Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Forum for support til grafik og lydkort.
BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 20. apr 2011, 11:21

Efter mine tidligere grafikproblemer som beskrevet i dette indlæg: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=13329, har jeg installeret på en anden maskine som har et Radeon ATI RV100-kort. På denne maskine var der i forvejen installeret XP, og derfor lavede jeg en AIDA-rapport før jeg installerede Ubuntu. Denne rapport viser, at RV100 har OPENGL. Ifølge denne side: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver, skulle RV100 have god 3D-acceleration. Ifølge Kim Ludvigsens hæfte "Ubuntu - Lær det selv", kræver det ofte lukkede drivere for, at få 3D-acceleration. Der står også, at hvis der er en bedre driver end den der følger med Ubuntu, vil der være et ikon på menulinjen. Det er der ikke. Går jeg ind i Hardwaredrivere, er listen helt tom. Der er ingen steder, hvor jeg kan klikke "Aktiver". Er det fordi kortet er for gammelt til, at være fuldt understøttet af 10.04? Eller kan der gøres noget for, at få 3D-acceleration på kortet? Begge maskiner er gamle maskiner jeg har fået med hjem fra arbejdet. NetVista-maskinen fra mit tidligere indlæg, var ifølge en etiket årgang 2000. Den maskine jeg nu har installeret på, fik vi i 2002. Så helt nye er de jo ikke.

lspci -nn | grep VGA:

01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc Radeon RV100 QY [Radeon 7000/VE] [1002:5159]

glxinfo:

name of display: :0.0
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Error: couldn't find RGB GLX visual or fbconfig

Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
3 GLXFBConfigs:
visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav
id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
Segmentation fault

God påske.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2011, 16:57

ATI har droppet support af alle kort fra før Radeon HD (jeg mener det ældste er R600), der for kan du ikke aktivere deres driver med dit kort. ATI har også kun lavet Linux driver fra R500 (Radeon 8500), så med dit kort kan du heller ikke få den lukked driver ved at køre en ældre version af Ubuntu.

Tilgengæld har ATI frigivet dokumentation for deres kort hvilket betyder en rivende udvikling inden for den åbne driver til ATI kort. 10.04 er den først udgave hvor der var 3D acceleration af ATI kort med den åbne driver, men der er bedre understøttelse under 10.10 og endnu bedre under 11.04. Du kan også forsøge dig med at installere en beta driver under 10.04 vi dette ppa:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Gør du det skal du dog være klar over at du før en eventuel opgradering af Ubuntu, skal fjerne den igen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge xorg-edgers


Uanset hvad skal du nok ikke forvente dig det store fra dit kort, jeg fandt lige en sammenligning mellem kort fra 2002 og der var dit bundskraberen, ATI hade også lanceret Radeon 9700 Pro på det tidspunkt.
http://www.tomshardware.com/reviews/vga-charts-ii,566-3.html

Jeg tror også kun dit kort har 32MB ram hvilket nok er lidt for lidt til at accelerere skrivebordet, min erfaring er at det kræver 64MB.

P.s virkede mit forslag i dit første emne?

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 21. apr 2011, 23:23

Der var ingen effekt af dit forslag. Det er præcis som det var før. Mht. dit forslag sidste gang, gik det sådan, at jeg kun kunne vælge to opløsninger: 640 X 480 og 800 X 600. Før kunne jeg vælge fra 320 X 200 t.o.m. 1024 X 768. En genstart i fejlsikret grafisk tilstand, kunne dog rette op på dette.
Tror du, at en opgradering kunne hjælpe, eller skal jeg have et andet grafikkort? Og hvis jeg skal have et andet kort, hvad kan du så anbefale udover min. 64 MB på kortet?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2011, 01:09

Nu ved jeg ikke hvad du vil bruge computeren til men jeg ville forslå et Radion HD i den lave midde, uden blæser.

Du behøves ikke at installere en den nye udgave af Ubuntu for at teste den, det kan du gøre direkte fra cd/usb.

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 22. apr 2011, 09:36

Den skal primært bruges til radiomæssige formål. Så det vigtigste er, at den kan køre de programmer som er relevante for radioamatører. Som f.eks. Yenka som jeg skrev om i det første indlæg. Det system jeg har installeret, er ShackBox: http://shackbox.net/ som er baseret på Ubuntu 9.04, og jeg har efterfølgende opgraderet Ubuntu. Har du nogen idé om, hvad sådan et Radeon HD kort koster? Hvis jeg skal have et nyt kort, skal det helst ikke koste mere end 2-300 kr. Så hvis det er alt for dyrt, bliver det ikke aktuelt. Har du evt. nogle modelnumre man kan prøve, at søge på?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2011, 15:21

Jeg går ud fra det skal være et AGP kort, og til den pris kan jeg kun finde et Nvidia 6200
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=261003

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 29. apr 2011, 17:22

I dag fik jeg så endnu en PC med hjem. Denne har et Intel 82945g-kort. Før jeg installerer Ubuntu på den, spørger jeg så: Vil det kunne bruges, eller er det ligeså forældet som de andre?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2011, 18:01

Det kort burde virke fint, det er også kendt som GMA 950, det er ikke særlig kraftigt men så vidt jeg kan se er det lidt bedre end dit Radion 7000. Der er pt. en fejl i driveren til kortet under Ubuntu 11.04, det bliver rettet i en SRU, så for nu bør du hold dig til 10.xx med det kort.
(Radion kortet burde virke bedst under 11.04)

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 1. maj 2011, 12:35

Same procedure as last year. Same procedure as every year. Eller på dansk: Præcis det samme som de andre gange. resultatet af glxinfo er præcis det samme. Fra Softwarecenter har jeg installeret et program der hedder FreeCad. Her kommer meldingen: "This system has no OpenGL support". Samme melding som jeg fik på de to andre maskiner. Visuelle effekter kan heller ikke aktiveres. Kan det have noget at sige, at den ikke er en "ren" Ubuntu som er installeret? Som nævnt i mit første indlæg, er det systemet ShackBox jeg har installeret. Dette er baseret på Ubuntu 9.04. Derfor skulle der først opgraderes til 9.10 og efterfølgende til 10.04. Mon resultatet ville være bedre ved, at download 10.04 og installere den? Jeg tænker på, om der måske kan ligge noget affald fra de gamle versioner? På denne maskine lavede jeg også en AIDA-rapport før jeg installerede Ubuntu. Heri står der følgende om grafikkortet:

Egenskaber Grafikkort:
Device Beskrivelse Intel(R) 82945G Express Chipset Family
Adapter Streng Intel(R) 82945G Express Chipset Family
BIOS Streng Intel Video BIOS
Chip Type Intel(R) 82945G Express Chipset Family
DAC Type Intern
Installerede Drivere ialmrnt5 (6.14.10.4543)
Hukommelses Størrelse 224 MB

Grafikkort Producent:
Firma Navn Intel Corporation
Produkt Information http://www.intel.com/products/browse/chipsets.htm
Hentning af Driver http://support.intel.com/support/graphics

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 1. maj 2011, 12:58

Som supplement til ovenstående er her indholdet af xorg.conf:

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 1. maj 2011, 13:03

Kør 10.10 fra en live cd/usb, prøv eventuelt også 11.04 (tror den som standard er ustabil på det kort). Jeg kender ikke ShackBox så skal ikke kunde sige om de gør tingende anderledes.

I den bærbar jeg har her er der den forige generation af det grafikkort du har fat i nu, det køre fint med OpenGL, dog skulle jeg installere en patch for at få det til at køre stabilt i 11.04, det har også kørt fint under 10.04 og 10.10. Jeg hade på et tidspunkt et Radeon 7000 og det virkede bestemt ikke under 10.04, det er muligt det fungere under 10.10 og 11.04.

P.s. du burde ikke have en xorg.conf men det er nok konsekvensen af at du opgradere fra en gammel udgave (9.04 hade xorg.conf), hvis du sletter den hjælper det måske.

BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf BonusFreak » 2. maj 2011, 21:15

I dag downloadede jeg 10.04 fra ubuntu.com, som jeg brændte ud på en CD. Jeg kunne kun vælge 10.04 LTS og 11.04. Nu kan jeg godt køre FreeCad, og der er masser af output på glxinfo. ShackBox er en Ubuntu-distribution, hvor der sammen med Ubuntu installeres en masse programmer som er relevante for radioamatører. Så tænker jeg: Er det muligt for mig selv, at opgradere Ubuntu på ShackBox ved, at kopiere filer fra den downloadede 10.04 over på den USB som jeg installerede ShackBox fra. Sådan, at jeg på den måde kan installere 10.04 sammen med programmerne fra ShackBox? Hvordan defineres, hvilke programmer som installeres sammen med Ubuntu. Er det noget der ligger i en konfigurationsfil som man selv kan redigere?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Manglende acceleration på RV100 i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf AJenbo » 6. maj 2011, 00:55

Jeg tror i stedet du skal installere Ubuntu og der efter installere de programmer du gerne ville bruge, de fleste burde allerede være i Ubuntu's softwarecenter og resten må du kunne hente fra ShackBox's arkiv eller udtrække fra deres cd.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster