Konvertering af video

Forum for support til grafik og lydkort.
niels
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17. nov 2006, 11:46

Konvertering af video

Indlægaf niels » 15. maj 2010, 17:31

Jeg har købt mig en Kodak Zi8 - et lommevideokamera - der bl.a. optager i 720p med 30 fps. Mit problem er, at Ubuntu har store vanskeligheder ved at afspille de filer jeg har optaget. Det har Windows også, så jeg regner med, at det er et underligt codec de har brugt til at gemme videoerne i. Lyden er ok, men filmen begynder hurtigt at hakke MEGET. Jeg har lignende problemer med andre tilsvarende produkter.

På hjemmesiden står der om filformatet: video: H.264 (MOV), AAC LC

Jeg er nu på udkig efter et program, der kan konvertere videoerne til et brugbart format. Jeg har allerede afprøvet et par stykker fx WinFF. Og det ser faktisk ud til at klare opgaven ganske godt. Jeg er bare i tvivl om, hvordan jeg får det bedste resultat. Jeg har derfor følgende spørgsmål:

1) Hvilket program er det bedste/letteste til at konvertere videofiler?

2) Hvis jeg bruger WinFF, hvordan opnår jeg så den bedste kvalitet - hvordan skal indstilleringerne (preset) være? Jeg vil gerne kunne beholde opløsningen på 720p med 30 fps, og så vil jeg gerne lave nogle web-venlige versioner (til fx Youtube, Vimeo og Flickr).

PVH
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2007, 09:06
Geografisk sted: Vesterbro

Re: Konvertering af video

Indlægaf PVH » 15. maj 2010, 18:48

Hej
måske kan dette link hjælpe dig http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1061346
Ubuntu 12.10:
Dell XPS M1530
Video: nVidia (GeForce 8400M GS/driver nVidia)
Trådløst kort: Intel 3945ABG
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Ubuntu 13.04
Vision Notebook NB569 - (købt uden OS)
Video: ATI Radeon HD5650
Trådløst kort: Atheros AR928X
Lexmark 305S: Printer/Scanner

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Konvertering af video

Indlægaf Rattus Norvegicus » 15. maj 2010, 19:00

Du kan evt. prøve med Kdenlive, som jeg selv bruger til at konventere min videoklip fra mov til flv.

Det kan klare stort set alle formater.
Hilsen Kenny

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Konvertering af video

Indlægaf Finn Bjerke » 15. maj 2010, 20:15

Min oplevelse er at KDenlive kører bedre under Ubuntu 10.04 end 9.04 men jeg har også konverteret t 64 bits, uanset så kan KDenlive det meste. Kameraproducenten bør da lavet noget der er PC-kompatibelt, ellers se om du kan bytte det. Måske kan kameraet opsættes til at burge et fornuftigt video format som f.eks .avi eller .mod ? Kortlæsere funker ikke godt her under Ubuntu brug USB stik og kopier over til PC, brug der efter KDenlive til at editere. Held og lykke..
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster