Ubuntu 10.10 genkender ikke skærmen

Forum for support til grafik og lydkort.
BonusFreak
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42
IRC nickname: BonusFreak

Ubuntu 10.10 genkender ikke skærmen

Indlægaf BonusFreak » 23. feb 2011, 12:43

Hej Forum,

For et stykke tid siden, installerede jeg ShackBox, som er et Ubuntu-baseret system tilpasset radioamatører, på en gammel IBM NetVista 6643-13G. Det er en all-in-one stationær PC med indbygget skærm. Der er ikke mulighed for, at tilkoble ekstern skærm. På et tidspunkt installerede jeg Linux-versionen af programmet Yenka (www.yenka.com). Når jeg vil åbne en model, får jeg en meddelelse om, at modellen ikke kunne vises pga. manglende grafiske ressourcer. Og, at det mest sandsynlige er, at mit system ikke har OPENGL-support som er et krav for, at køre Yenka.

Ubuntu genkender ikke skærmen. Der står "Skærm: Ukendt". Når jeg går ind i Skærmindsillinger, får jeg følgende meddelelse: "Det ser ud til, at din grafikdriver ikke understøtter de udvidelser, der er nødvendige for at bruge dette værktøj. Vil du bruge din grafikdriverproducents værktøj i stedet?"

Tilgængelige opløsninger: 320 X 200 - 1024 X 768. Eneste tilgængelige opdateringsfrekvens: 60 Hz.

Skærmkortet er et SIS 630 onboard-kort. Jeg har downloaded en driver fra SIS. Her er der en kørbar fil som hedder XSIS_SVGA. Der er sat kryds i "Tillad kørsel af filen som et program". Når jeg dobbeltklikker på den, sker der intet.

lspci giver følgende:

root@K213:/home/herve# lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 630 Host (rev 10)
00:00.1 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev d0)
00:01.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS85C503/5513 (LPC Bridge)
00:01.1 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS900 PCI Fast Ethernet (rev 80)
00:01.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 07)
00:01.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 07)
00:01.4 Multimedia audio controller: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS PCI Audio Accelerator (rev 01)
00:02.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] Virtual PCI-to-PCI bridge (AGP)
00:05.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82557/8/9/0/1 Ethernet Pro 100 (rev 08)
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 630/730 PCI/AGP VGA Display Adapter (rev 10)
root@K213:/home/herve#

Hvis jeg går ind under Visuelle effekter, får jeg meddelelsen: "Visuelle effekter kunne ikke aktiveres".

Er der noget jeg kan gøre for, at få Yenka til at køre på Ubuntu (10.10). I diverse udenlandske fora, har jeg fundet forslag til ændringer i xorg.conf. Det eneste jeg har fået ud af det, er, at maskinen herefter starter op i terminalen, og, at jeg skal genstarte i fejlsikret grafisk tilstand for, at få GUI til, at køre igen. Herefter er der ingen xorg.conf-fil under /etc/X11.

Mvh. Dan Nielsen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 10.10 genkender ikke skærmen

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2011, 16:50

XSIS_SVGA skal sansynligvis køres fra terimnalen og med sudo. Så vidt jeg kan se ud fra SIS hjemmeside virker deres driver til 630 kun med Xfree 3.3.6 til 4.0a, Ubuntu 4.10 (den første Ubuntu) kom med 4.3 så du skal nok ikke regne med at det går godt hvis du forsøger at installere den.

Mit forslag vil være at fjerne den medfølgende driver og der ved bruge frambuffer driveren:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge xserver-xorg-video-sis

Så burde du kunne køre de rigtige opløsninger.

Uden en driver har du ingen acceleration (værgen 2D eller 3D) så du får ikke Yenka op at køre på den maskine, ved mindre der er mulighed for at indsætte et andet grafikkort...

Jeg har generelt meget dårlige oplevelser med SIS grafikkort, tilbage omkring 2000 da dette kort var nyt oplevede jeg at det kun kunne afspille video (i Windows) hvis man kørte 60hz og det 3D spil jeg prøvede på det ville slet ikke starte.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster