Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Forum for support til grafik og lydkort.
Akrobal
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2009, 11:42
Geografisk sted: Aarhus

Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Indlægaf Akrobal » 4. okt 2011, 12:57

Hej

Jeg har lige installeret Ubuntu 11.04 på en lidt ældre ESPRIMO Q5020 - Da jeg vil bruge den som medie PC inde i stuen, og gerne vil prøve Ubuntu.

Men, jeg kan kun vælge 1024 X 768 som den højeste opløsning, og kan ikke se se under drivere at der er nogen man kan installere - som jeg har set i andre tråde herinde man kan.

Det er et Intel 965GM chipset der sidder i PC'en, med et indbygget grafikkort (Intel X3100).

Jeg er nogenlunde til PC med Windows, men er ikke den store haj med Ubuntu endnu :).

Håber en kan hjælpe mig herinde.

pft

Jesper

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Indlægaf AJenbo » 4. okt 2011, 15:02

Hvordan er skærmen tilsluttet?

Akrobal
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2009, 11:42
Geografisk sted: Aarhus

Re: Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Indlægaf Akrobal » 4. okt 2011, 16:08

Hej

Skærm er tilsluttet via en DVI port med en adapter på der laver det til VGA stik der passer i min ASUS M 246H skærm.

Når jeg kigger inde under skærm står den som "Ukendt", og Ubuntu kan ikke detektere den. Kan det have noget med det at gøre ?

Jeg savner en "enhedshåndtering" i Ubuntu, er der et sted hvor man kan se om den har fundet al hardware og hvad dne tror det er ? (så kunne jeg jo f.eks se om grafikkort driver var installeret).


mvh

jesper

Akrobal
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. feb 2009, 11:42
Geografisk sted: Aarhus

Re: Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Indlægaf Akrobal » 4. okt 2011, 16:25

Hej

Jeg så lige dit svar til en anden bruger :

Ok det burde ellers være et af de bedere undre støttede grafikkort, prøv eventuelt at installere beta driveren på denne måde i terminalen:


Kode: Vælg alt

        sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
        sudo apt-get update
        sudo apt-get upgrade


Du skal bare huske at fjerne den igen før du opgradere til næste udgave af Ubuntu.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ppa-purge && sudo ppa-purge xorg-edgers



OG det gav desværre ingen ændring.

vh

jesper

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skærmopløsning (for lav) Ubuntu 11.04

Indlægaf AJenbo » 4. okt 2011, 18:10

Akrobal skrev:Jeg savner en "enhedshåndtering" i Ubuntu, er der et sted hvor man kan se om den har fundet al hardware og hvad dne tror det er ? (så kunne jeg jo f.eks se om grafikkort driver var installeret).


Kode: Vælg alt

lspci
Giver dig en oversigt over din hardware og hvilket der er gendkendt, der findes også grafiske værktøjer til det i softwarecenteret.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster