Start fra hibernate = sort skærm

Forum for support til grafik og lydkort.
KajaK
Indlæg: 82
Tilmeldt: 31. mar 2009, 20:41
IRC nickname: KajaK

Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf KajaK » 27. aug 2010, 16:09

Hej. Jeg er endelig gået fra ubuntu 8.10 til 10.04. Jeg havde problemer med 9.04 og mit ati-grafikkort. Jeg har for nyeligt oprettet et indlæg (viewtopic.php?f=34&t=11622), hvor jeg mistænker grafikkortdriveren for at være problemet. Derfor kunne jeg forestille mig at dette havde noget med det samme at gøre; når jeg starter min pc efter at have sat den til at hibernate, får jeg først den blinkende "_", og derefter bliver skærmen sort. Selv musen kan jeg ikke se, og jeg bliver nød til at holde slukknappen i bund for at slukke og starte computeren igen. Ved igen ikke helt hvad jeg skal stille op, men håber nogen kan hjælpe..!?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf lath » 27. aug 2010, 21:30

KajaK skrev:Hej. Jeg er endelig gået fra ubuntu 8.10 til 10.04. Jeg havde problemer med 9.04 og mit ati-grafikkort. Jeg har for nyeligt oprettet et indlæg (viewtopic.php?f=34&t=11622), hvor jeg mistænker grafikkortdriveren for at være problemet. Derfor kunne jeg forestille mig at dette havde noget med det samme at gøre; når jeg starter min pc efter at have sat den til at hibernate, får jeg først den blinkende "_", og derefter bliver skærmen sort. Selv musen kan jeg ikke se, og jeg bliver nød til at holde slukknappen i bund for at slukke og starte computeren igen. Ved igen ikke helt hvad jeg skal stille op, men håber nogen kan hjælpe..!?


det lyder til at du af en eller anden årsag er blevet droppet ind i en tekst-konsol.

Prøv at taste kombinationen CTRL+ALT+F7, og se om det hjælper.
1)
Hjalp det?
2)
Hvilket ATI grafikkort har du?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

KajaK
Indlæg: 82
Tilmeldt: 31. mar 2009, 20:41
IRC nickname: KajaK

Re: Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf KajaK » 28. aug 2010, 15:05

Jo tak... det giver mig et billede tilbage. Brightness er underligt nok helt i bund, selvom det jo ikke er noget problem. Mit grafikkort skulle gerne være et ATI Radeon X1250. Jeg ved ikke om det er muligt at ændre noget, så jeg ikke behøver alt+ctrl+F7 hver gang. Men det er da en start :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf lath » 28. aug 2010, 19:00

KajaK skrev:Jo tak... det giver mig et billede tilbage. Brightness er underligt nok helt i bund, selvom det jo ikke er noget problem. Mit grafikkort skulle gerne være et ATI Radeon X1250. Jeg ved ikke om det er muligt at ændre noget, så jeg ikke behøver alt+ctrl+F7 hver gang. Men det er da en start :)


Pt. må det være en nød-løsning/work-around. Jeg har ikke hørt om det problem du har før, så det kan være din sammensætning af hardware og software der gør at problemet opstår.

Du kan evt. lave en fejl-rapport på engelsk på https://bugs.launchpad.net/
Det kan være en hjælp til fejlmeldingen at vide at det software der viser noget på skærmen kaldes for en X server.

I den forbindelse er det måske interessant i at kigge efter fejl i den log fil som X serveren skriver i.
Den fil ligger i din hjemmemappe som en skjult fil (en . (dot) fil). I filfremviser (Nautilus hedder programmet rigtigt) trykker du på CTRL+H for skifte imellem skjul dot filer og dot mapper, og vis dot filer og dot mapper.
du er interesseret i en fil der hedder .xsession-errors, og .xsession-errors.old. Det er tekst filer, som du kan kigge i med gedit.

Edit:
Det lader kun til at være fejl fra de X programmer brugeren kører, som logger til .xsession-errors.

X serverens log-fil for skærm 0 (CTRL+ALT+F7) er /var/log/Xorg.0.log
Den logfil kan man kigge i via Logfilfremviser fra System > Administration menuen. Programmet skal muligvis først installeres.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

KajaK
Indlæg: 82
Tilmeldt: 31. mar 2009, 20:41
IRC nickname: KajaK

Re: Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf KajaK » 5. sep 2010, 16:34

Jamen så må jeg jo hellere kigge på det. Får dog en større og større mistanke til at det har med grafikkort og drivere at gøre. Jeg kan fx heller ikke ændre "visual effects" under appearance.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Start fra hibernate = sort skærm

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2010, 21:03

Med det grafikkort skal du lave fejlmedelesen op imod Linux kernen.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster