TV-out med sort/hvidt billede

Forum for support til grafik og lydkort.
ElQ
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17. jan 2010, 16:28

TV-out med sort/hvidt billede

Indlægaf ElQ » 3. jun 2010, 00:07

Jeg har installeret Ubuntu for en ven, og vi har problemer med at få hans tv-out til at virke ordenligt.

Billedet kommer frem på skærmen, men kun hvis vi tænder computeren mens kablet er sat til tv'et. Billedet er dog kun sort/hvidt.

Han har et intel onboard grafikkort. På Windows var der farver på, når man brugte tv-out.

Er der nogle der evt. ved hvordan vi kan løse problemet?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: TV-out med sort/hvidt billede

Indlægaf soundpartner » 3. jun 2010, 00:36

ElQ skrev:Jeg har installeret Ubuntu for en ven, og vi har problemer med at få hans tv-out til at virke ordenligt.

Billedet kommer frem på skærmen, men kun hvis vi tænder computeren mens kablet er sat til tv'et. Billedet er dog kun sort/hvidt.

Han har et intel onboard grafikkort. På Windows var der farver på, når man brugte tv-out.

Er der nogle der evt. ved hvordan vi kan løse problemet?

der er flere måder... grunden er at der findes 2 formater.
jeg går ud fra at der er snakke om et af de der runde s-video stik med 4 ben og en firkantet dims i midten.

som sagt er der 2 formater. i den ene der sendes billedet som et samlet signal, og i den anden der sendes det som et croma signal (lys intensitet og derfor sort hvid) og så et color signal hvor farverne ligger som rene farver. dette givier normalt en smule bedre kvalitet.

som sagt er der 3 (4) muligheder...
1: skift format i ubuntu. det kan gøres i softwaren til de fleste grafikkort (husker ikke lige hvad det normalt kaldes)
2: skift format på tv'et (de fleste tv kan dette)
3: køb en adabtor der kan konvertere mellem de 2 formater
(4): og her er parantes om for det er faktisk det samme som 3. men lav denne adabtor selv. det der sker i adabtoren er att pin 3 og pin 4 bliver kortsluttet. så hvis du kortslutter disse 2 så virker det. det jeg selv af og til gør når jeg har probleemer er at tage et alm 220 volt kabel og klip ca 2 cm af (jeg har sådant kabel på store ruller da jeg laver kabler selv) tag en enkelt eller 2 kore fra denne lille stump og bug sammen på midten, og stik den ene ende ind i hullet på hunstikket ved bed 3 og den anden ende i ben 4 og sæt så hanstikket i... vupti der er farver for den nette sum af de par øre som 2 små stykker kobber koster
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

ElQ
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17. jan 2010, 16:28

Re: TV-out med sort/hvidt billede

Indlægaf ElQ » 3. jun 2010, 08:22

soundpartner skrev:der er flere måder... grunden er at der findes 2 formater.
jeg går ud fra at der er snakke om et af de der runde s-video stik med 4 ben og en firkantet dims i midten.

som sagt er der 2 formater. i den ene der sendes billedet som et samlet signal, og i den anden der sendes det som et croma signal (lys intensitet og derfor sort hvid) og så et color signal hvor farverne ligger som rene farver. dette givier normalt en smule bedre kvalitet.

som sagt er der 3 (4) muligheder...
1: skift format i ubuntu. det kan gøres i softwaren til de fleste grafikkort (husker ikke lige hvad det normalt kaldes)
2: skift format på tv'et (de fleste tv kan dette)
3: køb en adabtor der kan konvertere mellem de 2 formater
(4): og her er parantes om for det er faktisk det samme som 3. men lav denne adabtor selv. det der sker i adabtoren er att pin 3 og pin 4 bliver kortsluttet. så hvis du kortslutter disse 2 så virker det. det jeg selv af og til gør når jeg har probleemer er at tage et alm 220 volt kabel og klip ca 2 cm af (jeg har sådant kabel på store ruller da jeg laver kabler selv) tag en enkelt eller 2 kore fra denne lille stump og bug sammen på midten, og stik den ene ende ind i hullet på hunstikket ved bed 3 og den anden ende i ben 4 og sæt så hanstikket i... vupti der er farver for den nette sum af de par øre som 2 små stykker kobber koster


Mange tak for svaret.

1. Jeg har kigget rundt alle mulige steder - under skærm indstillinger osv., men kan simpelthen ikke finde noget der kan ændres på. Det eneste jeg kan finde at ændre er opløsningen.

2. Det vil jeg lige kigge nærmere på, men umiddelbart tror jeg ikke hans tv kan det, vi har prøvet flere funktioner - AV, SVHS og RGB.

3. og 4. Det lyder også interessant, hvordan finder jeg ud af hvilke ben der er hvilke?

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster