HDMI/driver problemer

Forum for support til grafik og lydkort.
Toddi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. apr 2011, 11:56

HDMI/driver problemer

Indlægaf Toddi » 15. apr 2011, 12:09

Nu har jeg taget springet ud installeret ubuntu fuldt ud. Men så skulle jeg jo gerne kunne nogle af de sammme ting, som jeg kunne på Windows. :)

Mit problem er, at jeg har en bærbar med ATI Mobility Radeon™ HD 4750 - når jeg så installerer den driver som Ubuntu gerne vil have, at jeg skal installere så kan jeg ikke længere forbinde computer og fjernsyn ordentlig. Det billede som kommer op på fjernsynet fylder ikke hele skærmen.

Når jeg ikke har driveren installeret, så kan jeg godt smide billedet op i fuld størrelse, så jeg regner med at det er driverens skyld. Jeg har dog købt nogle spil, som kræver at jeg har driveren installeret, så nu er jeg lidt klemt. MEn så vidt jeg ved, så kan alt lade sig gøre i linux. :)

Jeg håber derfor, at der er en herinde, som kan hjælpe mig - ellers må jeg ty til et af de internationalle fora. Det skal sige, at jeg har google'et det og prøvet en masse i "monitors" samt i catalyst control center. For en god ordensskyld, så kører jeg 11.04 og prolemet var det sammme i 10.10 i WUBI.

/ Toddi.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI/driver problemer

Indlægaf AJenbo » 15. apr 2011, 13:04

Hej og velkommen til forummet

11.04 er godt nok stadig kun en beta. Der skulle gerne være en driver til 4750 i 11.04, hvilket der ikke var i 10.10, så er det stadig nødvendigt med den proprietære driver fra ATI for at køre dine spil?

Jeg har ingen erfaringer med den lukkede ATI driver, men det kan være det kan lade sig gøre at køre den rigtige opløsning med nogle xrandr kommandoer.

Toddi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15. apr 2011, 11:56

Re: HDMI/driver problemer

Indlægaf Toddi » 18. apr 2011, 18:31

JEg tror jeg har identificeret problemet. Af en eller anden grund tror ATI driveren at mit TV er en projektor, og derfor har jeg ikke samme muligheder, som hvis det var et TV.. Fra standard virker det som om, at driveren over- eller underscanner billedet. I hvert fald var problemet det samme da jeg fik smidt win 7 på, men her identificeret driveren/kortet at det er et TV, og jeg får milighed for at ændre i over/underscan.

Jeg har kigget på xrandr, men det kan jeg ikke rigtig finde hoved eller hale i.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI/driver problemer

Indlægaf AJenbo » 19. apr 2011, 05:40

Har du prøvet om du kan skifte det med knappen til at skifte aspect på fjernbetjæningen? Den ligner normalt en skræm med 4 pile.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster