Ubuntu/Lubuntu - Ati radeon x600 driver? Hvilken version

Forum for support til grafik og lydkort.
Kh4zy
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. jun 2011, 14:11

Ubuntu/Lubuntu - Ati radeon x600 driver? Hvilken version

Indlægaf Kh4zy » 29. jun 2011, 14:18

Hej. Jeg er ny bruger og er blevet konverteret til linux.

Men jeg har desværre et problem med min gamle maskine jeg stadig har. Hvilken version af Ubuntu eller Lubuntu understøtter Ati Radeon x600?

Jeg kan ikke få driveren fra ati's side til at virke i ubuntu 11.04, og har brugt en del timer i nat på at finde ud af hvilken version jeg skulle bruge, men desværre har jeg ikke kunne finde noget.

Jeg vil helst køre med Ubuntu eller Lubuntu, så jeg håber at nogen kan hjælpe mig med dette problem.

Jeg skal nemlig bruge driveren til 3D acc, for at kunne køre nogle få spil som f.eks Minecraft.


På forhånd tak :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu/Lubuntu - Ati radeon x600 driver? Hvilken version

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2011, 17:25

Hej og velkommen til forummet

ATI understøtter ikke længere kort ældre end HD serien til Linux.

Ubuntu inkludere dog den åbne driver udviklet af fællesskabet (+lidt hjælp fra AMD) og den burde sådan set give dig 3D med det kort. Gør den ikke det kan du prøve at tilføje xorg-edgers arkivet som vil opdatere dig til beta driveren. Det kan du gøre ved at køre følgende kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

Og der efter køre opdateringshåndteringen.

Generelt er det sådan med Ubuntu at man ikke skal hente programmer fra nettet som det er normalt med Windows, i stedet bruger man det indbygget pakke arkiv og til føjer nye kilder hvis der er software man mangler. Det sørge for at alt holdes opdateret og er tilpasset til systemet.

Kh4zy
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. jun 2011, 14:11

Re: Ubuntu/Lubuntu - Ati radeon x600 driver? Hvilken version

Indlægaf Kh4zy » 29. jun 2011, 18:44

AJenbo skrev:Hej og velkommen til forummet

ATI understøtter ikke længere kort ældre end HD serien til Linux.

Ubuntu inkludere dog den åbne driver udviklet af fællesskabet (+lidt hjælp fra AMD) og den burde sådan set give dig 3D med det kort. Gør den ikke det kan du prøve at tilføje xorg-edgers arkivet som vil opdatere dig til beta driveren. Det kan du gøre ved at køre følgende kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

Og der efter køre opdateringshåndteringen.

Generelt er det sådan med Ubuntu at man ikke skal hente programmer fra nettet som det er normalt med Windows, i stedet bruger man det indbygget pakke arkiv og til føjer nye kilder hvis der er software man mangler. Det sørge for at alt holdes opdateret og er tilpasset til systemet.


Hvilken opdatering skal jeg så helst præcist vælge? Eller skal jeg tage dem alle sammen? Der er 45 opdateringer.

Men der er en opdatering der hedder VESA display driver, og hvad jeg ved, så er det en standard driver fra linux af? eller tager jeg fejl? :)

Vil hellere spørge, så jeg ikke skal til at afindstallere noget. Er sku ikke så meget inde i Linux endnu desværre :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu/Lubuntu - Ati radeon x600 driver? Hvilken version

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2011, 19:51

Der er sikkert også en del der bare er til resten af systemet, du burde kunne installere det hele uden problemer. Husk forresten at trykke kontroller nu hvor du lige har tilføjet en ny kilde.

VESA er en standart som alle grafikkort understøtter, både Windows og Linux benytter den når der ikke er en passende driver til det givne kort.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster