det første så forsøgte at få den til at boote på den anden disk ved at vælge den i BIOS. Jeg prøvede alle valgmulighederne i BIOS.
For det andet, så aner jeg ikke hvor bootloaderen ligger :o

Harddisk 1 er opdelt i 4 drev, nemlig C, D, E og F. Jeg installerede Win98 på C-drevet (mit roddrev). Derefter installerede jeg WinXP på D-drevet. WinXP lavede så en dualboot, så jeg kunne vælge mellem 98 og XP.

I WinXP lagde jeg Ubuntu CD'en i CD-ROM drevet, valgte "KØR" og så installerede jeg Ubuntu på G-drevet på Harddisk 2 (som er opdelt i 4 drev, nemlig G, H, I og J). Ubuntu har så lavet en dualboot, hvor jeg kunne vælge mellem Linux og Windows XP. Hvis jeg valgte Windows XP, kunne jeg så igen vælge mellem XP og 98.

Såvidt jeg kan forstå, så må der være 2 bootloadere i maskinen, nemlig 1 der ligger på Ubuntu-harddisken, og 1 der ligger på WinXP disken?
Får du Windows startet op kan du installere Ubuntu via WUBI så du kan fiske din rigtige installation der fra.

Såvidt jeg forstår betyder en WUBI installation, at man installerer Ubuntu under Windows, og det vil jeg ikke have. Jeg vil have Ubuntu for sig selv på den anden harddisk, som den ligger nu, for meningen er at jeg på et tidspunkt dropper Windows og kun har Ubuntu.
Men jeg skal nok få forbindelse med harddisken :) Hvis ikke grub kommandoen giver mig adgang, så må jeg bide i det sure æble, og skruen harddisken ud, fjerne jumperen som Master og sætte den i den anden maskine som slave, og så formatere både C-drevet og D-drevet, skrue den ud igen, huske at sætte jumperen som Master, og så sætte den i den maskine, hvor den skal være. Så installerer jeg Win98 igen på C-drevet (mine programmer ligger på drev E og F), og WinXP på D-drevet - og så kan jeg boote fra Ubuntu skiven og installere den på harddisk 2. Men nu kan jeg lige så godt vente til jeg får Ubuntu 12.04 LTS med at installere Ubuntu, hvis jeg ikke kan redde installationen med grub kommandoen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2012, 10:14

birthe skrev:
AJenbo skrev:Ok, siden du har Ubuntu installeret på en anden disk end Windows bør du du nok have installeret bootloaderen på samme disk og ikke på Windows disken, på den måde ville Windows stadig have virket hvis du valgte den anden disk som boot i bios.

Pyha, nu er jeg forvirret igen. Men for det første så forsøgte at få den til at boote på den anden disk ved at vælge den i BIOS. Jeg prøvede alle valgmulighederne i BIOS.
For det andet, så aner jeg ikke hvor bootloaderen ligger :o

Det var noget du skulle have gjort da du installerede Ubuntu det er ikke noget du kan gør på nuværende tidspunkt.
birthe skrev:Harddisk 1 er opdelt i 4 drev, nemlig C, D, E og F. Jeg installerede Win98 på C-drevet (mit roddrev). Derefter installerede jeg WinXP på D-drevet. WinXP lavede så en dualboot, så jeg kunne vælge mellem 98 og XP.

I WinXP lagde jeg Ubuntu CD'en i CD-ROM drevet, valgte "KØR" og så installerede jeg Ubuntu på G-drevet på Harddisk 2 (som er opdelt i 4 drev, nemlig G, H, I og J). Ubuntu har så lavet en dualboot, hvor jeg kunne vælge mellem Linux og Windows XP. Hvis jeg valgte Windows XP, kunne jeg så igen vælge mellem XP og 98.

Ud fra det lyder det jo lidt som om det er en WUBI du har installeret inde fra Windows, men siden du først skal igennem Ubuntu opstarten vil jeg tro det må være en rigtige installation du har lavet ved at starte maskinen fra cd'en. I så fald er der ikke længere noget der heder G-drevet da det er blevet til / root partitionen i din Ubuntu. Slettede du en af de andre 4 paritioner for at oprette en swap partition eller blev det gjort på en anden måde? Er nogen af paritionerne logiske frem for primær kan det godt være de ses som parition nummer 4+ uanset om der er 4 forgående. Hvad var forsten grunden til at du valgte EXT3 frem for EXT4?

birthe skrev:Såvidt jeg kan forstå, så må der være 2 bootloadere i maskinen, nemlig 1 der ligger på Ubuntu-harddisken, og 1 der ligger på WinXP disken?

Så vidt jeg kan regne ud har du harddisk 1 med GRUB bootloader stadie 1, parition 1 på harddisk 1 med Windows 98 bootloader stadie 2, partition 2 med XP bootloader stadie 2, harddisk 2 uden bootloader stadie 1 og parition 1 på harddisk 2 med Ubuntu bootloader stadie 2.

Det problem du har er at den eneste stadie 1 bootloader du har er GRUB men den ikke kan komme i kontakt med den tilsvarende stadie 2 bootloader.

birthe skrev:
AJenbo skrev:Får du Windows startet op kan du installere Ubuntu via WUBI så du kan fiske din rigtige installation der fra.

Såvidt jeg forstår betyder en WUBI installation, at man installerer Ubuntu under Windows, og det vil jeg ikke have. Jeg vil have Ubuntu for sig selv på den anden harddisk, som den ligger nu, for meningen er at jeg på et tidspunkt dropper Windows og kun har Ubuntu.

Det forstår jeg, men det er også bare midlertidigt så du kan reparere din nuværende installation fra Ubuntu, siden du ikke kan boot din maskine fra en live cd/usb. Når boot er fikset kan du så fjerne WUBI igen.
birthe skrev:Men jeg skal nok få forbindelse med harddisken :) Hvis ikke grub kommandoen giver mig adgang, så må jeg bide i det sure æble, og skruen harddisken ud, fjerne jumperen som Master og sætte den i den anden maskine som slave, og så formatere både C-drevet og D-drevet, skrue den ud igen, huske at sætte jumperen som Master, og så sætte den i den maskine, hvor den skal være. Så installerer jeg Win98 igen på C-drevet (mine programmer ligger på drev E og F), og WinXP på D-drevet - og så kan jeg boote fra Ubuntu skiven og installere den på harddisk 2. Men nu kan jeg lige så godt vente til jeg får Ubuntu 12.04 LTS med at installere Ubuntu, hvis jeg ikke kan redde installationen med grub kommandoen.

Der er ikke nogen grund til at flytte harddisken til en anden maskine for at formatere den før installationen, du skulle uden problemer kunne formatere partitionenerne under installationen, det gælder både for win98, XP og Ubuntu. Det er kun hvis du vil rede det du har at det ville være en fordel af flytte disken til en anden maskine.

Hvis du kan boote fra en Ubuntu skive (for at installere) kan vi jo slippe for alt det her bøvl og bare fikse boot, men det skrev du da før at du ikke kunne? Hvordan ville du i øvrigt kunne starte Win98 og XP installationerne hvis cd drevet ikke virker?

Der burte egentlig ikke være nogen grund til at gen installere Windows'erne hvis det bare er et GRUB problem, det kan løses på 3 måder:

1) Starte op fra en Live CD/USB og fikse GRUB.

2) Hvis harddisk 2 med anden del af GRUB er helt død kan vi prøve at kan lægge Windows XP bootloader del 1 på disk 1 igen så burde det virke som før du installerede Ubuntu.

3) Hvis du laver en ny installere af Ubuntu på en hvilket som helst harddisk (har du en ekstra et sted?) på maskinen ville dette løse problemet automatisk. Du kan faktisk også lave installationen fra en anden maskine og så flytte harddisken til den problematiske maskine bagefter.

Alle 3 løsninger forventer at du kan starte enten Windows XP installationen fra en cd, Ubuntu fra en CD, Ubuntu fra din harddisk eller WUBI.

P.s. er glad for at moderne harddiske ikke længere har jumpere :)

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 8. maj 2012, 00:26

AJenbo skrev:
birthe skrev:
AJenbo skrev:Ok, siden du har Ubuntu installeret på en anden disk end Windows bør du du nok have installeret bootloaderen på samme disk og ikke på Windows disken, på den måde ville Windows stadig have virket hvis du valgte den anden disk som boot i bios.

Pyha, nu er jeg forvirret igen. Men for det første så forsøgte at få den til at boote på den anden disk ved at vælge den i BIOS. Jeg prøvede alle valgmulighederne i BIOS.
For det andet, så aner jeg ikke hvor bootloaderen ligger :o


Det var noget du skulle have gjort da du installerede Ubuntu det er ikke noget du kan gør på nuværende tidspunkt.


OK, nu tror jeg nok, at jeg har fattet det med bootloader - og undskyld at jeg først svarer nu, men den anden maskine vil ikke starte og jeg kom først på denne her i eftermiddags. Og GRUB kommandoerne som du skrev om, virkede slet ikke, så derfor fandt jeg på noget andet - se neden for.

birthe skrev:Harddisk 1 er opdelt i 4 drev, nemlig C, D, E og F. Jeg installerede Win98 på C-drevet (mit roddrev). Derefter installerede jeg WinXP på D-drevet. WinXP lavede så en dualboot, så jeg kunne vælge mellem 98 og XP.

I WinXP lagde jeg Ubuntu CD'en i CD-ROM drevet, valgte "KØR" og så installerede jeg Ubuntu på G-drevet på Harddisk 2 (som er opdelt i 4 drev, nemlig G, H, I og J). Ubuntu har så lavet en dualboot, hvor jeg kunne vælge mellem Linux og Windows XP. Hvis jeg valgte Windows XP, kunne jeg så igen vælge mellem XP og 98.

AJenbo skrev:Ud fra det lyder det jo lidt som om det er en WUBI du har installeret inde fra Windows, men siden du først skal igennem Ubuntu opstarten vil jeg tro det må være en rigtige installation du har lavet ved at starte maskinen fra cd'en. I så fald er der ikke længere noget der heder G-drevet da det er blevet til / root partitionen i din Ubuntu. Slettede du en af de andre 4 paritioner for at oprette en swap partition eller blev det gjort på en anden måde? Er nogen af paritionerne logiske frem for primær kan det godt være de ses som parition nummer 4+ uanset om der er 4 forgående. Hvad var forsten grunden til at du valgte EXT3 frem for EXT4?

Det er en rigtig installation jeg lavede, og det der før hed G-drevet er blevet til "Filsystem", altså root partitionen i Ubuntu. Drevet hedder sdb1 og swap-området hedder sdb8. I Windows er drev H, I og J så ændret til G, H og I og de hedder hhv. sdb5, sdb6 og sdb7 i Ubuntu. Jeg valgte EXT3 fordi jeg installerede efter Kim Ludvigsens hæfte "Ubuntu lær det selv". Jeg anede ikke eksistensen af dette forum dengang (november/december 2010)

birthe skrev:Såvidt jeg kan forstå, så må der være 2 bootloadere i maskinen, nemlig 1 der ligger på Ubuntu-harddisken, og 1 der ligger på WinXP disken?

AJenbo skrev:Så vidt jeg kan regne ud har du harddisk 1 med GRUB bootloader stadie 1, parition 1 på harddisk 1 med Windows 98 bootloader stadie 2, partition 2 med XP bootloader stadie 2, harddisk 2 uden bootloader stadie 1 og parition 1 på harddisk 2 med Ubuntu bootloader stadie 2.

Det problem du har er at den eneste stadie 1 bootloader du har er GRUB men den ikke kan komme i kontakt med den tilsvarende stadie 2 bootloader.


Det lyder avanceret, men lige nu er jeg på igen, og selv om jeg ikke kan se den, må der være en bootloader på sdb1, altså ubuntu-partitionen, men der ligger også en "boot.ini" fil på sda1, altså C-drevet med Win98.

birthe skrev:
AJenbo skrev:Får du Windows startet op kan du installere Ubuntu via WUBI så du kan fiske din rigtige installation der fra.

Såvidt jeg forstår betyder en WUBI installation, at man installerer Ubuntu under Windows, og det vil jeg ikke have. Jeg vil have Ubuntu for sig selv på den anden harddisk, som den ligger nu, for meningen er at jeg på et tidspunkt dropper Windows og kun har Ubuntu.


AJenbo skrev:Det forstår jeg, men det er også bare midlertidigt så du kan reparere din nuværende installation fra Ubuntu, siden du ikke kan boot din maskine fra en live cd/usb. Når boot er fikset kan du så fjerne WUBI igen.


OK, jeg kunne ikke boote eller få gang i windows, så jeg skiftede RAM-klodser ud med 512 MB, satte en startdiskette i A-drevet, så jeg fik kontakt den vej. Og derefter installerede jeg Win98SE fra den originale CD - og af sig selv har windows repareret både Win98SE og WinXP. Så langt så godt. Jeg huskede at skrive "MaxFileCache=534288" ind under "Vcache" afsnittet i system.ini, for at få Win98SE til at køre, når jeg skiftede RAM-klodsen ud med 2 GB. Men det virkede ikke, Win XP kører, men Win98SE kommer stadig med sort skærm og fejlmelding om, at der ikke er nok hukommelse osv. Pyt med det tænkte jeg, nu må jeg kunne boote fra en Ubuntu CD - men nej. Jeg har brændt Ubuntu 12.04 LTs på en CD, men den ville ikke boote. Så forsøgte jeg at installere den fra Win XP, og så var jeg nødt til at lade den lave en opstarthjælp - og det virkede. Så jeg var på en DEMO af 12.04 længe nok til at jeg kunne se hele min Ubuntu opsætning og det lykkedes mig at flytte nogle dokumenter og billeder til mit datadrev, men desværre kunne jeg ikke flytte pdf.filer og "hentede filer". Men jeg kunne ikke installere 12.04 - fik en fejlmelding om noget med ukendt eller forkert bruger og noget med en henvisning til GRUB, som jeg ikke husker.
Så forsøgte jeg at installere Ubuntu 10.10 fra WinXP og igen måtte jeg lave en opstartshjælp, og det må være det der hedder en WUBI-installation, for jeg så at "Ubuntu" var skrevet ind i "boot.ini" filen på C-drevet. Men det virkede, dog måtte jeg formatere sdb1 og så valgte jeg EXT4, fordi det bliver anbefalet her i forum. Så tænkte jeg at jeg kunne installere 12.04 på samme måde, men den gik ikke. Først måtte jeg opgradere til Ubuntu 11.04 og det har jeg så gjort - og her er jeg nu, men jeg fik en meddelelse om at:

Kode: Vælg alt

Du synes ikke at have den påkrævede hardware til at køre Unity. Vælg venligst Ubuntu klassisk i login skærmen for at bruge det traditionelle miljø.
Da jeg så ville installere Ubuntu 11.10, fik jeg denne meddelelse:

Kode: Vælg alt

Dit grafikkort er muligvis ikke fuldt understøttet i Ubuntu 11.04. Understøttelsen i Ubuntu 11.04 for din grafik hardware fra Intel er begrænset og du kan støde på problemer efter opgraderingen. Ønsker du at fortsætte med opgraderingen?
Det turde jeg ikke, så det sagde jeg nej til.
birthe skrev:Men jeg skal nok få forbindelse med harddisken :) Hvis ikke grub kommandoen giver mig adgang, så må jeg bide i det sure æble, og skruen harddisken ud, fjerne jumperen som Master og sætte den i den anden maskine som slave, og så formatere både C-drevet og D-drevet, skrue den ud igen, huske at sætte jumperen som Master, og så sætte den i den maskine, hvor den skal være. Så installerer jeg Win98 igen på C-drevet (mine programmer ligger på drev E og F), og WinXP på D-drevet - og så kan jeg boote fra Ubuntu skiven og installere den på harddisk 2. Men nu kan jeg lige så godt vente til jeg får Ubuntu 12.04 LTS med at installere Ubuntu, hvis jeg ikke kan redde installationen med grub kommandoen.

AJenbo skrev:Der er ikke nogen grund til at flytte harddisken til en anden maskine for at formatere den før installationen, du skulle uden problemer kunne formatere partitionenerne under installationen, det gælder både for win98, XP og Ubuntu. Det er kun hvis du vil rede det du har at det ville være en fordel af flytte disken til en anden maskine.

Det er jeg klar over, men det var jo også for at redde, hvad reddes kunne.

AJenbo skrev:Hvis du kan boote fra en Ubuntu skive (for at installere) kan vi jo slippe for alt det her bøvl og bare fikse boot, men det skrev du da før at du ikke kunne? Hvordan ville du i øvrigt kunne starte Win98 og XP installationerne hvis cd drevet ikke virker?

Ja, det ville være dejligt, men jeg kan altså ikke boote - og tak for din løsning, som kan gøres på 3 måder, men når jeg ikke kan boote fra CD-drevet, så er der noget alvorligt galt. I programmet Partition Magic fremgik det, at der var fejl på et par af mine diske. Jeg gennemgik fejlnumrene på en liste, og deraf fremgik det at fejlmeldingen kunne komme bl.a. hvis der var en virus i MBR. Jeg kan ikke vide om der er en virus i MBR, men jeg vil kunne boote fra CD-drevet, så derfor har jeg tænkt mig at skifte RAM-klodserne ud med en enkelt 512MB, og sætte en clean-boot diskette i A-drevet og formatere C-drevet og D-drevet og så
starte forfra igen med installation af Win98SE og WinXP. Hvis Win98 stadig fejlmelder om for lidt hukommelse, så pyt med det, jeg er efterhånden godt træt af det, men ærgerlig over at den anden maskine ikke vil starte. Ikke mindst fordi jeg lige har købt en kvm-switch, for at kunne skifte mellem 2 maskiner. Måske kan jeg få gang i en ældgammel 486'er, som også har Win98SE installeret til erstatning for drømmecomputeren, som har udviklet sig til en ond drøm ;) Nu ser vi - men før jeg formaterer og starter forfra, vil jeg gerne vide hvordan jeg får monteret min "home" mappe på drev sdb5?
Da jeg installerede Ubuntu 11.04 og skulle vælge formatering og monteringspunkt, var der ikke mulighed for at vælge et andet drev? Jeg har gennemlæst Titanus Eramius's vejleding om installation, og han skriver at man også kan montere "home" mappen på en anden partition, men han kommer ikke ind på det i vejledningen.
Jeg har en idé om, at jeg måske først skal formatere sdb5 til EXT4, før jeg kan vælge det som monteringspunkt. Er det korrekt opfattet - eller hvordan gør man?

AJenbo skrev:P.s. er glad for at moderne harddiske ikke længere har jumpere :)

Det kan jeg godt forstå, jeg vil bare gerne kunne bruge mine 2GB RAM, mit nye Zotac grafikkort og min kvm-switch :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 8. maj 2012, 01:13

Jeg er grundtigt forviret, lykkeds det dig at starte Ubuntu op ved at i sntallere det i Windows? Du skrev at du kunne se filer fra din gamle installation, og aligevel slutter du af med at skrive at du ikke kan starte en Ubuntu på din maskine? Hvis du er kommet så lang burde vi kune fikse det hele med blot 3 kommandoer... :shock:

Det burde ikke vær nødvendigt at bruge en floppy for at installere WIndows98SE den skulle kunne starte direkte fra cd'en.

Når du brænder Ubuntu cd'en smider du så bare .iso filen i en mappe på cd'en? Eller pakker du først filerne ud fra .iso filen og brænder dem bagefter? Det er ikke måden at gør det på, en .iso fil er en kopi af en cd. Som udover filer også kan indholde cd'ens opstarts indlæser som du jo nok har lært er den essentiel for at kunne starte et system. Hvis du selv har brændt din Windows 98 efter samme metode ville de også forklare hvorfor du skal bruge en diskkette for at installere fra den.

Hvis du kender format /s til at lave en bootdisk, gør den faktisk nettop det at den skriver en opstartsindlæer til disketten eller drevet du formatere (det er så opstartsindlæseren til DOS).

Advarslet om at du ikke vil få problemer med dit Intel kort burde kun komme hvis du fortsat køre med dit gamle onboard grafikkort og ikke dit nye Nvidia kort. Den største konsekvens ved at bruge det gamle grafikkort med den nye ubuntu burde dog være at det køre langsomt og at du måske har svært ved at vælge den rigtige opløsning.

Du behøves ikke at formatere din harddisk for at kunne montere den. Under installationen skal du vælge "Noget andet", formatere en partition (eller tom plads) til /, vælge din home partition og sætte den som /home (sørg for at den IKKE er markeret til formatering ellers mister du hvad der måtte vær på den).

Jeg forstår ikke helt vad du ønsker at opnå med alle disse partitioner det virker kun som om det ville gøre livet svære :|

Hvis du nogen sinde kommer forbi København må du lige sige til for så vil jeg da gerne give dig en gratis support time for alt det du har værret ude i, så kan vi måske få nogle af dine programmer til at køre i Ubuntu frem for Win98.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 9. maj 2012, 17:47

Interessant, jeg har lige fundet ud af at WordPerfect (frem til version 9.0) og findes til Linux. Så alt efter hvilken version du køre kan det være det slet ikke vil være nødvendigt med Wine for at køre WordPerfect.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 10. maj 2012, 00:05

Det lyder helt utroligt med version WordPerfect ver. 9 til Linux? Jeg har ledt og ledt på nettet, og fandt frem til at den seneste version til Linux var 8, og at den skulle være meget svær at få fat i. (iflg. Wikipedia var det Microsoft, der skød så mange penge i Corel, at de ikke kunne sige nej, men betingelsen var at de ikke lavede flere versioner til Linux). Min er version 9 såvidt jeg husker, den hedder WordPerfect Office 2000 og er den sidste Corel udgav på dansk.

Bortset fra det, så svarede jeg på dit forrige indlæg i eftermiddags - og så røg forbindelsen - surt. Jeg havde kopieret mit svar ind i Parcellite, men nu er det væk og Parcellite fungerer ikke mere - selvom jeg både har afinstalleret og re-installeret det igen, igen. Nå, men her kommer svaret på dit forrige indlæg:

Først vil jeg sige tusind tak for dit tilbud om gratis support. Faktisk skal jeg til koncerter i København fra den 17 - 20 maj, overnatter hos min mor som bor i Husum :) Sender dig en privat besked med nærmere info.

Jeg kan godt forstå at du er forvirret. I går havde jeg besøg af en elektriker (han skulle ordne noget for mig). Han er Linux fan :) men kører ikke Ubuntu. Jeg fortalte ham hvad der var sket, og da han så Zotac grafikkortet, sagde han, at det var ti 64-bit systemer, og mit system er 32-bit, så det var grafikkortet, der havde fået det til at gå i sort. Og han var lige så forvirret som både jeg og du nu også er, over hvad der skete under mine installationsforsøg. Elektrikeren sagde også, at Win98SE godt kunne køre med 2GB RAM, når bare man skrev "MaxFileCache=524288" ind under afsnittet "Vcache" i system.ini filen. Men det vil min altså ikke på nuværende tidspunkt.

Mht. at jeg ikke kunne boote hverken fra CD-drevet eller mit eksterne DVD/CD-drev, som kører på USB-port, sagde han at så tydede det på, at der var en virus i MBR. Mht. at få en evt. virus væk ved at formatere C-drevet, sagde han, at han havde hørt, at der var 1 virus, som man ikke kunne få væk ved formatering. Han havde selv prøvet ikke at kunne boote, og fik det råd at kassere harddisken og købe en ny - og det gjorde han så.

Da han var gået, ringede jeg til Computersalg, hvor jeg har købt Zotac-kortet, og nævnte det med at det var 64-bit og mit system var 32-bit. Ham jeg talte med, sagde at det ikke skulle have nogen betydning, fordi det var bagudkompatibelt og også passede til WinXP-32-bit. Jeg skulle bare downloade drivere fra Zotac's hjemmeside, sagde han. Da han hørte hvad der var sket efter jeg satte kortet i og at pc'en gik i sort, og hvordan mine forsøg med at installere Linux var forløbet, sagde han at det havde han aldrig før hørt om. Så noget galt er der altså.

Til min originale Win98SE hører der en boot-diskette med, hvor der står:
1. Sluk for computeren. 2. Indsæt disketten i drev A. 3. tænk for computeren. 4. Følg oplysningerne på skærmen.
Oplysningerne siger, at jeg skal sætte cd'en i CD-ROM drevet og det gør jeg så - og så går det hele automatisk.

Jeg har brændt ISO-filen korrekt - og det var da også den jeg var på en demo af 12.04 med - men jeg kan hverken boote fra den eller GParted Live. Jeg har før kunnet boote med GParted Live, så det bekræfter igen, at der er noget galt.

AJenbo skrev:Hvis du kender format /s til at lave en bootdisk, gør den faktisk nettop det at den skriver en opstartsindlæer til disketten eller drevet du formatere (det er så opstartsindlæseren til DOS).

Jeg kender godt godt format/s og flere andre ting - men alt det jeg har erfaring med mht. dos og windows systemer, gennem 15-16 år, virker bare ikke, så jeg er helt "på den" og totalt forvirret.

Jeg kører stadig med mit Intel onboard grafikkort - tør simpelthen ikke sætte Zotac-kortet i, fordi jeg er bange for at gå i sort igen. Iøvrigt har driveren til kortet et "mærkeligt" navn

Kode: Vælg alt

NVIDIA-Linux-x86-295.49.run
, man kan da ikke kører en *.run fil i Ubuntu?

Mht. mine mange partitioneringer, så jeg har i mange år haft 4 partitioner på mine diske: C-drevet til styresystemet, D-drevet til data (dokumenter osv.) E-drevet til programmer og F-drevet til internet= browser, Pegasus Mail osv. Det har den fordel, at hvis der sker noget uforudset, så kan jeg bare installere styresystemet igen på drev C og så ligger alt andet intakt på harddisken og programmer bliver indlæst igen under installationen. Det har gjort computerlivet meget lettere for mig :) Det værste lige nu er, at jeg skal i kontakt med min Win98SE installation, fordi jeg bliver nødt til at gå ind i Pegasus Mail og finde alle mine diverse kontakter, dvs. skrive deres email-adresser ned på papir, så jeg kan føre dem ind i Thunderbird, når jeg får min Ubuntu til at fungere. Og iøvrigt kan kontakte dem via webmail, når det kommer til at køre igen, for vi skiftede udbyder i går, så der var ingen internetforbindelse, og de regner med at webmail kommer til at fungere i dag - men hvem ved om det holder stik?
De sidste 14 dage med computer, har været noget af et mareridt - intet andet er blevet passet, så det er liiige før at jeg opgiver helt med internetadgang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 01:37

Efter lidt mere research har jeg fundet ud af at 9.0 udgaven til Linux faktisk bare er Windows udgaven med en indbygget Wine, så det ville nok være bedre at køre 9.0 via Wine, tilgenegæld burde det betyde at WP skulle fungere temmelig godt med Wine.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 02:02

birthe skrev:Jeg fortalte ham hvad der var sket, og da han så Zotac grafikkortet, sagde han, at det var ti 64-bit systemer, og mit system er 32-bit, så det var grafikkortet, der havde fået det til at gå i sort.

Dit grafikkort er i sig selv ikke til nogen bit system, det er et PCI grafikkort. Det er selve driveren (software) der kan have en betydning (Ok Video BIOS er 16 bit men det er ens så længe det er til PC og køre langt før hverken Linux eller Windows kommer i spil, og så er den heller ikke altid strengt nødvendig da Linux selv kan klare den del for visse kort). Har du været i gang med at installere en 64Bit driver manuelt kan det dog godt have skabt rag i den.

Elektrikeren sagde også, at Win98SE godt kunne køre med 2GB RAM, når bare man skrev "MaxFileCache=524288" ind under afsnittet "Vcache" i system.ini filen. Men det vil min altså ikke på nuværende tidspunkt.

Min fornemmelse er også at når man er lige på grænsen kommer det lidt an på ram og BIOS om det vil virke.

Mht. at jeg ikke kunne boote hverken fra CD-drevet eller mit eksterne DVD/CD-drev, som kører på USB-port, sagde han at så tydede det på, at der var en virus i MBR.

MBR er første del af harddisken, det vil sige at den slet ikke bliver indlæst hvis man vælger at boote fra cd. Måske han mente en BIOS virus? Det er sjælen, men det er Win98 brugere også ;)

Mht. at få en evt. virus væk ved at formatere C-drevet, sagde han, at han havde hørt, at der var 1 virus, som man ikke kunne få væk ved formatering. Han havde selv prøvet ikke at kunne boote, og fik det råd at kassere harddisken og købe en ny - og det gjorde han så.

Format C sletter allere højest data på partitionen og ikke MBR eller en event BIOS virus. MBR kan du slette med Gparted, men så forsvinder alt fra harddisken. Vil du være sikker kan du også vælge at overskrive hele disken med 0 via dd i terminalen. Er BIOS ram skal du flashe en ny til chippen, ellers er det bundkortet der skal smides ud.

Til min originale Win98SE hører der en boot-diskette med, hvor der står:
1. Sluk for computeren. 2. Indsæt disketten i drev A. 3. tænk for computeren. 4. Følg oplysningerne på skærmen.
Oplysningerne siger, at jeg skal sætte cd'en i CD-ROM drevet og det gør jeg så - og så går det hele automatisk.

Den er der vist pga. nogle computere ikke havde understøttelse af cd-boot for længe længe længe længe længe siden. Muligvis også for at gøre det lettere for hvor BIOS er sat til A i stedet for cd-rom som 1. boot.
Jeg har tilmed set BIll Gates nævne at alle Win 98 kan boote fra cd i et interview som jeg ikke lige kan finde :/

Jeg har brændt ISO-filen korrekt - og det var da også den jeg var på en demo af 12.04 med - men jeg kan hverken boote fra den eller GParted Live.

Vendt nu sagde du det igen. Du startede 12.04 som demo men kan ikke boote fra samme 12.04 :shock:
AJenbo skrev:Hvis du kender format /s til at lave en bootdisk, gør den faktisk nettop det at den skriver en opstartsindlæer til disketten eller drevet du formatere (det er så opstartsindlæseren til DOS).

Jeg kender godt godt format/s og flere andre ting - men alt det jeg har erfaring med mht. dos og windows systemer, gennem 15-16 år, virker bare ikke, så jeg er helt "på den" og totalt forvirret.

Det var også mere for at prøve at forklare hvor hele problemet lå :) Din /s kan ikke finde Ubuntu og du har overskrevet Windows /s med Ubuntu's (grub) /s ;)

Jeg kører stadig med mit Intel onboard grafikkort - tør simpelthen ikke sætte Zotac-kortet i, fordi jeg er bange for at gå i sort igen. Iøvrigt har driveren til kortet et "mærkeligt" navn

Kode: Vælg alt

NVIDIA-Linux-x86-295.49.run
, man kan da ikke kører en *.run fil i Ubuntu?

Øh hvor har du den fra, normalt skal du bare åbne Yderligere drivers i Ubuntu og trykke aktiver så får du den rigtige driver til dit system og alt er testet m.m..
Jo du kan godt køre en .run, fil-endelsen på en fik siger teknisk set ikke noget om hvad det faktisk er. Windows vælge blindt at stole på endelserne af filer men i Linux er de kun indikerende. Det du har fat i er nok enten en program fil eller et shell script.

Mht. mine mange partitioneringer, så jeg har i mange år haft 4 partitioner på mine diske: C-drevet til styresystemet, D-drevet til data (dokumenter osv.) E-drevet til programmer og F-drevet til internet= browser, Pegasus Mail osv. Det har den fordel, at hvis der sker noget uforudset, så kan jeg bare installere styresystemet igen på drev C og så ligger alt andet intakt på harddisken og programmer bliver indlæst igen under installationen.

Ok, jeg har bare alt for ofte oplevet at et program ikke vil køre i Windows hvis ikke man har kørt installeres da der så mangler at blive indsat ting i registrerings databasen.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 10. maj 2012, 02:13

AJenbo skrev:Efter lidt mere research har jeg fundet ud af at 9.0 udgaven til Linux faktisk bare er Windows udgaven med en indbygget Wine, så det ville nok være bedre at køre 9.0 via Wine, tilgenegæld burde det betyde at WP skulle fungere temmelig godt med Wine.

OK, det bliver spændende med det Wine, som jeg slet ikke kender.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 02:22

Jeg har også været i gang med at teste det Intel grafikkort du har i de nyere udgaver af Ubuntu, så vidt jeg ved røg accelerationen allerede i 11.04, men det ser ud til at køre fint selv i 11.10, 12.04 skulle være klar til test i morgen.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf birthe » 10. maj 2012, 03:31

AJenbo skrev:Dit grafikkort er i sig selv ikke til nogen bit system, det er et PCI grafikkort. Det er selve driveren (software) der kan have en betydning (Ok Video BIOS er 16 bit men det er ens så længe det er til PC og køre langt før hverken Linux eller Windows kommer i spil, og så er den heller ikke altid strengt nødvendig da Linux selv kan klare den del for visse kort). Har du været i gang med at installere en 64Bit driver manuelt kan det dog godt have skabt rag i den.

Jeg installerede kun den Windows 32bit driver, men den blev afinstalleret igen, da jeg installerede Windows igen og den genoprette systemet. På æsken med grafikkortet er der en mærkat hvor der står:

Kode: Vælg alt

Zotac GT520 PCI 512MB 64BIT DDR3
Det må da betyde, at kortet er 64-bit?

Elektrikeren sagde også, at Win98SE godt kunne køre med 2GB RAM, når bare man skrev "MaxFileCache=524288" ind under afsnittet "Vcache" i system.ini filen. Men det vil min altså ikke på nuværende tidspunkt.

Min fornemmelse er også at når man er lige på grænsen kommer det lidt an på ram og BIOS om det vil virke.

Nå, OK - en anden siger, at hvis man holder sig under 1.5 GB, så kan den godt klare det.

Mht. at jeg ikke kunne boote hverken fra CD-drevet eller mit eksterne DVD/CD-drev, som kører på USB-port, sagde han at så tydede det på, at der var en virus i MBR.

MBR er første del af harddisken, det vil sige at den slet ikke bliver indlæst hvis man vælger at boote fra cd. Måske han mente en BIOS virus? Det er sjælen, men det er Win98 brugere også ;)

Ja, det er da også rigtigt, men hvad søren kan der så være galt, siden jeg ikke kan boote fra CD-drevet.

Format C sletter allere højest data på partitionen og ikke MBR eller en event BIOS virus. MBR kan du slette med Gparted, men så forsvinder alt fra harddisken. Vil du være sikker kan du også vælge at overskrive hele disken med 0 via dd i terminalen. Er BIOS ram skal du flashe en ny til chippen, ellers er det bundkortet der skal smides ud.

Uha, det lyder ikke godt, hvis BIOS er ramt, det er mange år siden, jeg har flashed en BIOS - og jeg tvivler på, at der ligger en på MicroSystems hjemmeside. Måske tager jeg fejl, men jeg mener at kunne huske at der er en MBR kommando, som man kan bruge i DOS, men jeg har glemt hvordan man gør.

Jeg har brændt ISO-filen korrekt - og det var da også den jeg var på en demo af 12.04 med - men jeg kan hverken boote fra den eller GParted Live.

Vendt nu sagde du det igen. Du startede 12.04 som demo men kan ikke boote fra samme 12.04 :shock:


Ja, sådan er det. Jeg kan ikke boote overhovedet, hverken fra det interne eller eksterne CD-drev. Men jeg kan klikke Start - Kør i Windows - og så fandt den en Wubi.exe - og så var jeg på en demo, hvor jeg kunne se alle mine harddiske. Da jeg så valgte at installere, sagde den at jeg skulle boote fra CD'en og hvis jeg ikke kunne det, så kunne jeg vælge en opstartshjælp. Det gjorde jeg, men den ville ikke installere. Der ploppede en sort skærm op, hvor der med små bogstaver stod noget med unknown user - et eller andet som jeg ikke husker.

Jeg kører stadig med mit Intel onboard grafikkort - tør simpelthen ikke sætte Zotac-kortet i, fordi jeg er bange for at gå i sort igen. Iøvrigt har driveren til kortet et "mærkeligt" navn

Kode: Vælg alt

NVIDIA-Linux-x86-295.49.run
, man kan da ikke kører en *.run fil i Ubuntu?

Øh hvor har du den fra, normalt skal du bare åbne Yderligere drivers i Ubuntu og trykke aktiver så får du den rigtige driver til dit system og alt er testet m.m..

Jeg har downloaded den fra Zotac's hjemmeside, som Computersalg anbefalede. Og jeg kan jo ikke få yderligere drivere i Ubuntu, når kortet ikke sidder i maskinen ;) Det var faktisk da jeg satte det kort i, at maskinen gik i sort. Kan de 512 MB DDR3 RAM der er indbygget i kortet, mon konflikte med de DDR RAM (Kingston), som sidder i maskinen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 03:55

birthe skrev:
AJenbo skrev:Dit grafikkort er i sig selv ikke til nogen bit system, det er et PCI grafikkort. Det er selve driveren (software) der kan have en betydning (Ok Video BIOS er 16 bit men det er ens så længe det er til PC og køre langt før hverken Linux eller Windows kommer i spil, og så er den heller ikke altid strengt nødvendig da Linux selv kan klare den del for visse kort). Har du været i gang med at installere en 64Bit driver manuelt kan det dog godt have skabt rag i den.

Jeg installerede kun den Windows 32bit driver, men den blev afinstalleret igen, da jeg installerede Windows igen og den genoprette systemet. På æsken med grafikkortet er der en mærkat hvor der står:

Kode: Vælg alt

Zotac GT520 PCI 512MB 64BIT DDR3
Det må da betyde, at kortet er 64-bit?

Der er her tale om det interne ram interface og ikke noget der har noget at gøre med din CPU eller styre system. 64bit er her utroligt smalt og faktisk har GeForce GTX 580 et 384bit interface. Det handler om hvor hurtigt den kan håndtere tekstur.

birthe skrev:
Min fornemmelse er også at når man er lige på grænsen kommer det lidt an på ram og BIOS om det vil virke.

Nå, OK - en anden siger, at hvis man holder sig under 1.5 GB, så kan den godt klare det.

Det ville jeg også mene.


birthe skrev:
Format C sletter allere højest data på partitionen og ikke MBR eller en event BIOS virus. MBR kan du slette med Gparted, men så forsvinder alt fra harddisken. Vil du være sikker kan du også vælge at overskrive hele disken med 0 via dd i terminalen. Er BIOS ram skal du flashe en ny til chippen, ellers er det bundkortet der skal smides ud.

Uha, det lyder ikke godt, hvis BIOS er ramt, det er mange år siden, jeg har flashed en BIOS - og jeg tvivler på, at der ligger en på MicroSystems hjemmeside. Måske tager jeg fejl, men jeg mener at kunne huske at der er en MBR kommando, som man kan bruge i DOS, men jeg har glemt hvordan man gør.

format /s burde faktisk gøre nettop det :)

birthe skrev:
Jeg har brændt ISO-filen korrekt - og det var da også den jeg var på en demo af 12.04 med - men jeg kan hverken boote fra den eller GParted Live.

Vendt nu sagde du det igen. Du startede 12.04 som demo men kan ikke boote fra samme 12.04 :shock:

Ja, sådan er det. Jeg kan ikke boote overhovedet, hverken fra det interne eller eksterne CD-drev. Men jeg kan klikke Start - Kør i Windows - og så fandt den en Wubi.exe - og så var jeg på en demo, hvor jeg kunne se alle mine harddiske.

Det burde også var alt der var nødvendigt for at fikse dit system :?

birthe skrev:
Jeg kører stadig med mit Intel onboard grafikkort - tør simpelthen ikke sætte Zotac-kortet i, fordi jeg er bange for at gå i sort igen. Iøvrigt har driveren til kortet et "mærkeligt" navn

Kode: Vælg alt

NVIDIA-Linux-x86-295.49.run
, man kan da ikke kører en *.run fil i Ubuntu?

Øh hvor har du den fra, normalt skal du bare åbne Yderligere drivers i Ubuntu og trykke aktiver så får du den rigtige driver til dit system og alt er testet m.m..

Jeg har downloaded den fra Zotac's hjemmeside, som Computersalg anbefalede. Og jeg kan jo ikke få yderligere drivere i Ubuntu, når kortet ikke sidder i maskinen ;)

Ok, normalt henter man driverne fra Nvidias hjemmeside siden det er dem der har lavet chippen på kortet (GeForce GT 520). Ved mindre dem der har lavet kortet har gjort nogle meget mystiske med det, det kan selvfølgelige ikke afvises da det er til den gamle PCI port og chippen normalt er bygget til PCI Express.
Du må ikke have driveren installeret uden at kortet sider i maskinen da den proprietære driver overtager en del af Linux og kan give den problemer med at køre med grafikkort af andre mærker (dit Intel kort). Computeren burde starte fint op i Ubuntu med en åben driver og her efter kan du så installere den proprietære driver hvis du ønsker yderligere acceleration.

birthe skrev:Kan de 512 MB DDR3 RAM der er indbygget i kortet, mon konflikte med de DDR RAM (Kingston), som sidder i maskinen?

Nej det har ingen effekt på dit system. De fleste grafikkort brugere også GDDR5 da DDR3 anses for langsomt til grafik arbejde.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm med Zotac GeForce GT 520 - 512MB - BIOS?

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 04:14

I øvrigt kan jeg lige nævne at de hurtigste Rambus (RIMM/RDRAM) ram svar til 400Mhz DDR2 PC2-6400, de har dog været bagefter lige siden 100Mhz DDR PC-1600 i dual channel.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster