Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 00:23

AJenbo skrev:Det giver ingen mening for mig, vi kan jo ikke lave en side der viser hvad der er galt med din maskine, og slet ikke hvad der er galt med alles, og på ingen måde inden de har rapporteret problemet.


Det kan blive et helt centralt sted at orientere sig om, hvorvidt andre også har problemer, og hvor man går hen for at løse sine egne, og der vil så direkte som muligt være en mulighed for at rapportere og søge hjælp.

Lad mig tage et eksempel.
Jeg havde på et tidspunkt problemer med flash, som var holdt op med at fungere.
Der gik nogle uger, før jeg fik gjort noget ved problemet, og på det tidspunkt var der intet aktuelt i forum om problemet, og jeg havde ikke tillid til, at der var en opateret guide, som kunne løse det .
Så jeg søgte i stedet i forum og fandt et indlæg fra Stra:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=139964#p139964
har du fået opdateret/installeret flashinstaller ?

Kode: Vælg alt
sudo apt-get install flashplugin-installer


Det var i en tråd, hvor det ikke passede, og jeg kunne ikke give ham points, men det løste problemet.

Sådan et forløb får mig til at tænke, at der noget, der må kunne gøres bedre.
Havde den omtalte statusside været tilgængelig, så kunne jeg bare klikke på tidligere hændelser, og så ville jeg få en oversigt over, hvornår problemet opstod, og hvornår hvilken flash-kode blev godkendt til problemløsning, og det ville samtidigt lette redaktionen for mange ens spørgsmål i forum..? :)



Og i forbindelse med dette emne gælder selvfølgelig også, at konstruktøren af et hjælpescript ( ikke bare "kaj" ) , som skal sende brugeren on-line for at få hjælp, han har brug for at have tillid til, at de pågældende links er pålidelige og fremadkompatible.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 00:29

Christian.Arvai skrev:Jeg ville selv prøve at få "Kaj" til at reagere på fejl vedr. "sudo" som fx "sodu"og "Sudo", og få "Kaj" til at skrive det korrekte "sudo", hver gang at folk skriver det forkert.

Hmm..... kom lige til at tænke på, om du mener, så "sudo" står klar i prompten, eller det bare bliver skrevet med "echo"..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 01:02

Jeg ved ikke hvorfor du ikke hade tillid til vores guides frem for tilfældige forum indlæg, men guiden har ligget der på den adresse siden engang i 2013, og det omtalte indlæg fra Stra er vist fra i år.

Diskusionen om hvorfor det ikke du at indrapportere fejl her har jeg taget med dig tidligere så den vil jeg blot henvise til her også.

Jakob77 skrev:Havde den omtalte statusside været tilgængelig, så kunne jeg bare klikke på tidligere hændelser, og så ville jeg få en oversigt over, hvornår problemet opstod, og hvornår hvilken flash-kode blev godkendt til problemløsning, og det ville samtidigt lette redaktionen for mange ens spørgsmål i forum..? :)

Det er jo praktisk talt det forummet allerede er, og hvis du vil have det endnu mere specefikt skal du blot søge på emner med accepteret løsning.

Der er flere grunde til at det ikke er ransabelt at skrive en sådan liste. Du skal være velkommen til at prøve at holde en sådan liste kørende, hvis den bliver god skal jeg nok være ef af de første til at promovere den. Det virker på mange måder som om dit kaj script afhænger af noget data der ikke rigtig eksistere.

Så mange ens spørgsmål får vi jo heller ikke. Dem som kommer ofte er der skrevet guides til og dem henviser vi så til. Jeg forstår stadig ikke hvordan du vil sikre dig at brugerne får installeret dit script inden de får brug for det, og hvis de ikke det så hjælper det dem jo ikke rigtig hvis de først skal finde det før de kan søge med det efter den hjælp de har brug for. Så ville jeg hellere arbejde for at gøre hjælpen nem at finde i sig selv.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 13. jun 2015, 10:04

Det lyder virkelig som om du bør bruge din tid på at hjælpe med at skrive guides som er lette at finde rundt i, som har en central oversigt og gode krydsreferencer. Så er problemet da vist løst.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 11:26

AJenbo skrev:Jeg ved ikke hvorfor du ikke hade tillid til vores guides frem for tilfældige forum indlæg, men guiden har ligget der på den adresse siden engang i 2013, og det omtalte indlæg fra Stra er vist fra i år.


Måske havde jeg en formodning om, at den nye kode fra Stra var bedre til at løse et nyt problem end den gamle kode fra guiden.
Havde jeg vidst, at koderne i guiden ikke var forældede og ikke kunne køres for mange gange, så havde jeg nok prøvet det først. Men det står der jo ikke noget om.





Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?



Ubuntu med diverse software på slæb og on-line, kører vi, eller kører vi ikke..?




Ingen større nye driftsforstyrrelser observeret indenfor de sidste dage.
For at se ældre hændelser gå til dette link:
bla.blabla.bl


For helt nye problemer, som endnu ikke er registreret, prøv evt. dette eller dette link og se sidste indlæg i denne tråd.
Har du selv et problem, som du mener er relevant for mange, så er du velkommen til selv at skrive.
Dog vil dit indlæg blive slettet kort efter, at det er registreret, såfremt redaktionen skønner, at dit problem ikke har tilstrækkelig relevans for driften og serviceringen af masserne.
Derfor, hvis du forventer et svar eller en mere dybdegående behandling af dit specifikke problem, så bør du i stedet skrive et andet relevant sted i forum:
Link:
bla.blabla.bl




Har du et problem med at se TV og video..?
Så kan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at logge på din bank..?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at bla bla .?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...

osv..


I øvrigt til almindelig orientering anbefaler vi:
Link:
Og til mere fordybelse i Linux og Ubuntu:
Link:

osv..

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 12:19

Jakob77 skrev:Lidt teknisk detaljeri ang. alias:


Jeg forsøgte mig i sidste linje i "~/.bash_aliases" med nedenstående kode:

Kode: Vælg alt

alias $0='firefox https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q='$0''


Det var i håbet om at kunne sende alle kommandoer afgivet, som ikke i forvejen er indskrevet i .bash_aliases, til google som et søgeord.
Det virker ikke, og jeg har også prøvet lidt med "*" og "$" uden held.

Men måske jeg har skevet forkert eller en anden lusket kode til .bash_aliases kan gøre det..?


Det er meget vigtig kode at vide i forvejen for dem, der overvejer at bygge "stramtanten".




Jeg vil faktisk rigtig gerne, hvis nogen kan fortælle mig, hvad man kan og ikke kan med alias.

Kan man f.eks. bruge wildcards mv.: "*" "?" "$0" "$1" "$2" osv..
Jeg har som sagt forsøgt uden held.

Ud over konstruktionen af hjælperne "kaj", "stramtanten" osv. har det også en vis betydning for vurderingen af, om der bør bygges moderscripts eller ej.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jun 2015, 13:48

Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?

Jeg kan ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre, så det vil jeg slet ikke tage stilling til.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 14:28

Ved at køre

Kode: Vælg alt

man bash

kand du læse følgende:
http://www.gnu.org/software/bash/manual/html_node/Aliases.html

Christian.Arvai skrev:
Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?

Jeg kan ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre, så det vil jeg slet ikke tage stilling til.

Jeg tror han spørg hvorfor vi ikke allerede selv skriver en sådan liste.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jun 2015, 14:56

Jeg kan stadigt ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 16:04

AJenbo skrev:Ved at køre

Kode: Vælg alt

man bash

kand du læse følgende:
http://www.gnu.org/software/bash/manual/html_node/Aliases.html


Tak.
Som jeg forstår det, bliver det afvist.



Christian.Arvai skrev:
Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?

Jeg kan ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre, så det vil jeg slet ikke tage stilling til.


Du fejlciterer, jeg brugte ikke fed skrift.
Hvis redaktionen skal bygge og vedligeholde en tråd, så har det måske alligevel noget med redaktionen at gøre.
Det er dog ikke en opfordring til at indkalde til bestyrelsesmøde, men nærmere blot en indledende diskussion af, hvorfor det evt. kunne blive mere en belastning end en lettelse for redaktionen at vedligeholde sådan et indlæg.
Jeg tror, det i visse situationer kan blive en stor lettelse både for brugere og redaktion, hvis Ubuntu får fremgang.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jun 2015, 16:09

Du fejlciterer, jeg brugte ikke fed skrift.

Fair nok. Jeg gentager gerne mig selv for din skyld.
Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?

Jeg kan ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre, så det vil jeg slet ikke tage stilling til.
Hvis redaktionen skal bygge og vedligeholde en tråd, så har det måske alligevel noget med redaktionen at gøre.

Det er ikke vores opgave at vedligeholde artikler, da dette er et fælles ansvar i LoCo.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 16:45

Jakob77 skrev:Det er dog ikke en opfordring til at indkalde til bestyrelsesmøde, men nærmere blot en indledende diskussion af, hvorfor det evt. kunne blive mere en belastning end en lettelse for redaktionen at vedligeholde sådan et indlæg.
Jeg tror, det i visse situationer kan blive en stor lettelse både for brugere og redaktion, hvis Ubuntu får fremgang.

Som jeg har beskrevet hvordan vi mener det ville være et kæmpe arbejde at skulle vedligeholde en sådan liste, og at der ville være et meget lille udbytte af det. Bestyrelsen har et begrænset antal medlemmer, med et begrænset antal timer i døgnet, og vi har faste opgaver vi skal udføre. Der med har vi vurderet at dette ikke er noget vi kan udføre. De arbejde bestyrelsen udføre gøres nettop for at facilitere at andre medlemmer (fællesskab, der er ikke noget man skal tilmelde sig) bedre har mulighed for at arbejde på andre opgaver som denne. Eks. ved at bestyrtelsen sørge for at der findes et LoCo i Danmark og vi har en fælles hjemmeside med et forum hvor folk kan skrive guides på og finde information, gør vi det muligt for medlemmer at skrive en oversigt over problemer og løsninger.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2015, 16:55

Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:
Kan du sige mig, hvad det konkret er for en vare i nedenstående indlæg, som redaktionen finder det for vanskeligt at levere i en brugbar kvalitet..?

Jeg kan ikke se hvad at, det her har med redaktionen at gøre, så det vil jeg slet ikke tage stilling til.


Du fejlciterer, jeg brugte ikke fed skrift.

Jeg tror blot han fremhævede den del hvor han er mest uenig med det du skriver. Det er tros alt et citat fra den samme side så det er mest for at henvise til hvad det er han svare på mere end det er for at citere dig til andre.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 13. jun 2015, 17:31

AJenbo skrev:Eks. ved at bestyrtelsen sørge for at der findes et LoCo i Danmark og vi har en fælles hjemmeside med et forum hvor folk kan skrive guides på og finde information, gør vi det muligt for medlemmer at skrive en oversigt over problemer og løsninger.


Det er også alt sammen meget storslået. :)
Blot forstår jeg ikke, at en Ubuntu&software statustråd skulle være så vanskelig at tage med, når der i forvejen er døgnvagt på siden.
Måske tænker du den for detaljeret..?


Christian.Arvai skrev:Det er ikke vores opgave at vedligeholde artikler, da dette er et fælles ansvar i LoCo.


Hvorfor skriver du om "artikler", når jeg indtil videre kun har omtalt en tråd og et indlæg..? :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 13. jun 2015, 17:38

Jeg har ikke flere kommentarer til denne tråd.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster