Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Forum for support til grafik og lydkort.
cfp
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. jul 2011, 21:01

Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Indlægaf cfp » 31. jul 2011, 21:17

Hej, efter at have været lidt on/off med Ubuntu de sidste mange år, har jeg netop installeret 11.04 på min gamle labtop. Alt virker :) bortset fra, at der ikke er nogen hardware acceleration på min integrerede Intel 855GM grafikchip. Åbne/lukke vinduer, flere faner åbne i Firefox etc. virker meget sløvt.

Glxinfo siger at der bruges "Software rasterizer". Mener at hardware acc. før har fungeret i tidl. Ubuntu udgaver. Læste et sted, at 11.04 kræver OpenGL 1.4, og 855GM kun har 1.3 (?) Har downgradet Compiz til en ældre udgave ved at følge denne opskrift:
http://www.webupd8.org/2011/05/how-to-downgrade-to-compiz-086-in.html

Desuden, har jeg installeret hvad jeg mener må være den nyeste driver: xserver-xorg-video-intel 2.14.0-4ubuntu7.2 i386 deb

Desværre har intet af dette hjulpet. Er der en ini-fil et sted, som skal sættes op, så hardware acc. er slået til? Alle forslag er meget velkomne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2011, 22:04

Hej og velkommen til forummet

For de seneste driver vil jeg forslå at tilføje dette ppa:
https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ppa

8xx er nok desværre for gammelt til at du kan få compiz eller andet særlig 3D ud af det. Jeg tror man skal tilbage til 9.10 eller tidligere før det vil virke med 3D (virker slet ikke i 10.04).

cfp
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. jul 2011, 21:01

Re: Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Indlægaf cfp » 1. aug 2011, 00:42

Tak for velkomsten og det prompte svar. Meget positivt indtryk af det danske Ubuntu forum so far. Jeg kan forstå at der ikke er meget at stille op med min forældede hardware. I min søgen på nettet har jeg indtryk af, at det primært er grafikkort folk har problemer med at få til at virke optimalt. Hvis jeg nu, off-topic, sku' købe en ny bærbar, hvilḱe integrerede chips/grafikkort kan jeg så være sikker på virker med Ubuntu? Findes der en oversigt over Ubuntu-venlig hardware som jeg kan konsultere?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Indlægaf zob » 1. aug 2011, 03:04

Velkommen til.

Denne her er meget officiel. Men langt fra udtømmende - meget langt fra:
http://www.ubuntu.com/certification/

Faktisk er det utrolig sjældent at jeg oplever problemer med hardware. Men det kan måske også skyldes at jeg er opmærksom (som dig) på hvad jeg køber, og måske fikser det og glemmer lykkeligt at der overhovedet var problemer.

NVIDIA har været flinke til selv at skrive drivere til linux. Og jeg har personligt gode erfaringer med NVIDIA. Men ATI er også begyndt at fokusere på open-source og har vist åbnet for hemmelighederne så der kan skrives rigtige open-source drivers til deres senere hardware. Men ATI mere end 3-4-5 generationer gammelt er noget skidt.

Intel plejer at virke, men hvis man er gamer er de sjældent helt så kraftige.

http://www.pcadvisor.co.uk/news/laptop/3249608/buyers-guide-how-to-choose-a-linux-laptop/
http://www.linlap.com/

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Intel 855GM OpenGL hardware acc. under 11.04

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2011, 03:18

Intel kort er et rigtig godt valg da de selv udvikler en åben driver og der ved har generel god support (gma500 er en undtagelse da det er et omdøbt powervr kort, det er dog vist begrænset til ældre Netbooks). Deres grafikkort er dog ikke særlig stærke.

AMD har netop fordoblet antallet af udvikler de har ansat til at udvikle på den åbne Radeon driver, så nu er der 4 :)
Drivere er pt bagefter hardware med ca 1 generation, og er ikke særlig hurtig når det kommet til spil etc. De udgiver dog også en lukkede driver til alle Radeon HD kort, der deler kode med Windows drivere, jeg har ikke brugt den særlig meget men den ser ud til at virke på en fornuftige måde.

NVIDIA har kun en lukket driver med dets eget ireterende konfiguration værktøj, de understøtter dog kort helt tilbage til geforce Fx/5 (tro geforce 4 og geforce 2mx, som er et langsomt geforce 4, blev droppet omkring 11.04).

Der er ikke særlig mange andre der laver grafikkort til bærbar, men de bør også undgåes. Du bør nok også undgå maskiner med hybrid mellem Intel og ATI/NVIDIA kort, pt virker det meget ringe under Linux og lån skabe problem.

Jeg hade for resten Intel GMA 915 i min gamle bærbar, Radeon HD 6300 i min nye. GeForce 460 i min gamer maskine og Radeon HD 6??? i min arbejds maskine. Den sidste kan finde på at lave nogle små grafik fejl når den køre med den åbne driver, hvilket jeg dog fortrækker.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster