Pæn Avatar i Gimp?

Forum for support til grafik og lydkort.
bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf bothildur » 8. jun 2010, 06:59

Hej Ubuntu-venner

Jeg vil gerne lave en pæn avatar. Specifikationerne her på siden er 80x80 pix og 6kb.

Jeg har forsøgt mig mange gange i forskellige sammenhænge og altid i mit foretrukne billeredigeringsprogram The Gimp og jeg er sikker på jeg mangler tricket. Mange kan lave fine små knivskarpe iconer, mens mine bliver uklare og jeg døjer med at kunne få filen lille nok. Jeg har bare givet op.

Jeg bruger funktionen scaler og sætter billledet til 80x80 pix og gemmer som jpg med lav kvalitet for at få de 6 kb... det dur bare ikke.

Hvad er tricket?

Håber også der er andre her, som har brug for tricket, så vi kan lave pæne Avatarer til vores indlæg her på siden.

Knus Bothildur

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf laoshi » 8. jun 2010, 07:46

Tråden er så flyttet fra Guides og Howtos til Programmer, da du jo efterspørger en løsning og ikke leverer den...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf bothildur » 8. jun 2010, 08:27

Tak for flytningen.
Bodil

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf Warhawk » 8. jun 2010, 11:15

Hej Bodil :)

Når jeg skal lave sådan noget grafik så laver jeg det i en opløsning der er 4 gange højere, og skalerer det ned efterfølgende. Det giver et meget pænere resultat. Det vil sige at du skal prøve at lave din avatar i 320 * 320 pixels og nedskalere til 80 * 80 pixels. Dette giver udjævnede kanter samt en blød overgang mellem farver.

Ønsker du derimod knivskarpe overgange, så skal du lave det i 80 * 80 pixels.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf bothildur » 8. jun 2010, 15:20

Hej Warhawk
Rart at se dig igen. Tak for sidst.

Mht. dine råd. Jeg har forsøgt, det virker ikke efter hensigten. Stadig noget jeg gør forkert. Gjorde således:
Jeg har hentet et pænt billede af mig og nogle heste. Udskar et kvadrat. Skalerede billedet ned til 320x320 pixels. Og gemmer det som jpg. Fint resultat. Fladgør billede. Skalerer yderligere til 80x80 pixels og gemmer det. Der kommer en dialogbox op, hvor jeg kan se et preview og bestemme størrelsen af filen og hvor mange procent i kvalitet. Jeg vælger at gøre filen mindst mulig, hvilet er 9 kb, altså stadig 3 kb for meget. Og resultatet ser ud af H til. Hesteben bliver kantede baggrunde ensfarvet motivet får for store pixels.... Jeg gør stadig et eller andet galt. Og jeg tør ikke tænke på hvordan resultatet vil være som 6 kb.

M.h. Bodil

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf Artificial Intelligence » 8. jun 2010, 17:47

Tror ikke du gør noget galt. 6kb er ikke meget, der er begrænsninger på hvor meget du kan komprimere et billedet vs. kvalitet.

Det ku' være at ubuntu danmark skulle hæve det til det dobbelt, altså 12kb IMO

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf bothildur » 8. jun 2010, 20:15

Hej Ubuntu-venner

Klogt sagt det med, at der er grænser for, hvor meget et billede kan komprimeres.

Det fik mig til at tænke alternativt. Nu tror jeg den er hjemme. Jeg har gjort således:

Istedet for at bruge det originale billede, gik jeg ind i mit fotoprogram og fandt iconen for billedet. Så tog jeg et skærmbilledudsnit. Et lille kvadrat 83X83 pixels i formatet tiff. Så var billedet allerede lille og helt skarpt.
Det billede scalerede jeg til 80X80 og gemte som 4,2 kb i 85 % opløsning i jpg. Det ser pænt ud.

Nu mangler jeg bare at uploade. Hvordan gør jeg det. Jeg var lige inde og fandt at jeg skulle indtaste en url for stedet, der indeholder den avatar jeg ønsker at linke til....øh.... jeg mener en url er et link til en hjemmeside. Her er jeg vist på den igen.

Mange hilsner

Bodil

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf laoshi » 8. jun 2010, 20:17

Du kan bare uploade billedet til en mappe på din egen hjemmeside og så linke til billedet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

bothildur
Indlæg: 41
Tilmeldt: 14. feb 2010, 22:58
Geografisk sted: Nibe

Re: Pæn Avatar i Gimp?

Indlægaf bothildur » 9. jun 2010, 23:41

Hej Laoshi
Det er lykkedes at uploade til et andet forum jeg er med i, så iconerne virker.

Hmm. Jeg har ikke gjort det rigtige her??? Jeg har lavet en blank side i iWeb og lagt billedet over. Og lagt et link til siden. I første omgang fik jeg beskeden :Angivne url er ugyldig
I anden omgang lagde jeg samme link og tilføjede /(filens navn). Jeg får flg besked. Kan ikke fastslå dimentionerne.

Så forsøgte jeg en skabelon til en fotoside i stedet, lagde billedet ind og markerede det og kopierede url'en. Og kopierede det ind under rediger profil/avatar. Jeg fik flg. besked:Angivne url er ugyldig

Hmm. Hvad gør jeg forkert?

Der må være en oplysning jeg mangler.

M.h. Bodil

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster