Overspilning af kassettebånd

Forum for support til grafik og lydkort.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Overspilning af kassettebånd

Indlægaf NickyThomassen » 23. nov 2011, 15:30

Min far står for at skulle overspille en del gamle kassettebånd til sin Ubuntu, så han senere kan brænde dem til cd og på den måde bevare dem for eftertiden. Det var en ret stor begivenhed da det lykkedes mig for nogle år siden at lære ham at bruge sin netbank, så han er ikke lige den stærkeste bag en skærm, men han burde godt kunne lære et lydprogram at kende.

Og her er problemet, for selvom jeg sagtens kan bruge en computer, så har jeg ingen erfaringer overhovedet med lyd og overspilning. Mængden af muligheder bare i softwarearkivet virker nærmest uendelige, så jeg håbede at jeg kunne lokke nogle erfaringer ud af jer fine folk, så jeg ikke skal starte på bar bund.

Jeg har allerede gjort mig nogle tanker, men de er på ingen endelige:
* Det skal helst være et simpelt program
* Det må gerne have en eller anden form for input-kontrol, så man kan justere lydniveauet under optagelserne
* Det er underordnedet om det kan dele kassettebåndene op i afsnit, da det er 1 times radioprogrammer som far sikkert alligevel har tænkt sig at høre ud i ét når de kommer på cd
* Manuelt arbejde er ikke et problem
* Det skal helst kunne optage i et open-source format som flac uden kvalitetstab (man kan altid komprimere / konverterer senere - plads er ikke et problem)

Men som sagt, alt er åbent, og enhver tanke er velkommen :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf thj01 » 23. nov 2011, 16:47

I netto har de længe haft en båndoptager med USB udgang til salg. Jeg har ingen ide om den er kompatibel med Linux, men det er da et forsøg værd.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf buddig » 24. nov 2011, 00:39

Audacity fra softwarecenteret er programmet til den slags.
Det er avanceret, men når I først kommer igang, så kører det.
Jeg skal også have nogle få bånd overspillet, når jeg får tid. :)
Så kan jeg skrive her i tråden, hvordan jeg gør, hvis i ikke er kommet igang inden.
Det bliver noget med at forsøge koble båndoptagerens udgangsstik
til mikrofon indgangen i computeren.
Henning

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf zob » 24. nov 2011, 02:57

Jeg er også klart audacity fan, men hvis man gerne vil have det lidt simplere, og fuldt dækkende til formålet, er det måske en mulighed at prøve jokosher (er i repos).

En usb båndoptager fra netto er selvfølgelig en mulighed. Jeg ville dog tro at selv med et billigt mellemled som dette: http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca202-u-control.html at du ville opnå en bedre lyd, hvis du har en bare nogenlunde båndoptager i forvejen. (I princippet er det fuldstændig det samme, ved Netto-løsningen vil der være et tilsvarende mellemled - som egentlig er et usb-lydkort - integreret i båndoptageren).
Jeg har testet den Behringer på 10.04 men jeg kan godt teste igen hvis du skulle overveje at købe det (det er lang tid siden jeg har brugt mit).

Hvis du har flere penge og kvaliteten af optagelserne skal være i top, skal du selvfølge bare købe et bedre lydkort (der er flere på 4sound). Et bud kunne være denne Tascam http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/tascam/us-122mk2.html Men så ryger prisen altså også i vejret. Spørg endelig hvis du gerne vil vide mere.

Fordelen ved denne løsning i forhold til Netto-løsningen er at du jo altid kan bruge dit nye usb-lydkort til andre formål og at jeg vil tro resultatet bliver bedre. Det er mere fleksibelt og du kan bruge den båndoptager du har lyst til.

Den billigste løsning, og måske i virkeligheden ligeså god (dette afhænger af lydkortet i din computer og af det lydkort du eventuelt ville have købt), er at købe en phono -> mini-stereo-jack adapter som denne: http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_adapter/35mm_minijack_2_x_rca_phono_hun_809_da.html
Så bruger du bare det integrerede lydkort i computeren og smider adapteren i mikrofonindgangen. Du kan selvfølgelig købe en anden type adapter hvis ikke udgangen på båndoptageren har phono udgang. Sådanne adaptere kan selvfølgelig også rekvireres i Brinck elektronik eller en anden elektronikforretning. Vær opmærksom på at radio/tv forhandlere også har dem, men at de ofte er rigtig dyre på netop dette område.

På softwaresiden er de bedste bud som sagt jokosher eller audacity (begge kan eksportere til FLAC og MP3 og meget andet, givet at du har codecs installeret).

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf thj01 » 24. nov 2011, 12:45

Er de Ubuntu/Linux compatible?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf zob » 24. nov 2011, 14:15

thj01 skrev:Er de Ubuntu/Linux compatible?

Hvilke?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf NickyThomassen » 24. nov 2011, 18:05

Mange tak for svarende, det er en stor hjælp.

Det har tidligere lykkedes os at sætte fars båndafspiller til hans Ubuntu ved hjælp af et phono -> mini-jack stik, så jeg håbede lidt på at få den metode anbefalet :)

Lydkort er desværre ikke noget jeg kender meget til udover 3.1, 5.1, input/output osv., men jeg regnede med at lave en overspilning som test, brænde det ud på cd, og så simpelthen lytte til kvaliteten. Hvis den ikke er god, så vil Tascam US-122MK2 da absolut være en mulighed. Og jeg er sikker på prisen ikke er et problem, når man tænker på at der er 50 bånd eller sådan noget at overspille.

Jeg har siddet og kigget på de to programmer, og umiddelbart virker jokosher mest tiltalende, men jeg holder audacity i baghovedet.

@ buddig:
Det er et rigtig spændene projekt med overspilningen, så det kunne være fedt at udveksle erfaringer undervejs. Jeg regner med at vi begynder i juleferien, og efter en overspilning eller to kan jeg jo skrive her i tråden igen.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf thj01 » 24. nov 2011, 18:14

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf zob » 24. nov 2011, 18:28

@thj01
Nåå. Ja, som nævnt har jeg selv testet Behringeren, og da jeg gjorde det (omkring 10.04, eller var det 9.10) virkede den i hvert fald. Jeg tilbød også i mit indlæg at genteste den om nogen ønsker at vide hvordan den fungerer på senere ubuntu distros.

Den anden (tascam) har soundpartner flere gange anbefalet her på forum. Jeg har ikke selv prøvet den, men Tascam plejer at lave gode produkter.

Mit primære lydkort er et PCI (RME HDSP 9632) og det er fænomenalt, men det kræver at man pengene og en desktop at smide det i (jeg købte mit brugt for 1500,- så det var ok). Men når alt kommer til alt er det jo rart at have den fleksibilitet et USB lydkort giver. Og investerer man i f.eks. TASCAM så har man lydkort til flere generationer af laptops man måtte tygge sig igennem i fremtiden. (Det man blandt andet får ekstra for pengene når man bruger lidt ekstra på et lydkort er bl.a. en bedre A/D D/A converter).

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf zob » 24. nov 2011, 20:03

Hvis valget skulle falde på audacity, så tjek denne bog ud af Carla Schröder (hende der skrev Linux Cookbook): Book of audacity: http://www.saxo.com/dk/item/carla-schroder-the-book-of-audacity-paperback.aspx

Den indeholder blandt meget andet et afsnit om restoration. Emner som noise/click removal, Repair, Truncate Silence, Compression, Conversion from vinyl to CD, osv.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Overspilning af kassettebånd

Indlægaf AJenbo » 29. nov 2011, 09:31

Vælger man en afspiller med indbygget usb så er det det lydkort det er i den og ikke ens eget man benytter.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster