Radeon X800 XL

Forum for support til grafik og lydkort.
Neological
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4. mar 2010, 19:05
IRC nickname: Neological

Radeon X800 XL

Indlægaf Neological » 23. jul 2010, 18:36

Hej jeg prøver at sætte et gammelt 256mb grafikkort op i 10.04. men den foreslår ikke nogle drivere til mit kort. hvordan kommer jeg videre. kan nogen hjælpe mig med at konfigurere min pc så den køre glidende igen rent grafisk. på forhånd tak. kortet er et ATI Radeon X800 XL 256mb

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 19:13

Neological skrev:Hej jeg prøver at sætte et gammelt 256mb grafikkort op i 10.04. men den foreslår ikke nogle drivere til mit kort. hvordan kommer jeg videre. kan nogen hjælpe mig med at konfigurere min pc så den køre glidende igen rent grafisk. på forhånd tak. kortet er et ATI Radeon X800 XL 256mb

jeg kendder ikke dit kort, men er du sikker på at der overhovedet skal bruges en driver?
har du billede på skærmen?
hvad mener du med kører glidende?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Neological
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4. mar 2010, 19:05
IRC nickname: Neological

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf Neological » 23. jul 2010, 20:12

Ubuntu 10.04 hakker meget i garfikken. det er det jeg mener. jeg har billede og 1280x1024 resolution. kortet er et kombineret grafik og digital tv tuner kort fra ATI

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 20:38

Neological skrev:Ubuntu 10.04 hakker meget i garfikken. det er det jeg mener. jeg har billede og 1280x1024 resolution. kortet er et kombineret grafik og digital tv tuner kort fra ATI

hvilken grafik hakker?

har du prøvet at slå compiz fra? (højreklik på skrivebordet og vælg skift baggrund. her vælger du "ingen" under fanen visuelle effekter)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Neological
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4. mar 2010, 19:05
IRC nickname: Neological

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf Neological » 23. jul 2010, 20:43

det hjalp en hel del. men skal jeg tolke det sådan at mit grafikkort ikke er korrekt installeret?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 20:47

Neological skrev:det hjalp en hel del. men skal jeg tolke det sådan at mit grafikkort ikke er korrekt installeret?

nej det skal tolkes sådan at dit grafikkort er gammelt og derfor ikke har så meget regnekræft at den ken holde trit med udviklingen.

compiz (som du lige har deaktiveret) er en 3d effekt der ligger oven på det almindelige 2d desktop. compiz kan så lave alle mulige fede og fancy effekter så som desktop-cuben, animerede vinduer osv. men hvis grafikkortet ikke har kræfter nok til at lege med alle disse 3d effekter i realtime så vil grafikken jo hakke
Senest rettet af soundpartner 23. jul 2010, 21:29, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 20:49

forøvrigt så kan compiz ikke aktiveres hvis ikke du bruger en grafikdriver der passer til dit grafikkort og som understøtter 3d. Du kan derfor være ret sikker på at grafikdriveren til dit kort er installeret og virker.
Dermed ikke sagt at der måske findes en anden og måske bedre driver til dit kort, men da du har en passende driver inde allerede er det ikke noget jeg ville begive mig ud i at eksperimentere med hvis jeg var ny bruger som jeg fornemmer du er.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Neological
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4. mar 2010, 19:05
IRC nickname: Neological

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf Neological » 23. jul 2010, 21:15

soundpartner skrev:forøvrigt så kan compiz ikke aktiveres hvis ikke du bruger en grafikdriver der passer til dit grafikkort og som understøtter 3d. Du kan derfor være ret sikker på at grafikdriveren til dit kort er installeret og virker.
Dermed ikke sagt at der måske findes en anden og måske bedre driver til dit kort, men da du har en passende driver inde allerede er det ikke noget jeg ville begive mig ud i at eksperimentere med hvis jeg var ny bruger som jeg fornemmer du er.



jeg tror at det forholder sig sådan at mit grafik kort pcie grafik kort ikke understøttes af ubuntu. den er dobbelt så stor som det forrige der kun var på 128mb. men jeg prøver et andet forum. Tak for tiden:) Men iøvrigt syntes jeg du har været meget ubehagelig. har du en dårlig dag så lad være med at svare på min opslag. tak

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 21:27

Neological skrev:
soundpartner skrev:forøvrigt så kan compiz ikke aktiveres hvis ikke du bruger en grafikdriver der passer til dit grafikkort og som understøtter 3d. Du kan derfor være ret sikker på at grafikdriveren til dit kort er installeret og virker.
Dermed ikke sagt at der måske findes en anden og måske bedre driver til dit kort, men da du har en passende driver inde allerede er det ikke noget jeg ville begive mig ud i at eksperimentere med hvis jeg var ny bruger som jeg fornemmer du er.



jeg tror at det forholder sig sådan at mit grafik kort pcie grafik kort ikke understøttes af ubuntu. den er dobbelt så stor som det forrige der kun var på 128mb. men jeg prøver et andet forum. Tak for tiden:) Men iøvrigt syntes jeg du har været meget ubehagelig. har du en dårlig dag så lad være med at svare på min opslag. tak


De 128/256 mb ram er mængden af hukommelse på selve grafikkortet, og har intet med selve regnekræften på kortet.

det ligger således at jo flere detaljer du kommer med jo nemmere er det for folk at hjælpe dig. du har ikke kommet med mange oplysninger. havde du nu fortalt at det var grafikken på videoklip eller spil der var hakkende men at skrivebordet fungerede fint så havde det været nemmere at skyde sig ind på problemet, eller fortalte at grafikken på skrivebordet og under brug af specifikke programmer vær hakkende, så er det måske noget helt andet der kunne være galt.
Derfor er det vigtigt at komme med så mange detaljer som muligt. Jeg har måtte gætte mig frem til hvad der kunne være galt, og har derfor spugt ind til dette.
alle der yder support her inde er frivillige, og derfor får man normalt bedre hjælp hvis man gør det nemt for folk at hjælpe.

Jeg syntes på ingen måde jeg har været urimelig, men hvis du syntes jeg har, så er du meget velkommen til at anmelde den post hvor du syntes jeg er urimelig til forums administratorer. Dette gør du ved at trykke på det lille udråbstegn der er i bunden til højre i hver post. samt beskrive hvad du syntes der er galt med posten. forums administratorteam vil så skride til handling
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Neological
Indlæg: 20
Tilmeldt: 4. mar 2010, 19:05
IRC nickname: Neological

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf Neological » 23. jul 2010, 21:32

soundpartner skrev:
Neological skrev:
soundpartner skrev:forøvrigt så kan compiz ikke aktiveres hvis ikke du bruger en grafikdriver der passer til dit grafikkort og som understøtter 3d. Du kan derfor være ret sikker på at grafikdriveren til dit kort er installeret og virker.
Dermed ikke sagt at der måske findes en anden og måske bedre driver til dit kort, men da du har en passende driver inde allerede er det ikke noget jeg ville begive mig ud i at eksperimentere med hvis jeg var ny bruger som jeg fornemmer du er.



jeg tror at det forholder sig sådan at mit grafik kort pcie grafik kort ikke understøttes af ubuntu. den er dobbelt så stor som det forrige der kun var på 128mb. men jeg prøver et andet forum. Tak for tiden:) Men iøvrigt syntes jeg du har været meget ubehagelig. har du en dårlig dag så lad være med at svare på min opslag. tak


De 128/256 mb ram er mængden af hukommelse på selve grafikkortet, og har intet med selve regnekræften på kortet.

det ligger således at jo flere detaljer du kommer med jo nemmere er det for folk at hjælpe dig. du har ikke kommet med mange oplysninger. havde du nu fortalt at det var grafikken på videoklip eller spil der var hakkende men at skrivebordet fungerede fint så havde det været nemmere at skyde sig ind på problemet, eller fortalte at grafikken på skrivebordet og under brug af specifikke programmer vær hakkende, så er det måske noget helt andet der kunne være galt.
Derfor er det vigtigt at komme med så mange detaljer som muligt. Jeg har måtte gætte mig frem til hvad der kunne være galt, og har derfor spugt ind til dette.
alle der yder support her inde er frivillige, og derfor får man normalt bedre hjælp hvis man gør det nemt for folk at hjælpe.

Jeg syntes på ingen måde jeg har været urimelig, men hvis du syntes jeg har, så er du meget velkommen til at anmelde den post hvor du syntes jeg er urimelig til forums administratorer. Dette gør du ved at trykke på det lille udråbstegn der er i bunden til højre i hver post. samt beskrive hvad du syntes der er galt med posten. forums administratorteam vil så skride til handling

jeg kan egentligt godt se hvad du siger. Jeg prøver om kortet virker på windows. og virker det der må det jo være ubuntu. beklager lidt at jeg følte mig stødt der. er lidt nærtagende når jeg stresser. jeg har intet at udsætte på dig. god vind.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf soundpartner » 23. jul 2010, 21:43

Neological skrev:jeg kan egentligt godt se hvad du siger. Jeg prøver om kortet virker på windows. og virker det der må det jo være ubuntu. beklager lidt at jeg følte mig stødt der. er lidt nærtagende når jeg stresser. jeg har intet at udsætte på dig. god vind.

som sagt hvis det kører når du har slået compiz fra så er der intet galt. compiz er en del mere avanceret end windows xp og windows vistas 3d motor, så det er ganske normalt at dette kræver lidt mere af grafikkortet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Radeon X800 XL

Indlægaf Warhawk » 24. jul 2010, 08:18

Hejsa,

Først må jeg sige at du overhovedet ingen grund har til at klandre soundpartner - men det erkender du jo også. Som soundpartner skriver er vi frivillige og vi hjælper selvfølgelig i det omfang, vi kan. Det bliver alt andet lige også nemmere såfremt brugeren selv kan hjælpe til med relevante oplysninger.

Dit grafikkort er ret gammelt - faktisk fra omkring 2005. Dermed ikke sagt at det er dårligt, men det kan ikke følge med længere. Ubuntu 10.04 er anderledes opbygget end tidligere Ubuntu versioner. AMD som ejer ATI laver proprietære drivere til Linux. Jeg har selv ATI grafikkort i min maskine og bruger den proprietære driver. Men for nogle versioner siden stoppede AMD supporten på gamle ATI kort - det er den vej udviklingen går. Når du ikke kan bruge den proprietære driver så vælger systemet selv open source driveren.

Linux og Ubuntu er langt mere avanceret end Windows, og 3D effekter kræver altså noget. At du kan køre med dit grafikkort i Windows er ikke særligt interessant, da det formentlig drejer sig om Windows XP eller Vista med en Catalyst driver. Gamle systemer som passer til grafikkortet.

Jeg håber at du kan klare mosten. Hverken soundpartner eller jeg er ude på at genere dig eller nedgøre din hardware, men vi er altså nødt til at påpege hvorfor problemet er der. Du kan evt. prøve en ældre Ubuntu - f.eks. 8.04/8.10 - så er der gode muligheder for at du kan få den proprietære grafikdriver til at virke.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster