Mangler lyd via HDMI

Forum for support til grafik og lydkort.
Gedved
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. apr 2011, 15:51

Mangler lyd via HDMI

Indlægaf Gedved » 18. apr 2011, 17:04

Jeg har et Mediecenter hvor jeg bruger en ASRock Nettop ION 330 HT.
Tidligere har det kørt med Windows XP - uden problemer, andet end opstartstiden!

Nu har jeg så installeret Ubuntu 10.04 64 bit, og det giver problemer med lyden via HDMI. Den er der bare ikke. Jeg har været inde i rullegardinet med lydhardware og prøvet forskellige af, men lige meget hjælper det. Er der nogen der har et godt bud på hvad jeg gør galt. :?:
Jeg har installeret Driveren fra Nvidia v. 195.36.24, jeg ved ikke om det har indflydelse på lyden?
Lyden virker fint, hvis jeg bruger analog udgang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2011, 18:16

Hej og velkommen til forummet

Har du valgt grafikkortet som output under lydindstillinger?

Gedved
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. apr 2011, 15:51

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf Gedved » 18. apr 2011, 18:44

Der er kun en valgmulighed. "Internal Audio". Den er valgt, og profilerne både analoge og digitale har jeg afprøvet -uden held.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf lath » 18. apr 2011, 20:39

Jeg har samme hardware som dig.

Jeg har dog Ubuntu 10.10 32-bit installeret, men jeg kunne også vælge HDMI lyd i Ubuntu 9.10, og Ubuntu 10.04.

Dette er fra ubuntu 10.10
Jeg kan gå ind i System > indstillinger > Lyd.

Åbn derefter fanebladet Hardware:
Nederst ser du Indstillinger for den valgte enhed, og en rullegardinsmenu ud for Profil.

Den står som standard til Analog Stereo duplex, men du kan blandt andet også vælge
  • Digital Stereo (HDMI) output
  • Digital Stereo (HDMI) output + Analog Stereo input
Du kan trykke på test speakers knappen for at se om lyden går igennem.
Tjek også at HDMI kablet ikke sidder løst i stikkene, eller er beskadiget.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Gedved
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. apr 2011, 15:51

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf Gedved » 19. apr 2011, 07:57

Jeg har prøvet alt det Lars har foreslået. Det mærkelige er, at i Win XP virker det. Derfor må jeg gøre et eller andet galt. Jeg har lavet et screendump, måske det kan kaste lys over sagen? Billede.

Siden i går, har jeg installeret en 32 bit version (10.10). Det har desværre ikke løst problemet.
Jeg vil nødig lide det nederlag at skulle reinstallerer Win XP :cry:

Søren

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf lath » 19. apr 2011, 13:00

Gedved skrev:Jeg har prøvet alt det Lars har foreslået. Det mærkelige er, at i Win XP virker det. Derfor må jeg gøre et eller andet galt. Jeg har lavet et screendump, måske det kan kaste lys over sagen? Billede.

Siden i går, har jeg installeret en 32 bit version (10.10). Det har desværre ikke løst problemet.
Jeg vil nødig lide det nederlag at skulle reinstallerer Win XP :cry:

Søren


Du vil nok finde dette link nyttigt: https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshootingProcedure

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Gedved
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. apr 2011, 15:51

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf Gedved » 19. apr 2011, 16:22

Jeg takker for linket. Jeg tester det i påsken. I mellemtiden har jeg prøvet med en Win 7, der virker det desværre også.
Men som sagt vender jeg frygtelig tilbage om et par dage.
Søren

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2011, 17:08

Jeg kan se der er mange der har haft problemer med at få ION til at afpille lyd over HDMI, prøv eventuelt at sølige lidt rundt på google efter de forskellige løsninger:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=10152592&postcount=9

Gedved
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. apr 2011, 15:51

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf Gedved » 21. apr 2011, 13:24

Hmm, jeg har nu prøvet de forskellige forslag af. Læst rigtig megei i forskellige fora. Jeg har prøvet at upgrade Alsa - uden held :( Selvom opgraderingen lykkedes efter flere forsøg, ja så var det stadig den gamle version der var installeret - suk.

Det er derfor med vemod, at jeg må vende tilbage til Bill Gates.
Jeg tager hatten af for de ildsjæle der prøver at få Linux til at være et reelt modspil til Windows. På mange områder lykkes det. Jeg har stor glæde af nogle ældre maskiner, der summer lystigt med Linux. Sansynligvis vil jeg prøve igen om et års tid, men p.t. er der desværri ingen løsninger der har hjulpet mig.
Tak til Jenbo og Jens for Jeres forsøg på at hjælpe.

Søren

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Mangler lyd via HDMI

Indlægaf laoshi » 20. jun 2011, 07:42

Du kan evt. prøve med det forslag som jeg har fundet på en finsk (men svensksproget) blog. Det ville da være fint om det virkede for dig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster