lyd gennem HDMI

Forum for support til grafik og lydkort.
hassen117
Indlæg: 115
Tilmeldt: 25. okt 2009, 11:06
IRC nickname: hassen

lyd gennem HDMI

Indlægaf hassen117 » 3. mar 2012, 14:41

hej, jeg har ubuntu 11.10, på en computer med HDMI udgange. jeg kan godt få den til at overføre både lyd og billede til min reciver, men kan ikke få ubuntu til kun at overføre lyden, til trods for at jeg under lydinstillinger har sat udgangen til HDMI... nogle forslag? :)

ps. husk at nyd det gode vejr! :D

mvh.
Stephan Hansen
NOT DEAD YET!

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf zob » 3. mar 2012, 23:42

Kan jeg få dig til at køre

Kode: Vælg alt

alsamixer
og copy-paste skærmbilledet hertil (det består bare af ASCII-tegn), sådan som jeg gør det her:

Kode: Vælg alt

┌──────────────────────────── AlsaMixer v1.0.24.2 ─────────────────────────────┐
│ Card: HDA Intel                                      F1:  Help               │
│ Chip: Analog Devices AD1981                          F2:  System information │
│ View: F3:[Playback] F4: Capture  F5: All             F6:  Select sound card  │
│ Item: Master [dB gain: -19,50, -19,50]               Esc: Exit               │
│                                                                              │
│     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐                                 │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │                                 │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │                                 │
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │                                 >
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │                                 >
│     │  │     │  │     │  │     │  │     │  │                                 >
│     │  │     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 >
│     │  │     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 >
│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 >
│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 >
│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 │
│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │▒▒│                                 │
│     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     └──┘     ┌──┐     ┌──┐     PCM       │
│     │OO│     │OO│     │MM│     │MM│              │OO│     │OO│               │
│     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘              └──┘     └──┘               │
│    41<>41   56<>56    0<>0     0<>0    53<>53                                │
│  < Master >  PCM       CD      Mic    Mic Boos  S/PDIF  S/PDIF D S/PDIF P    │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

hassen117
Indlæg: 115
Tilmeldt: 25. okt 2009, 11:06
IRC nickname: hassen

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf hassen117 » 4. mar 2012, 01:53

Kort:

Kode: Vælg alt

│  Card: HDA Intel                                      F1: Hjælp              │
│  Chip: Intel IbexPeak HDMI                            F2:  Systeminformation │
│   Vis: F3:[Afspil] F4: Optag  F5: Alle                F6:  Vælg lydkort      │
│ Punkt: Master [dB-forøgelse: -1,50]                   Esc: Afslut            │
│                                                                              │
│    ┌──┐       ┌──┐       ┌──┐       ┌──┐                             ┌──┐    │
│    │  │       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │  │    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │▒▒│    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │▒▒│    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │▒▒│    │
│    │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│       │▒▒│                             │▒▒│    │
│    ├──┤       ├──┤       ├──┤       └──┘      Mic In      ┌──┐       ├──┤    │
│    │MM│       │MM│       │MM│                             │TT│       │TT│    │
│    └──┘       └──┘       └──┘                             └──┘       └──┘    │
│     94      100<>100   100<>100    99<>99                             33     │
│<  Master  >Headphone   Speaker      PCM     Front Mic    S/PDIF      Beep   


håber det er det
NOT DEAD YET!

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf zob » 4. mar 2012, 12:49

Det ser ud til at din alsamixer er mutet på et par kanaler. Du kan bevæge dig rundt i alsamixeren med piletasterne, ligesom du kan skrue op og ned. Det skal unmute med tasten 'm'. Sammenlign de første par kanaler med min. Dem skal du lige prøve at unmute og teste lyd igen.
Hvis du copy-paster igen, kan jeg så få dig til at bruge Code-wrapping, så er det lidt mere læseligt.

hassen117
Indlæg: 115
Tilmeldt: 25. okt 2009, 11:06
IRC nickname: hassen

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf hassen117 » 4. mar 2012, 13:56

kunne ikke få det til at stå rigtigt i codewrapping
Vedhæftede filer
alsamixer.png
alsamixer.png (65.14 KiB) Vist 165 gange
NOT DEAD YET!

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf zob » 4. mar 2012, 16:46

Det ser rigtig fint ud. Har du testet om du får lyd gennem HDMI nu?
Kunne du lige prøve at skrue op for de to sidste kontroller også, bare for at være sikker.

Gad vide om det er samme lydkort som dette:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/885980

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: lyd gennem HDMI

Indlægaf AJenbo » 9. mar 2012, 12:35

Når det er HDMI er det også vigtig at vide hvilket grafikkort du har og hvilken driver der er installeret.

Jeg har i øvrigt fikset code kassen for dit forige indlæg, hvis du vil se hvordan det er gjort kan du bare trykke rediger.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster