Driver til Intel skærmkort? Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 21. dec 2010, 00:23

Hej
Jeg har installeret Ubuntu 10.04 LTS fra en CD-ROM som jeg har fået tilsendt fra Linuxpusher.com - og jeg har installeret efter Kim Ludvigsens anvisninger i hæftet "Ubuntu Lær det selv".
Desværre forsvinder skærmen ofte, den bliver simpelthen sort. Min skærm er en Samsung SyncMaster 950p(T), men Ubuntu læser den som Samsung Electronic Company 18" - og skærmkortet kan Ubuntu slet ikke finde under hardware.
Mit skærmkort er et onboard kort, det hedder: Intel(R) 8245G/GL/PG/GV Graphics Controller. Håber nogen kan fortælle mig, hvor jeg kan finde en driver til dette kort - for ellers er jeg nødt til at afinstallere Ubuntu.
mvh birthe

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf lath » 21. dec 2010, 01:06

birthe skrev:Hej
Jeg har installeret Ubuntu 10.04 LTS fra en CD-ROM som jeg har fået tilsendt fra Linuxpusher.com - og jeg har installeret efter Kim Ludvigsens anvisninger i hæftet "Ubuntu Lær det selv".
Desværre forsvinder skærmen ofte, den bliver simpelthen sort. Min skærm er en Samsung SyncMaster 950p(T), men Ubuntu læser den som Samsung Electronic Company 18" - og skærmkortet kan Ubuntu slet ikke finde under hardware.
Mit skærmkort er et onboard kort, det hedder: Intel(R) 8245G/GL/PG/GV Graphics Controller. Håber nogen kan fortælle mig, hvor jeg kan finde en driver til dette kort - for ellers er jeg nødt til at afinstallere Ubuntu.


@Til andre som vil lave support på den tråd her:
Fejlen er allerede kendt og er beskrevet i Lucid Release Notes: https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Intel%208xx%20X%20freezes/crashes
Intel 8xx X freezes/crashes

The -intel driver fails with X freezes or crashes on certain i8xx hardware. The issue is known upstream but solutions are still under development. For now, to work around the issue, boot with the -vesa video driver. See http://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes for further details.

Der er et spørgsmål her som sandsynligvis relater sig til hendes problem: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/gdm/+question/69596


birthe skrev:... Håber nogen kan fortælle mig, hvor jeg kan finde en driver til dette kort - for ellers er jeg nødt til at afinstallere Ubuntu.


Jeg kan godt anbefale dig at læse "Sådan får du den bedste hjælp":
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
Altså: Ubuntu Danmark er ikke et firma, men et internet-fællesskab. Jeg arbejder frivilligt og ulønnet her i min fritid på forum, og er ligeglad med om du bruger Ubuntu på din computer eller ej. Hvis du er glad for Windows, så brug det i stedet for.

Det her er afsnit fra "(Linux is Not Windows)" http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm, som også er godt at vide for (ex?)-Windows brugere:
ASAP er et akronym, der betyder "så hurtigt som muligt".
Problem #3: Culture shock
Subproblem #3a: There is a culture

Windows users are more or less in a customer-supplier relationship: They pay for software, for warranties, for support, and so on. They expect software to have a certain level of usability. They are therefore used to having rights with their software: They have paid for technical support and have every right to demand that they receive it. They are also used to dealing with entities rather than people: Their contracts are with a company, not with a person.

Linux users are in more of a community. They don't have to buy the software, they don't have to pay for technical support. They download software for free & use Instant Messaging and web-based forums to get help. They deal with people, not corporations.

A Windows user will not endear himself by bringing his habitual attitudes over to Linux, to put it mildly.

The biggest cause of friction tends to be in the online interactions: A "3a" user new to Linux asks for help with a problem he's having. When he doesn't get that help at what he considers an acceptable rate, he starts complaining and demanding more help. Because that's what he's used to doing with paid-for tech support. The problem is that this isn't paid-for support. This is a bunch of volunteers who are willing to help people with problems out of the goodness of their hearts. The new user has no right to demand anything from them, any more than somebody collecting for charity can demand larger donations from contributors.

In much the same way, a Windows user is used to using commercial software. Companies don't release software until it's reliable, functional, and user-friendly enough. So this is what a Windows user tends to expect from software: It starts at version 1.0. Linux software, however, tends to get released almost as soon as it's written: It starts at version 0.1. This way, people who really need the functionality can get it ASAP; interested developers can get involved in helping improve the code; and the community as a whole stays aware of what's going on.

If a "3a" user runs into trouble with Linux, he'll complain: The software hasn't met his standards, and he thinks he has a right to expect that standard. His mood won't be improved when he gets sarcastic replies like "I'd demand a refund if I were you"

So, to avoid problem #3a: Simply remember that you haven't paid the developer who wrote the software or the people online who provide the tech support. They don't owe you anything.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2010, 01:48

Problemet skulle være løst i version 10.10 så prøv at opgrader til den. Løsningen er at deaktivere acceleration for kortet, men da der ikke er meget acceleration i det kort er det ikke sikkert du vil mærke forskellen.
Forhåbentlig er Intel's driveren kommet så meget på plads til 11.04 at kortet kan køre med fuld acceleration til den tid. Det ville måske også være en ide at teste 11.04 alpha allerede nu så du kan rapportere eventuelle problemer til udviklerne.
Den seneste version hvor der var fuld acceleration er 9.10.

Situationen er desuden lidt den samme hvis du køre Windows
http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-029325.htm
(man kan prøve sig med Windows xp driveren men visse funktioner vil ikke virke med Vista og 7)
Så vidt jeg kan se er kortet fra 2002 hvilket efter hånden er langtid siden når man taler computer og support.

birthe skrev:skærmkortet kan Ubuntu slet ikke finde under hardware.

Det er ikke en menu jeg kender i Ubuntu, det lyder som noget man gør i Windows, kan du beskrive hvad du henviser til?
Hvis du mener system->administration->hardwaredriver så er dette kun til at installere driver til hardware hvor der kun findes proprietær drivere (nvidia, ati, brodcom).

Hvis du vil se hvilket hardware der er fundet i maskinen så åben en terminal og skriv lspci, event. lsusb.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 5. mar 2011, 14:01

AJenbo skrev:Problemet skulle være løst i version 10.10 så prøv at opgrader til den.

Først mange tak for dit svar, dernæst: Jeg aner ikke hvordan dette medie fungerer, så hvis jeg gør noget forkert, så bær over med mig, tak.
Dernæst jeg har installeret version 10.10, men nu er situationen den at under skærmindstillinger skriver den "ukendt", og indstillingerne for skærmen er:
Opløsning: 1280 x 1024
Optegningsfrekvens: 0 Hz
Rotation: Normal

Under version 10.04 fandt systemet min skærm som en Samsung, men ikke den rigtige version. Nu er skærmen frossen, dvs. jeg kan overhovedet ikke ændre opløsningen! Jeg vil helst køre med 1024 x 768 - men bortset fra det, så er jeg løbet ind i andre problemer, nemlig at mine printere ikke virker.

Og så er jeg vist kommet til at installere noget "forkert". I hvert fald fik jeg en fejlrapport fra noget der relaterer til Python. Da jeg ville fjerne Python kom der en meddelelse om at programmer hverken kunne fjernes eller installeres! Så nu har jeg besluttet at starte helt forfra med ny installation (igen, igen).

Løsningen er at deaktivere acceleration for kortet, men da der ikke er meget acceleration i det kort er det ikke sikkert du vil mærke forskellen.


Har ingen anelse om, hvordan man gør det - jeg er helt ny Ubuntu-bruger :)

Forhåbentlig er Intel's driveren kommet så meget på plads til 11.04 at kortet kan køre med fuld acceleration til den tid. Det ville måske også være en ide at teste 11.04 alpha allerede nu så du kan rapportere eventuelle problemer til udviklerne.


Har ingen anelse om hvordan man tester alpha, men jeg ser frem til at Intel driveren kommer til at fungere. Under Windows fungerer skærmkortet findt med både 3D og OpenGL. Min skærm er en Samsung SyncMaster 950p (19")
Så vidt jeg kan se er kortet fra 2002 hvilket efter hånden er langtid siden når man taler computer og support.


Det skal nok være rigtigt, jeg købte skærmen i 2003.

Hvis du vil se hvilket hardware der er fundet i maskinen så åben en terminal og skriv lspci, event. lsusb.

Det har jeg lige gjort, og systemet har fundet den ene af mine printere og USB-porte m.v. men ingen af printerne fungerer - så alt i alt starter jeg forfra een gang til - suk.

Jeg har installeret efter anvisningerne i hæftet "Ubuntu lær det selv", men efter installation af version 10.10 har jeg haft den oplevelse, at noget af det der bliver anbefalet at installere ikke kan lade sig gøre, med mindre man vil fjerne noget andet - og da jeg er helt ny Ubuntu-bruger, er det jo svært at vide hvad man skal godkende eller afvise. Og i forbindelse med det er der så gået "kuk" i et eller andet - derfor: om igen :)

Da jeg er tidligere "nørd", var jeg overbevist om at jeg sagtens kunne finde ud af at få Ubuntu til at fungere uden at spørge nogen om hjælp - men her er jeg kommet til kort, så nu har jeg besluttet at spørge først inden jeg "piller" ved noget.
mvh birthe

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf momsemor » 5. mar 2011, 14:50

Hej Birthe

Måske kunne du prøve, at hente Ubuntu 9.10 og brænde en CD ved lav hastighed (ca. x4) og starte op med denne Live-CD i din computer og vælge: PRØV UBUNTU
Så kan du teste om alt fungerer (skærm, printere osv.) inden du evt. installerer :)

Jeg mener, at kunne huske, at dit skærmkort virker i 9.10 og du kan hente den her :
http://ftp.ticklers.org/releases.ubuntu.org/releases//9.10/

Det er også en rigtig god ide, at gå ind på denne hjemmeside :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Her kan du finde meget nyttig viden og tips ;)
Vh. Jannie

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 5. mar 2011, 18:51

Hej momsemor

Tak for dit gode råd, men jeg prøvede faktisk ver. 10.04 LTS inden jeg installerede. Dog tænkte jeg ikke på at tjekke om diverse hardware fungerede. Jeg sætter min lid til at alting fungerer bedre i ver. 11.04, som bliver udgivet den 28. april.
Netop idag har jeg været inde på http://www.freedomnotbeer.dk og læst forskelligt og printet noget af det ud.
mvh
birthe
mvh birthe

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2011, 15:57

Der hade vist sneget sig et ekstra citat tegn ind i din tekst, så det fjernede jeg lige.

birthe skrev:
AJenbo skrev:Problemet skulle være løst i version 10.10 så prøv at opgrader til den.

Først mange tak for dit svar, dernæst: Jeg aner ikke hvordan dette medie fungerer, så hvis jeg gør noget forkert, så bær over med mig, tak.
Dernæst jeg har installeret version 10.10, men nu er situationen den at under skærmindstillinger skriver den "ukendt", og indstillingerne for skærmen er:
Opløsning: 1280 x 1024
Optegningsfrekvens: 0 Hz
Rotation: Normal

Det er ikke så viktigt om den identificere skærmens navn, det har ikke rigtig betydning for indstillingerne som hovedsaligt afhænger af skærmkortet.

birthe skrev:Nu er skærmen frossen, dvs. jeg kan overhovedet ikke ændre opløsningen! Jeg vil helst køre med 1024 x 768

Normalt når man siger forsset betyder det at skærmbilledet er gået i står, det mere korrekte ville nok være at sige at den er låst til 1280 x 1024.

1280 x 1024 er en 5:4 opløsning og 1024x768 er en 4:3 opløsning, det er muligt det har noget at sige (SyncMaster 950p er en 5:4 skærm).

birthe skrev:Og så er jeg vist kommet til at installere noget "forkert". I hvert fald fik jeg en fejlrapport fra noget der relaterer til Python. Da jeg ville fjerne Python kom der en meddelelse om at programmer hverken kunne fjernes eller installeres! Så nu har jeg besluttet at starte helt forfra med ny installation (igen, igen).

Det hade sandsynligvis ikke været nødvendigt at starte forfra, det lyder lidt som om det var en fejl i pakke arkivet som nok kunne løses med en enkelt kommando. Men vi skulle nok bruge hele kommandoen for at vide hvad problemet var.
birthe skrev:
Løsningen er at deaktivere acceleration for kortet, men da der ikke er meget acceleration i det kort er det ikke sikkert du vil mærke forskellen.


Har ingen anelse om, hvordan man gør det - jeg er helt ny Ubuntu-bruger :)

Du kan fjerne driveren til intel kort med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-intel


birthe skrev:Forhåbentlig er Intel's driveren kommet så meget på plads til 11.04 at kortet kan køre med fuld acceleration til den tid. Det ville måske også være en ide at teste 11.04 alpha allerede nu så du kan rapportere eventuelle problemer til udviklerne.

Har ingen anelse om hvordan man tester alpha, men jeg ser frem til at Intel driveren kommer til at fungere. Under Windows fungerer skærmkortet findt med både 3D og OpenGL. Min skærm er en Samsung SyncMaster 950p (19")

Du skal nok ikke regne med at det bliver betydeligt bedre, kortet er efterhånden så gammelt at det ikke kan følge med de krav der stilles til moderne 3D.
Hvis det er Windows XP du snakker om så er det helt tilbage fra 2001 og der fantes Ubuntu slet ikke, jeg tror du vil opleve mange af de samme problemer med Vista (2007) og Windows 7 (2009).

birthe skrev:
Så vidt jeg kan se er kortet fra 2002 hvilket efter hånden er langtid siden når man taler computer og support.


Det skal nok være rigtigt, jeg købte skærmen i 2003.

Ok, men skærmkortet sider i computeren, ikke i skærmen.

birthe skrev:
Hvis du vil se hvilket hardware der er fundet i maskinen så åben en terminal og skriv lspci, event. lsusb.

Det har jeg lige gjort, og systemet har fundet den ene af mine printere og USB-porte m.v. men ingen af printerne fungerer - så alt i alt starter jeg forfra een gang til - suk.

Det ville hjælpe os hvis du skrev hvad du fik ved at køre de 2 kommandoer, du mangler sikkert bare at sætte printerne op eller installere driveren til dem, og der sker ikke ved at du prøver at installere for fra engang til.

Det ville nok være en god ide at starte et nyt emne om din printer.

birthe skrev:Jeg har installeret efter anvisningerne i hæftet "Ubuntu lær det selv", men efter installation af version 10.10 har jeg haft den oplevelse, at noget af det der bliver anbefalet at installere ikke kan lade sig gøre, med mindre man vil fjerne noget andet - og da jeg er helt ny Ubuntu-bruger, er det jo svært at vide hvad man skal godkende eller afvise. Og i forbindelse med det er der så gået "kuk" i et eller andet - derfor: om igen :)


Nu ved jeg ikke hvornår det hæfte er fra men der kommer nye udgaver af Ubuntu hvert ½ år så tingende ændre sig hurtigt. Kan du prøve at nævne noget af det der bliver forslået. Den nye version af Ubuntu dækker nok allerede de behov som de forslået programmer skulle dække.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 6. mar 2011, 20:44

AJenbo skrev:Der hade vist sneget sig et ekstra citat tegn ind i din tekst, så det fjernede jeg lige.


Tak for det, jeg har ikke helt styr på at skrive her endnu.

AJenbo skrev:Problemet skulle være løst i version 10.10 så prøv at opgrader til den.


birthe skrev:Først mange tak for dit svar, dernæst: Jeg aner ikke hvordan dette medie fungerer, så hvis jeg gør noget forkert, så bær over med mig, tak.
Dernæst jeg har installeret version 10.10, men nu er situationen den at under skærmindstillinger skriver den "ukendt", og indstillingerne for skærmen er:
Opløsning: 1280 x 1024
Optegningsfrekvens: 0 Hz
Rotation: Normal


AJenbo skrev:Det er ikke så viktigt om den identificere skærmens navn, det har ikke rigtig betydning for indstillingerne som hovedsaligt afhænger af skærmkortet.


OK, forstået.

birthe skrev:Nu er skærmen frossen, dvs. jeg kan overhovedet ikke ændre opløsningen! Jeg vil helst køre med 1024 x 768


AJenbo skrev:Normalt når man siger forsset betyder det at skærmbilledet er gået i står, det mere korrekte ville nok være at sige at den er låst til 1280 x 1024.


Ja, det er sådan det er.

AJenbo skrev:1280 x 1024 er en 5:4 opløsning og 1024x768 er en 4:3 opløsning, det er muligt det har noget at sige (SyncMaster 950p er en 5:4 skærm).


OK, det med 5:4 og 4:3 har jeg ikke så meget kendskab til - ved bare at den kan køre med en meget høj opløsning, men så bliver ikoner og tekst så småt, at jeg ikke kan læse det.

birthe skrev:Og så er jeg vist kommet til at installere noget "forkert". I hvert fald fik jeg en fejlrapport fra noget der relaterer til Python. Da jeg ville fjerne Python kom der en meddelelse om at programmer hverken kunne fjernes eller installeres! Så nu har jeg besluttet at starte helt forfra med ny installation (igen, igen).


AJenbo skrev:Det hade sandsynligvis ikke været nødvendigt at starte forfra, det lyder lidt som om det var en fejl i pakke arkivet som nok kunne løses med en enkelt kommando. Men vi skulle nok bruge hele kommandoen for at vide hvad problemet var.


Desværre smed jeg de første fejlrapporter ud - og så håbede jeg på, at jeg kunne undgå at starte forfra - men nu har jeg fået fejlrapporter fra Softwareopdateringen, så nu starter jeg forfra.

AJenbo skrev:Løsningen er at deaktivere acceleration for kortet, men da der ikke er meget acceleration i det kort er det ikke sikkert du vil mærke forskellen.


birthe skrev:Har ingen anelse om, hvordan man gør det - jeg er helt ny Ubuntu-bruger :)


AJenbo skrev:Du kan fjerne driveren til intel kort med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove xserver-xorg-video-intel


Det vil jeg prøve efter en gen-installation.


AJenbo skrev:Forhåbentlig er Intel's driveren kommet så meget på plads til 11.04 at kortet kan køre med fuld acceleration til den tid. Det ville måske også være en ide at teste 11.04 alpha allerede nu så du kan rapportere eventuelle problemer til udviklerne.


birthe skrev:Har ingen anelse om hvordan man tester alpha, men jeg ser frem til at Intel driveren kommer til at fungere. Under Windows fungerer skærmkortet findt med både 3D og OpenGL. Min skærm er en Samsung SyncMaster 950p (19")


AJenbo skrev:Du skal nok ikke regne med at det bliver betydeligt bedre, kortet er efterhånden så gammelt at det ikke kan følge med de krav der stilles til moderne 3D.


Hvis bare jeg kan komme til at stille skærmen til 1024 x 768, og den ikke forsvinder som efter den første installation, så er jeg godt tilfreds.

AJenbo skrev:Hvis det er Windows XP du snakker om så er det helt tilbage fra 2001 og der fantes Ubuntu slet ikke, jeg tror du vil opleve mange af de samme problemer med Vista (2007) og Windows 7 (2009).


Jeg vil hverken eje eller have Vista eller Windows 7. Windows XP har jeg haft liggende i årevis uden at installere det, fordi jeg er godt tilfreds med Windows 98SE :) Alle mine favoritprogrammer er designet til Win 98SE, men desværre bliver der ikke lavet opdateringer til fx Firefox browseren til Win 98SE, så jeg var nødt til at installere Windows XP som en nødløsning, hvis det ikke lykkes for mig med Ubuntu. Men det er jeg sikker på, at det gør og så vil jeg blæse Windows fremtidige styresystemer en hatfuld.

AJenbo skrev:Så vidt jeg kan se er kortet fra 2002 hvilket efter hånden er langtid siden når man taler computer og support.


birthe skrev:Det skal nok være rigtigt, jeg købte skærmen i 2003.


AJenbo skrev:Ok, men skærmkortet sider i computeren, ikke i skærmen.


Ja, undskyld, det var også computeren jeg mente. Skærmen er fra 2001 og blev købt sammen med min "drømmecomputer", dvs. en Intel Pentium IV, med bl.a. et lækkert AGP-grafikkort. Desværre var der fejl i RAM-kredsen (RAMBUS RAM) og det opdagede jeg først efter garantien var ophørt, og så måtte jeg købe en ny "skrabet" som erstatning, og det er den der har det indbyggede Intel grafikkort, som vi taler om.

Jeg aner ikke, om man kan købe et godt grafikkort idag til de "gamle" pci-slots, men hvis man kan, er det da noget jeg vil overveje. Min computer er først og fremmest et arbejdsredskab, så jeg kan godt undvære de meget smarte ting, som er almindeligt idag.

AJenbo skrev:Hvis du vil se hvilket hardware der er fundet i maskinen så åben en terminal og skriv lspci, event. lsusb.


AJenbo skrev:Det har jeg lige gjort, og systemet har fundet den ene af mine printere og USB-porte m.v. men ingen af printerne fungerer - så alt i alt starter jeg forfra een gang til - suk.


AJenbo skrev:Det ville hjælpe os hvis du skrev hvad du fik ved at køre de 2 kommandoer, du mangler sikkert bare at sætte printerne op eller installere driveren til dem, og der sker ikke ved at du prøver at installere for fra engang til.


Jeg har skam installeret driverne, og laserprinteren fungerer nu, og ink-jetprinteren modtager data, men udskriver ikke.
AJenbo skrev:Det ville nok være en god ide at starte et nyt emne om din printer.


Det har jeg også tænkt mig, for driverne til Brother's printere er lidt besværlige at have med at gøre. Jeg har gennempløjet Brother's hjemmeside og fundet nogle gode links med oplysninger.

birthe skrev:Jeg har installeret efter anvisningerne i hæftet "Ubuntu lær det selv", men efter installation af version 10.10 har jeg haft den oplevelse, at noget af det der bliver anbefalet at installere ikke kan lade sig gøre, med mindre man vil fjerne noget andet - og da jeg er helt ny Ubuntu-bruger, er det jo svært at vide hvad man skal godkende eller afvise. Og i forbindelse med det er der så gået "kuk" i et eller andet - derfor: om igen :)


AJenbo skrev:Nu ved jeg ikke hvornår det hæfte er fra men der kommer nye udgaver af Ubuntu hvert ½ år så tingende ændre sig hurtigt. Kan du prøve at nævne noget af det der bliver forslået. Den nye version af Ubuntu dækker nok allerede de behov som de forslået programmer skulle dække.


Hæftet er fra 2010, og det foreslår bl.a. en VLC media player, som jeg slet ikke har kunnet finde.
Men efter at have læst guiderne på http://www.freedomnotbeer.dk er det lykkedes mig, at få den frem via søgefeltet i "hent software".
mvh birthe

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2011, 22:37

birthe skrev:OK, det med 5:4 og 4:3 har jeg ikke så meget kendskab til - ved bare at den kan køre med en meget høj opløsning, men så bliver ikoner og tekst så småt, at jeg ikke kan læse det.

Det er forholdet mellem højde og brede på skærmen:
5*256=1280 4*256=1024
4*256=1024 3*256=768

Så hvis du skulle have 1024 i breden på en 5:4 skræm skulle det være 819,2 i højden.

Har du svært ved at læse teksten kan du ændre størrelsen under system-indstillinger-udsende-skriftyper

birthe skrev:Desværre smed jeg de første fejlrapporter ud - og så håbede jeg på, at jeg kunne undgå at starte forfra - men nu har jeg fået fejlrapporter fra Softwareopdateringen, så nu starter jeg forfra.

Giv os fejlrapporten så kan vi løse det!

birthe skrev:Jeg vil hverken eje eller have Vista eller Windows 7. Windows XP har jeg haft liggende i årevis uden at installere det, fordi jeg er godt tilfreds med Windows 98SE :) Alle mine favoritprogrammer er designet til Win 98SE, men desværre bliver der ikke lavet opdateringer til fx Firefox browseren til Win 98SE, så jeg var nødt til at installere Windows XP som en nødløsning, hvis det ikke lykkes for mig med Ubuntu. Men det er jeg sikker på, at det gør og så vil jeg blæse Windows fremtidige styresystemer en hatfuld.

Det er efterhånden også mange år siden der kom sikkerhedsopdateringer til Windows 98SE, så du har været på et temmelig risikabelt system. Microsoft stopper med at komme med sikkerhedsrettelser til XP til april næste år.
Det kunne lyde som om du er type der er mere til at køre med LTS hvor du kun skal opgradere engang hvert andet år. ved de andre versioner er der en opgradering hvert halve år.

birthe skrev:Ja, undskyld, det var også computeren jeg mente. Skærmen er fra 2001 og blev købt sammen med min "drømmecomputer", dvs. en Intel Pentium IV, med bl.a. et lækkert AGP-grafikkort. Desværre var der fejl i RAM-kredsen (RAMBUS RAM) og det opdagede jeg først efter garantien var ophørt, og så måtte jeg købe en ny "skrabet" som erstatning, og det er den der har det indbyggede Intel grafikkort, som vi taler om.

Jeg aner ikke, om man kan købe et godt grafikkort idag til de "gamle" pci-slots, men hvis man kan, er det da noget jeg vil overveje. Min computer er først og fremmest et arbejdsredskab, så jeg kan godt undvære de meget smarte ting, som er almindeligt idag.

Er der ikke en AGP port i det bundkort? Jeg har selv en ekstra maskine stående her med Pentium 4, Intel 8xx grafikkort og 19" skærm. Den har en ledig AGP port.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 19. mar 2011, 00:41

AJenbo skrev:
birthe skrev:OK, det med 5:4 og 4:3 har jeg ikke så meget kendskab til - ved bare at den kan køre med en meget høj opløsning, men så bliver ikoner og tekst så småt, at jeg ikke kan læse det.

AJenbo skrev:Det er forholdet mellem højde og brede på skærmen:
5*256=1280 4*256=1024
4*256=1024 3*256=768

Så hvis du skulle have 1024 i breden på en 5:4 skræm skulle det være 819,2 i højden.


OK, så er jeg med.

AJenbo skrev:Har du svært ved at læse teksten kan du ændre størrelsen under system-indstillinger-udsende-skriftyper


Ja, det er gået op for mig.

birthe skrev:Desværre smed jeg de første fejlrapporter ud - og så håbede jeg på, at jeg kunne undgå at starte forfra - men nu har jeg fået fejlrapporter fra Softwareopdateringen, så nu starter jeg forfra.

AJenbo skrev:Giv os fejlrapporten så kan vi løse det!


Tak, det er venligt af jer, men jeg opgav og har lavet en helt ny installation efter Trin for trin guiden.

birthe skrev:Jeg vil hverken eje eller have Vista eller Windows 7. Windows XP har jeg haft liggende i årevis uden at installere det, fordi jeg er godt tilfreds med Windows 98SE :) Alle mine favoritprogrammer er designet til Win 98SE, men desværre bliver der ikke lavet opdateringer til fx Firefox browseren til Win 98SE, så jeg var nødt til at installere Windows XP som en nødløsning, hvis det ikke lykkes for mig med Ubuntu. Men det er jeg sikker på, at det gør og så vil jeg blæse Windows fremtidige styresystemer en hatfuld.


AJenbo skrev:Det er efterhånden også mange år siden der kom sikkerhedsopdateringer til Windows 98SE, så du har været på et temmelig risikabelt system. Microsoft stopper med at komme med sikkerhedsrettelser til XP til april næste år.
Det kunne lyde som om du er type der er mere til at køre med LTS hvor du kun skal opgradere engang hvert andet år. ved de andre versioner er der en opgradering hvert halve år.


Ja, jeg tror også jeg mere er til LTS.

birthe skrev:Ja, undskyld, det var også computeren jeg mente. Skærmen er fra 2001 og blev købt sammen med min "drømmecomputer", dvs. en Intel Pentium IV, med bl.a. et lækkert AGP-grafikkort. Desværre var der fejl i RAM-kredsen (RAMBUS RAM) og det opdagede jeg først efter garantien var ophørt, og så måtte jeg købe en ny "skrabet" som erstatning, og det er den der har det indbyggede Intel grafikkort, som vi taler om.

Jeg aner ikke, om man kan købe et godt grafikkort idag til de "gamle" pci-slots, men hvis man kan, er det da noget jeg vil overveje. Min computer er først og fremmest et arbejdsredskab, så jeg kan godt undvære de meget smarte ting, som er almindeligt idag.


AJenbo skrev:Er der ikke en AGP port i det bundkort? Jeg har selv en ekstra maskine stående her med Pentium 4, Intel 8xx grafikkort og 19" skærm. Den har en ledig AGP port


Jo, i Pentium maskinen har skam AGP port og et godt grafikkort, men den måtte jeg opgive, fordi der var fejl i RAM kredsen.
Jeg købte så en ny Medion, som var billig fordi den er "skrabet", dvs. nogle ting på bundkortet er blændet, så de ikke fungerer. Bl.a. er der en AGP-port, som man har blændet, og i stedet lavet et indbygget Intel Extreme Grafikkort. Men der er vistnok en ledig PCI-port, så hvis man stadig kan købe grafikkort til PCI-porte, overvejer jeg at købe et nyt grafikkort til PCI-porten.
.
mvh birthe

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Driver til Intel skærmkort?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2011, 01:24


birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Driver til Intel skærmkort?

Indlægaf birthe » 20. mar 2011, 02:13

AJenbo skrev:Jo der findes stadig et par stykker.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=692609


Tak :-)
mvh birthe

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster