Flere brugerkonti med hver sin grafikdriver?

Forum for support til grafik og lydkort.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Flere brugerkonti med hver sin grafikdriver?

Indlægaf Rattus Norvegicus » 20. nov 2011, 12:14

Jeg har de sidste dage siddet og kæmpet med at få RollerCoaster Tycoon 3 til at køre via Wine (og PlayOnLinux via et uofficielt install-script), og installationen fungerer perferkt, men når jeg vil starte spillet får jeg en popup om at mit grafikkort eller driver ikke lever op til kravene.

Lige nu kører jeg med Mesa driveren, da det er den eneste der ikke laver kage i Gnome Shell.

Jeg har prøvet at installere ATI's proprietære driver (Catalyst 11.11, som er den nyeste), og så kører spillet nogenlunde ok, men Gnome Shell flimrer hver gang jeg laver et eller andet og pludseligt crasher det også, så toppanelet forsvinder og jeg ikke engang kan bruge alt+f2 til at nulstille Gnome Shell.

Så nu skal jeg enten vælge om jeg vil have Gnome Shell uden at kunne spille 3D spil gennem Wine, eller om jeg skal nøjes med Classic og så kunne spille 3D spil, da jeg åbenbart ikke kan få i både pose og sæk.

Jeg fik så den tanke om man kan oprette en ekstra brugerkonto, og så have sin normale bruger til at køre Gnome Shell med Mesa driveren, og så "spil-brugeren" kunne køre Classic med ATI's proprietære driver?
Altså at hvor brugerkonto logger ind med forskellige grafikdrivere?

Alternativt kunne jeg vælge dualboot, men det synes jeg er lidt for besværligt, og jeg kunne også installere XP eller Ubuntu med Classic desktop og de proprietære drivere i VirtualBox, men med VirtualBox vil det i stedet gå ud over computerens hastighed, og spillet vil muligvis køre for langsomt, så hvis ovenstående tanke kan lade sig gøre, så vil det være den bedste løsning.

Til sidst skal det lige nævnes at det er en laptop med ATI Radeon HD4200 grafikkort med 256mb, så den ultimative løsning med at udskifte det til et Nvidia kan ikke lade sig gøre :(
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flere brugerkonti med hver sin grafikdriver?

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2011, 13:51

Det kan du ikke lige sådan gøre da det er på kerne niveau, teoretisk skulle det kunne lade sig gøre at at skifte driver og gen starte xorg men det er ikke altid det spilder med de lukkede drivere.

Den åbne driver understøtter kun OpenGL 2.1, der er en rimelig chance for at der kommer 3.0 i løbet af næste år. Der er vist snak om at catalyst skulle have løst problemet til december men måske husker Jeg forkert.

Det vil ikke kunne lade sig gøre fra virtualbox da det er et virtuelt grafikkort og ikke dit ATI kort der vil eksistere der.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Flere brugerkonti med hver sin grafikdriver?

Indlægaf Rattus Norvegicus » 26. nov 2011, 14:04

Jeg har før fået 3D spil til at køre uden problemer i en XP installation i VirtualBox, selv om det er et virtuel grafikkort der benyttes der.

Men jeg håber da at det passer at der kommer en ny opdatering af Catalyst her i december, som løser problemet, for de lovede jo at det ville virke i november måneds release, men det viste sig desværre ikke at være tilfældet :(
Hilsen Kenny

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flere brugerkonti med hver sin grafikdriver?

Indlægaf AJenbo » 26. nov 2011, 18:05

Det har så været med virtualbox 3d driveren og ikke ati driveren. Jeg tvivler lidt på at du får held med at køre spillet i virtualbox på den måde isæt hvis det er pga. den åbne kun har opengl 2.1 og du skal bruge en nyere.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster