Sort skærm efter updatering af skærmkort Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf oleriis » 20. mar 2011, 19:29

Hej, jeg har installeret Ubuntu 10.04. Jeg er vældig glad for det, men er i øvrigt fuldstændig newbie hvad angår Ubuntu.

Jeg har en Lenovo T400 Type 2767 1fg. Den har et Radeon HD 3400 grafikkort. Alt kører egentlig rigtig godt efter installation og efter at jeg har fået rettet DVD-film funktionerne til, indtil jeg ser i en eller anden oversigt, at der er en driver upgrade til mit grafikkort. Den må jeg selvfølgelig installere, men sidenhen kan jeg ikke accesses Ubuntu. Der er sort skærm. Ubuntu starter op, men viser kun en sort skærm.

Jeg kan se på en grafikkort oversigt på det internationale Ubuntuforum at det grafikkort bedst kan lide 10.10 versionen. Men hvordan opgraderer man via DVD eller USB stik?

Eller er der en nemmere måde.

Skal lige sige at der tilsyneladende er 4 Ubuntuversioner installeret (2 secure versioner eller hvad det nu hedder og 2 almindelige). ALLE viser sort skærm.

Please hjælp!

Ole

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 20. mar 2011, 23:08

Hej og velkommen til forummet

Der er ikke mig bekendt noget der heder Ubuntu Secure version, måske mener du at du kan vælge mellem flere forskellige kerner under opstarten?

Jeg vil tro du har installeret ATI driveren fra system-administration-hardwaredriver

Er skæmen bare helt sort eller står den og blinker med log ind i tekst tilstand?

Hvis den er helt sort så prøv at følge denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/13/nomodeset/
Siden du har installeret kan du springe de første 2 billeder over.

Hvis du kan logge ind i terminalen så skrive følgende:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge fglrx


Den letteste måde at opgradere er ved at gå til System-Administration-opdateringshåndtering.
Siden 10.04 er en LTS vil den som standard være sat til kun at opgradere til andre LTS udgaver men det kan du ændre under Programmer-ubuntu softwarecenter-rediger-softwarekilder-opgradering og sæt Udgivelsesopgradering til "Normale udgivelser".

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf oleriis » 19. jun 2011, 07:17

Jeg har nu fundet ud af lidt om hvad problemet skyldes. Efter man har valgt at man vil køre Ubuntu i grubben så starter den fint, men logon billedet kommer aldrig.

Jeg kan se at mange har det samme problem. De kalder det sort skærm el. lign under opstart. Særligti grafik forummet. Jeg har for så vidt løst mit problem, som nødvendigvis ikke er helt identisk med alle de andre sort skærm problemer.

Det viser sig, at problemet skyldes at Ubuntu nok gør det at den først kigger på om der er nogle andre grafik-devices end laptop skærmen. Det er et laptop problem. Er det noget med at den først søger hdmi/dvi, derefter vga og først til sidst laptopskærmen?

Jeg prøvede ved sort skærm at slutte en ekstern skærm til vga udgangen på min laptop, og ved næste genstart var der hul igennem til vga skærmen. Jeg gik så ind og rettede i skærmopsætning så opløsningen passede til min laptop OG sikrde mig, at der stod laptop pådet billede der vises i opsætning.

Herefter no problemo since. Og hvor er jeg glad for at køre 11.04, som jeg så fik opgradet til undervejs. Jeg skal lige sige at problemet optrådte både under 10.04 og 11.04 på min Lenovo T400. Men som nævnt løste jeg de på ovenstående måde. Håber det hjælper nogen?

Mange gode hilsener

Ole "newbie" Riis

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2011, 14:34

Godt du fik problemet løst. Du kan markere emnet som løst ved at markere indlæget som accepteret.

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf oleriis » 20. jun 2011, 05:24

PS.: Ja, så var emnet så ikke helt løst, for når jeg så har arbejdet lidt i Windows og igen vil starte op i Ubuntu, så kigger Ubuntu igen ind i vga-udgangen.

Jeg kan selvfølgelig konsekvent sætte en skærm til vga-udgangen, men det burde da være muligt at rette Ubuntu til så den enten vælger laptopskærmen først, eller i hvert fald ikke bliver hængende ved vga, når nu der ikke er noget tilsluttet.

Under alle omstændigheder opstår problemet kun på den laptop hvor jeg kører med både Windows og Ubuntu. Ikke på den hvor der kune ligger Ubuntu.

Ole

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2011, 09:28

Grafikkortet er nok sat lidt sjovt op på din maskine. Har du prøvet at se om der er en tast kombination for at skidtet skærm udgang?

oleriis
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. feb 2011, 10:13

Re: Sort skærm efter updatering af skærmkort

Indlægaf oleriis » 20. jun 2011, 10:19

Den normale Fn/F7 tastekombination virker desværre ikke.

Ole

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster