Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. jun 2015, 22:16

Ganske kort: Nice, very nice.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2015, 22:42

Jakob77 skrev:Hvis jeg skal programmere stramtanten, så kommer jeg til at mangle den kode, som jeg efterspurgte længere oppe. Eksisterer den i duelig form..?
...
Er det ligegyldigt, om man benytter terminalen i ubuntu desktop eller den i xubuntu, når man afvikler scripts og ønsker at justere størrelse på terminal og skrift..?

Det ved jeg ikke.

Jakob77 skrev:Dit forslag om initialer i stedet for "z" i filnavne, er det et forsøg på helt at udelukke, at der i forvejen eksisterer filer med samme navn i brugerens bin mappe, eller hvad er den dybere mening med det..?
Men jeg vil altså ikke lægge navn til, at installationen bare skal pløje 100 filer ind i brugerens bin-mappe. Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt.

Det er kutyme at man separere sine ting på den måde, og for at være fair er det jo også dig der laver scriptet. Men det er på ingen måde vigtig pt. (se zobs svar).

Jakob77 skrev:Derforuden er der noget andet meget vigtigt, når det gælder konfiguration.
Når jeg installerer ny version af xubuntu, så er jeg ikke interesseret i at skulle sidde så mange timer som muligt bagefter for at få en brugerflade, som jeg kan bruge.

Hvis du laver backup af dine tidligere indstillinger behøves du ikke at omkonfigurere ved en ny installation.

Jakob77 skrev:det overrasker mig meget, at det kun er en enkelt i tråden, som har udtrykt samme interesse.

For at være helt ærlig, tror jeg ikke der er nogen af dem der har skrevet som syndes den samlede ide lyder appellerende, måske nogle bider her og der. Men der er også svært at se hvad det hele skal forstille på nuværende tidspunkt.

Jakob77 skrev:Ligeledes at tale om optimerede perfekte koder, når jeg ikke engang har prototyper oppe endnu, og de skal spille sammen med guides, det giver for mig kun meget ringe mening.

Han forslår nettop at du fokusere på at lave en prototype frem for at snakke alle mulige detaljer (for at finde den perfekte løsning inden du går i gang) og stritte i alle mulige retninger (gui indstillinger, chat bots, catch all scripts, browser popup, menuer, downloading, flere sammenhængende scripts, etc etc etc).

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2015, 23:31

@zob

Jeg synes da nok, at jeg har udtrykt, "HVAD" jeg indtil videre har fået øje på, som er væsentlige mangler for at projektet med hjælpescripts kan blive rigtig godt.
Jeg går ikke ud fra, at det er din mening, at jeg skal repetere de ubesvarede spørgsmål, som optræder tidligere i tråden.
Hvis jeg ikke i nuværende fase var bekymret for sådan noget som terminalindstilling med scripts, men bare tænkte, at den klarer de andre nok, når det bliver mere aktuelt, så ville det da netop være vandfaldsmetoden, og hvor jeg oven i købet gjorde regning uden vært.

Angående tidsrammen, så eksiterer den ikke for scripts, som ikke kan forældes, så vi har for den sags skyld ikke særlig travlt. Jeg har nogle, der ligner, som har fungeret perfekt i en del år uden rettelser. Så, som jeg ser det, er det mere vigtigt lige i denne fase at læse søkortet grundigt, før man sejler ud i et klipperev.
Eller måske studere sands sammenhængskraft, før man beslutter at bygge alt for høje drømmeslotte i virkeligheden.




@AJenbo

Hvis jeg bygger scripts ud fra en forventning om, at ubuntubrugeren engang om få år må få bevilget mulighed for med et script at sætte en path til en undermappe i ~/bin , er jeg så for dum og naiv..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2015, 23:59

Jakob77 skrev:Hvis jeg ikke i nuværende fase var bekymret for sådan noget som terminalindstilling med scripts, men bare tænkte, at den klarer de andre nok, når det bliver mere aktuelt, så ville det da netop være vandfaldsmetoden, og hvor jeg oven i købet gjorde regning uden vært.

Angående tidsrammen, så eksiterer den ikke for scripts, som ikke kan forældes, så vi har for den sags skyld ikke særlig travlt. Jeg har nogle, der ligner, som har fungeret perfekt i en del år uden rettelser. Så, som jeg ser det, er det mere vigtigt lige i denne fase at læse søkortet grundigt, før man sejler ud i et klipperev.
Eller måske studere sands sammenhængskraft, før man beslutter at bygge alt for høje drømmeslotte i virkeligheden.

Du vender det hele på hovedet, jeg tror hverken du kender til hvad vandfaldsmetoden eller agil udvikling er.

Jakob77 skrev:Hvis jeg bygger scripts ud fra en forventning om, at ubuntubrugeren engang om få år må få bevilget mulighed for med et script at sætte en path til en undermappe i ~/bin , er jeg så for dum og naiv..?

Ingen kan spå om fremtiden. Hvad siger din erfaring dig, hvad viser din resears af fortiden dig? Vi ved ikke engang om Ubuntu vil være her om få år. Viser det sig at den løsnings metode du har valgt tydeligt kan skabe problemer så kan den tilrettes, sandsynligvis uden den store ændring i resten af det du har lavet. Hoved formålet med dit projekt er jo ikke "at lave et script der ligger i en undermappe"? Så find et fokus og arbejd på det, så kan vi altid tage resten senere, arbejd agilt! Ind til videre har vi brugt 4 meget lange sider på at diskutere teoretiske implementerings detaljer langt før de er relevante for projektet.

Hvis jeg skal være ærlig tror jeg efterhånden den bedste løsning ville være at lave Jakob77buntu og omskrive bash og xfce-terminalen, og sikkert også mange andre dele af systemet. Men jeg kan ikke se dit mål, eller meningen med det, så det kan være jeg tager fejl.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2015, 03:15

@AJenbo

Min erfaring fortæller mig, at næsten uanset hvor meget mere skeptisk jeg er i forhold til, hvad jeg finder naturligt, så ender det alligevel alt for ofte med, at jeg er for naiv.

Jeg vil ikke bygge en ny distro. Grundlaget skal være mainstream, og hvis Ubuntu Desktop havde været mere bagudkompatibel, så kørte jeg ikke Xubuntu.

Men det, du skriver om at finde et fokus at arbejde på, det er jeg helt enig i. Og det er netop her, skoen trykker, fordi det flytter sig for mig i takt med, at de tekniske muligheder er blevet diskuteret mere grundigt igennem.
Jeg ved ikke, om navngivningen er gammeldags, men når jeg benævner en mappe noget med "util", så er det meningen, at det skal være en håndfuld ganske stærke systemværktøjer, der virkelig kan tage fat i både bruger og maskine, som en "Thunderbird" kan gribe fat i en mailserver.
Og så virker det bare meget useriøst i mine øjne, hvis path'en til disse scripts skal være henvist til aliasfilen.

Derfor må navnet "util" måske droppes, og der skal i stedet findes et andet og mindre adeligt mappenavn.

Samtidigt, når samtlige filer i mappen alligevel skal indskrives i alias filen for at kunne fungere som en kommando, så kaster det mig ud i nye overvejelser angående moderscripts.
Måske vil det være nemmere for brugeren at hitte ud af, hvis moderscripts kan droppes og funktionen i stedet lægges ind i aliasfilen og derforuden om nødvendigt kun et enkelt underscript pr. kommando.
(moderscripts eller ej, en overvejelse, som er spild af tid, før man bygger alle moderscripts. Nej, det synes jeg ikke.)
For mig vil det være mere uoverskueligt, men for den nye bruger er det bedste måske en alfabetisk liste ( aliaslisten ) over kommandofortolkning, selvom den er lang.
Om ekstensionen på scripts er "sh" eller ej har ikke den store betydning, hvis det er via alias, at scriptet skal kaldes.

Og så er der Kaj og Andrea og Stramtanten og de andre, som er en ny idé for mig. De vil jo umiddelbart i meget voldsom grad kapre aliasfilen, og så er det som om det hele begynder at flyde lidt sammen, og det bedste vil måske være i begyndelsen udelukkende at fokusere på en af disse karakterer og bygge den tilhørende aliasliste med de underscripts og tekstfiler, som der er brug for.

Men jeg må vist tygge lidt drøv på det.
Du rutter ikke med koder og argumenter til alias, og MAN siger heller ikke noget.


Det kan også være, at der er andre, som har mere lyst til at programmere en bestemt hjælper og nogle bestemte hjælpescripts, end jeg har, og så er det bare med at melde ud.



Foreløbig tak til alle for al sparring.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2015, 08:30

Om det er alias, ingen undermaper, hovedscripts eller PATH er for mig et fedt.
Jakob77 skrev:Det kan også være, at der er andre, som har mere lyst til at programmere en bestemt hjælper og nogle bestemte hjælpescripts, end jeg har, og så er det bare med at melde ud.

Og så er vi lidt der igen hvor du regner med at andre vil lave dine projekter for dig.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2015, 10:42

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Det kan også være, at der er andre, som har mere lyst til at programmere en bestemt hjælper og nogle bestemte hjælpescripts, end jeg har, og så er det bare med at melde ud.

Og så er vi lidt der igen hvor du regner med at andre vil lave dine projekter for dig.


Nej, det er vi ikke, og der har vi aldrig været.
Men hvis man skal presses og beskyldes for at ville pålægge andre "sit eget arbejde", hvergang man forsøger at få andre til at tænde med på en god idé, som kan gavne mange, så kan vi nok hurtigt komme lidt derhen, at ingen mere tør at komme med forslag til ubuntus udvikling.

Jeg kan ikke se, at jeg kan skrive "stramtanten" uden noget mere kode til alias.
Jeg kan måske skrive "tøjten".
Du må acceptere, at tingene flytter sig i takt med, at de tekniske muligheder begrænser drømmene, og det skal der tid til at fordøje og indstille sig på. Det kan også være, at drømmene ender med at få slebet så mange kanter, at der er så lidt tilbage, at de ikke mere er værd at arbejde for.
Den sidste station har jeg dog ikke nået endnu, men jeg sliber kanter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2015, 11:00

Jakob77 skrev:Men hvis man skal presses og beskyldes for at ville pålægge andre "sit eget arbejde", hvergang man forsøger at få andre til at tænde med på en god idé, som kan gavne mange, så kan vi nok hurtigt komme lidt derhen, at ingen mere tør at komme med forslag til ubuntus udvikling.

Hvis det direkte i Ubuntu du vil udvikle på så ville det være Launchpad og UDS du skulle arbejde med.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 12. jun 2015, 15:09

Jeg ville selv prøve at få "Kaj" til at reagere på fejl vedr. "sudo" som fx "sodu"og "Sudo", og få "Kaj" til at skrive det korrekte "sudo", hver gang at folk skriver det forkert.

* Det er et simpelt sted at starte
*Et punkt som faktisk kan bruges af mange.
*Et område som er nemt at lokke os andre til at teste på.

Men hvis man skal presses og beskyldes for at ville pålægge andre "sit eget arbejde", hvergang man forsøger at få andre til at tænde med på en god idé, som kan gavne mange, så kan vi nok hurtigt komme lidt derhen, at ingen mere tør at komme med forslag til ubuntus udvikling.

Du skyder dig selv i foden med den form for planlægning. Alle som ved bare en smule om at programmere, vil ikke deltage i et projekt uden nogen som helst form for tidsramme, da vi har arbejde/uddannelser ved siden af. Prøv at dele det op i mindre interationer, sådan at det er til at overskue, og dermed forøger du chancen for at, der er nogle som vil hjælpe dig med selve koden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2015, 20:36

@AJenbo

Jeg ville lige prøve at finde et link til en guide, som i mange år frem ville kunne hjælpe brugerne med TV- og videoproblemer af akut karakter. Jeg tænkte, at det måtte findes, og jeg tænkte især på flash.
Se:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141588#p141588

Men jeg blev ikke forstået og nærmere afvist som en tåbe, der stillede et dumt spørgsmål.

Nu prøver jeg så lige at spørge her, for ikke at tvære rundt i den anden tråd med endnu flere dumme spørgsmål, er det ikke en alvorlig mangel, at der ikke eksisterer sådan et link..?
Det må vel være et spørgsmål om planlægning og ikke tankelæsning..?




Christian.Arvai skrev:Jeg ville selv prøve at få "Kaj" til at reagere på fejl vedr. "sudo" som fx "sodu"og "Sudo", og få "Kaj" til at skrive det korrekte "sudo", hver gang at folk skriver det forkert.

* Det er et simpelt sted at starte
*Et punkt som faktisk kan bruges af mange.
*Et område som er nemt at lokke os andre til at teste på.


Ja, det er den sjove del af det, som hører under konstruktionen af Kaj, og hvad så med resten..?
Skal jeg bare fange folk på det sjove og så regne med, at de vil blive så begejstrede, at de gør resten for mig..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2015, 21:19

Jakob77 skrev:@AJenbo

Jeg ville lige prøve at finde et link til en guide, som i mange år frem ville kunne hjælpe brugerne med TV- og videoproblemer af akut karakter. Jeg tænkte, at det måtte findes, og jeg tænkte især på flash.
Se:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141588#p141588

Men jeg blev ikke forstået og nærmere afvist som en tåbe, der stillede et dumt spørgsmål.

Nu prøver jeg så lige at spørge her, for ikke at tvære rundt i den anden tråd med endnu flere dumme spørgsmål, er det ikke en alvorlig mangel, at der ikke eksisterer sådan et link..?
Det må vel være et spørgsmål om planlægning og ikke tankelæsning..?

Som jeg også skriver i den tråd (syndes ikke det er en god ide at blande dem sammen) så har Adobe planlagt det sådan at der ikke er mere Flash til Linux brugere fra maj 2017, det er ikke noget vi andre kan gøre værken til eller fra da Flash er lukket og styret af Adobe. Da vi skrev kommandoen forsøgte vi os med nogle forskellige løsninger og den er lige så stille blevet tilpasset inden den er landet på den udgave du ser i dag. Der har der med aldrig været en fremtids sikret kommando, blot det der efter vores erfaring har virket mest dækkende. Seneste ændring er faktisk sket d. 8/6 2015 kl. 16:20

Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:Jeg ville selv prøve at få "Kaj" til at reagere på fejl vedr. "sudo" som fx "sodu"og "Sudo", og få "Kaj" til at skrive det korrekte "sudo", hver gang at folk skriver det forkert.

* Det er et simpelt sted at starte
*Et punkt som faktisk kan bruges af mange.
*Et område som er nemt at lokke os andre til at teste på.


Ja, det er den sjove del af det, som hører under konstruktionen af Kaj, og hvad så med resten..?
Skal jeg bare fange folk på det sjove og så regne med, at de vil blive så begejstrede, at de gør resten for mig..?

Jeg tror det er Christians (og vist også min) forståelse af hvad hoved formålet med dit projekt her er, og ja du skal nettop lave den første prototype. Bagefter kan du så sikkert få hjælp til at få detaljerne på plads og find pusset det hele.
På mange måder er en prototype (selv en ringe en af slagsen) den bedste måde den bedste måde at beskrive et projekt på. Der er et også meget let at udpeje enkelte mangler og så arbejde fokuseret på at få dem på plads.

Hvis det specefikt er tankelæsning der støder dig så tror jeg blot at Christian har ment spåmand, det kommer jeg også til at bytte rundt på nogle gange.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2015, 22:13

Jeg kom til at ødelægge dette indlæg og kan desværre ikke genskabe det.
Men ud fra det næste svar
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141661#p141661
kan indholdet nok nemt regnes ud.
Senest rettet af Jakob77 12. jun 2015, 23:59, rettet i alt 3 gange.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2015, 22:29

? Ubuntu er jo individuelt installeret på hver enkelt maskine og ikke en service med en driftstatus.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 12. jun 2015, 23:51

@AJenbo

Engang var Ubuntu mere end bare noget individuelt installeret på en maskine.

Men måske, hvis jeg ændrer overskriften, at du bedre kan forstå, hvad jeg mener..?


Ubuntu med diverse software på slæb og on-line, kører vi, eller kører vi ikke..?




Ingen større nye driftsforstyrrelser observeret indenfor de sidste dage.
For at se ældre hændelser gå til dette link:
bla.blabla.bl


For helt nye problemer, som endnu ikke er registreret, prøv evt. dette eller dette link og se sidste indlæg i denne tråd.
Har du selv et problem, som du mener er relevant for mange, så er du velkommen til selv at skrive.
Dog vil dit indlæg blive slettet kort efter, at det er registreret, såfremt redaktionen skønner, at dit problem ikke har tilstrækkelig relevans for driften og serviceringen af masserne.
Derfor, hvis du forventer et svar eller en mere dybdegående behandling af dit specifikke problem, så bør du i stedet skrive et andet relevant sted i forum:
Link:
bla.blabla.bl




Har du et problem med at se TV og video..?
Så kan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at logge på din bank..?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...



Har du problemer med at bla bla .?
Såkan det måske være bla bla .... guide .... bla bla...

osv..


I øvrigt til almindelig orientering anbefaler vi:
Link:
Og til mere fordybelse i Linux og Ubuntu:
Link:

osv..



Og jeg tror, at mange andre end Kaj vil finde det praktisk, at der eksisterer et link til sådan en status, som man kan være meget sikker på bliver opdateret dagligt.

Men hvad ved jeg om brugere, så derfor må jeg jo spørge dem, der ved bedre, hvad der brug for hos brugerne, som bruger Ubuntu mere, end jeg bruger Ubuntu.. :)

Om det kan lette redaktionen for noget, eller om det vil være en ekstra belastning, kunne jeg også godt tænke mig at høre din vurdering af, hvis du altså har forstået budskabet. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2015, 23:57

Det giver ingen mening for mig, vi kan jo ikke lave en side der viser hvad der er galt med din maskine, og slet ikke hvad der er galt med alles, og på ingen måde inden de har rapporteret problemet.

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster