Regress efter opdatering i Ubuntu 10.04 LTS

Forum for support til grafik og lydkort.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Regress efter opdatering i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf Jimmyfj » 9. aug 2010, 12:43

Dette er en gåde - Nu har jeg supporten på to forskellige maskiner, begge med onboard nVidia-grafik-chip med shared memory. Begge maskiner afvikler Ubuntu perfekt, indtil et vist punkt, sandsynligvis en opdatering, hvor begge maskiner ophører med at autostarte GDM, GNOME Display Manager, efter nogle runder med opdateringer.

Jeg har forsket lidt i problemet, men synes ikke at kunne finde en brugbar løsning på problemet.

Helt galt bliver det når jeg tænker over, at fejlen faktisk kun optræder på systemer med onboard grafikkort, da dette ikke er en fejl jeg, nogen sinde, har oplevet på mit eget system, som OGSÅ har et nVidia grafikkort, omend det er et PCI-E x16 med 1 GB RAM.

Jeg har læst mig til, at det kan være en bug i "strace" timing, men de forslag der gives til løsning retter ikke fejlen.

Med til problemet hører også det faktum, at fejlen KUN forekommer under Ubuntu 10.04 LTS, ikke på nogen tidligere version af Ubuntu, og heller ikke på Maverick Meerkat.

Opførsel:

Jeg tænder en af de to maskiner med onboard grafikkort under Ubuntu 10.04 LTS.
Maskinen booter op, men efter et øjeblik ender maskinen med en command-line-login.
Her kan jeg så skrive brugernavnet, og her efter adgangskoden, og systemet logger brugeren ind, stadig i CLI-mode.
Så skifter jeg til root-tilstand, hvor efter jeg skriver "gdm" (uden anførselstegn) - Og den grafiske login dukker frem.
Her efter skal jeg så klikke på bruger-navn, og igen afgive adgangskoden.

Her efter er der INTET galt før efter næste reboot af systemet. ALT fungerer perfekt, blot ikke efter reboot, hvor det igen er nødvendigt at køre ovenstående trin.

Dette er vist mest en irritations-fejl, men jeg er sikker på, at det skyldes en fejl i en opdateret fil enten til X eller gdm selv.

Nogen forslag?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Regress efter opdatering i Ubuntu 10.04 LTS

Indlægaf lath » 9. aug 2010, 13:49

Jeg kører Ubuntu 9.10 64-bit, fordi jeg bare er for doven til at skifte, for der virker bare. :D :mrgreen:

Der har for nyligt været en opdatering til en ny version af kernen: Jeg mener at det er 2.6.31-22
Måske det er også er tilfældet for Lucid, men at det er gået helt galt et eller andet sted.

Mine ideer:
  • Studere log filer i /var/logs
  • Studere Lucid Release notes på: https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes
    Den opdateres løbende.
  • evt tilføje flere kerne parametre (f.eks noacpi), og så køre update-grub. Lav backup af systemfiler du agter at pille i, så du kan restore en fil i tilfælde af at GRUB2 ikke kan lide det du skriver i dens konfigurationsfiler.
    Linux kerne parametre: http://www.cyberciti.biz/howto/question/static/linux-kernel-parameters.php
  • slette xorg.conf (svarer til at bruge standard værdier) Husk at lave backup
  • Nulstill config filer til defaults, særligt kan det gå max galt ved opdatering af GNOME (jeg har en erfaring i den retning fra Red Hat Linux for mange år siden)
  • Prøv at køre update-grub
  • Reinstallere kernen du bruger nu
  • Reinstallere X servers device driver
  • Reinstallere X server der svarer til dit grafikkort
  • - og hvis det ikke virker måske skifte til en 2D VGA grafikkort X server: Husk at slå compiz og andet 3D gejl fra: Rendering af 3D i software er meget langsommere end i dedikeret hardware(=grafikkortet).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster