Grafik acceleration

Forum for support til grafik og lydkort.
Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 17. sep 2011, 22:43

Hej alle

Har netop endnu engang forsøgt mig med ubuntu i form af 11.04 og har et problem. Jeg synes min grafik er langsom i den henseende, at det "hakker" når jeg trækker billeder. Er der et eller andet sted jeg har glemt at slå noget grafik acceleration til? Jeg har et ATI HD5700 kort og har slået de "rigtige" ATI-drivere til...

På forhånd tak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik acceleration

Indlægaf AJenbo » 18. sep 2011, 14:19

Den "rigtige" driver har en fejl der gør at det hakker på nogle maskiner hvis "tear free desktop" er aktiveret i catalyst centeret. Så hvis du enten deaktivere det eller selve driveren burde det virke problem fit.

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 18. sep 2011, 15:44

Tak for det - det vil jeg prøve...

Jeg har et andet spørgsmål. Jeg kan ikke få skiftet primære skærm. Er der en meget enkelt måde at gøre dette på? Har kun fundet svar på nettet, hvor man skal ændre i filer osv.

Lige den del forstår jeg ikke skal være så svær i ubuntu - i windows er det jo nærmest kun 2-3 tryk på musen...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik acceleration

Indlægaf AJenbo » 18. sep 2011, 19:27

Jeg tror konceptet omkring skærme er lidt anderledes end i Windows, hvad er det du vil opnå? Jeg tror i øvrigt ikke der er nogen der har valgt at noget skal være besværligt.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Kappa » 18. sep 2011, 20:39

Jeg må sige efter, at have læst Spoocks sidste indlæg, at jeg fik samme tanke som Jenbo, og så læste jeg samtlige Spoock`s indlæg, og vil dertil sige, at efter have anvendt Windows siden vers. 3.1 og til for et år siden, har jeg ikke haft så problemfri en PC tilværelse som jeg har nu og havde aldrig før jeg begyndte med Ubuntu drømt om, at jeg med de startvanskeligheder der uundgåeligt ville komme, med overgangen til et nyt styresystem, ville få så meget hjælp som jeg har fået, og nu kører fuldstændig problemfrit, hvad jeg aldrig har oplevet i Windowstiden.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 19. sep 2011, 14:39

Nu skulle indlægget ikke opfattes så negativt, men blot en undring. En del ting kan jeg forstå hvorfor kan være mere besværlig ved linux, såsom drivere og programmer m.m., som ligger uden for mainstream tanken, men at have to skærme (eller skærm plus fjenrsyn) er der da mange der har nu om dage, og derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor man i ubuntu ikke ved to-tre click kan sige, at skærm A skal være standard og den med menu osv., hvorimod skærm B skal være et extended skrivebord...

Det jeg gerne vil have er, at når jeg starter er menulinje m.m., på min computerskærm og mit fjernsyn blot er extended skrivebord, hvor jeg f.eks. kan flytte en film overpå, mens jeg browser på skærmen. Som det er nu, er fjernsynet den primære og skærmen sekundær og det er dette jeg ikke kan flytte rundt på. Så hvis nogle ved hvordan dette gøres og kan forklare diverse konsolkommandoer vil jeg da blive glad.

Ang. tidligere indlæg, så ja, har haft en del bøvl, men jeg vil gerne lære linux, da jeg egentlig synes tanken bag er rigtig god. Denne gang er jeg gået til opgaven med tanken om ikke at skulle lege med 3g-dongels, printere, blæserstyring på en bærbar endvidere, men derimod holde det til surf, kontor og film. Lige de tre ting inkl. styring af sine skærme, skal jeg blankt erkende, at jeg forventer af et hvilket som helst styresystem nærmest virker out-of-the-box og derfor måske denne smule frustration...

Og en lille sidebemærkning - siden win2000 har jeg ikke oplevet særlige problemer med nogle af mine windowsinstallationer, men det var ikke det jeg ville diskutere.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik acceleration

Indlægaf AJenbo » 19. sep 2011, 15:16

Hvis du køre med den klassiske gnome 2 mener jeg man gør det ved simpelt at hive menuen over på den skræm man ønsker så det er vel inden for en 2-3 klik. Jeg mindes også at dette kunne gøres fra skærm indstillingerne.

Hvis du bruger den nye Unity brugerflade er dette pt. ikke blevet implementeret, men den har så også kun eksisteret i et halvt år. De har selv udpeget det som et problem så jeg vil tro det er løst ved den næste udgivelse her d. 13.

Jeg tror alt det her med kommandoer og konfigurationsfiler til at skifte primær skærm enten er noget der er specifikt for Nvidia driveren (som fuldstændigt overskriver skræm systemet) eller til en meget gammel X server udgave.

Hvor når har du sidst rodet med printer og 3g-dongels. 3g-dongels er blevet en hel del bedre inden for det seneste års tid, og de fleste printer burde virke (der er stadig nogle begrænsninger omkring Canon scanner).

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 19. sep 2011, 15:22

Tak for svaret - kører med den gamle dekstop, da jeg ikke er vild med unity. Pudsigt at alle folk andre steder på nettet vil ind og rode med xconf for at løse problemet, men det, som du også er inde på, være gamle guides...

Det er et stykke tid siden jeg har rodet med de andre ting - det var bare et udtryk for, at jeg har taget en lidt anden tilgang til mit ubuntu forsøg denne gang i håb om at komme bedre igang med det...

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Grafik acceleration

Indlægaf thj01 » 19. sep 2011, 16:14

@Spoock

Jamen du har da helt ret - Linux SUCKS

Desktop Linux Sucks, And What We Can Do About It
http://www.youtube.com/watch?v=YoYL4R3Te2s


Why Desktop Linux (Still) Sucks. What We Can Do To Fix It.
http://www.youtube.com/watch?v=xkgahANeq14


Why Linux Sucks (Less Than Before) [LFNW 2011]
http://www.youtube.com/watch?v=Ukd-Am2bbDo&feature=relmfu

Så spyt du bare nogle klejner i kassen, Så skal vi nok få lavet en "out-of-the-box" løsning.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 19. sep 2011, 16:40

Sikke dog at der skal lægges ord i munden på en... jeg skrev ikke at Linux sucks - jeg skrev derimod at jeg kunne have en forundring over nogle af disse ting... men går ud fra at nogle linux folk kan være ligeså nærtagende som nogle mac og windows folk og fred være med jer alle...

Jeg fik et svar, som kunne tyde på at det slet ikke var så besværligt endda og tak for det!

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 19. sep 2011, 16:44

Jeg synes ikke jeg kunne trække i menu for at ændre, men denne kommando: xrandr --output DFP4 --primary

løser det, men ikke permanent. Kan man få denne kommando til at køre hver gang ubuntu starter?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik acceleration

Indlægaf AJenbo » 19. sep 2011, 20:16

Det er muligt at panelerne er låste.

Du kan tilføje dit script til /etc/rc.local eller hvis det først skal køre ved logind kan du indsætte det i Opstartsprogrammer.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Grafik acceleration

Indlægaf thj01 » 19. sep 2011, 21:49

@Spoock

Hvis du så videoerne igennem ville du se, at selv hardcore Linux elskere giver dig helt ret - og at jeg er helt på linie med dig.

Og mac folk ville gå helt bananas hvis du skrev at deres styresystem var træls ;). (hvilket det faktisk også er gg)

Det passer at der er en masse ting, der bare er træls (min oversættelse af sucks i denne sammenhæng). Bl.a. drivere til grafik. hmmm - drivere i det hele taget ........

Så det var ikke for at at være fornærmet jeg gav de links - men faktisk fordi du rammer ned i en meget essentiel problemstilling ved at bruge Linux - som er ret træls (sucks ;) ). Men dit dualmonitor problem er blevet MEGET nemmere at få til at virke nu - end det var for bare et par år siden.

Så det er ikke fordi jeg er fornærmet, men fordi det er virkeligheden. Det er det som friheden koster. En frihed jeg ikke vil give køb på!

:)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Spoock
Indlæg: 31
Tilmeldt: 14. okt 2008, 13:14

Re: Grafik acceleration

Indlægaf Spoock » 19. sep 2011, 22:26

Så undskylder jeg :-) så bare den første video var 44 min., det kunne jeg ikke lige overskue...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Grafik acceleration

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2011, 01:59

thj01 skrev:Why Linux Sucks (Less Than Before) [LFNW 2011]
http://www.youtube.com/watch?v=Ukd-Am2bbDo&feature=relmfu


Tak jeg hade ikke set der var kommet en 3.

@Spook
Jeg har forresten fundet en anden metode der måske kan bruges og som vist også skulle virke med Unity samt være permanent. Jeg fandt den mens jeg var på arbejde men nåede ikke at skrive et svar, så jeg skriver det lige når jeg er kommet på arbejde i morgen.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster