Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2015, 17:34

Christian.Arvai skrev:
Husk: brug altid (ALTID) kun små bogstaver i terminalen.

Unix er case sensitiv så det vil være ret dumt at skrive dette, da filnavne og mapper ofte er med store bogstaver, hvilket vil gøre at disse ikke vil blive kaldt, hvis at navnet er stavet forkert (evt stort/lille forbogstav).


Kaj har jo også skrevet, at han ikke er for kvik, når han lige er vågnet. ;)
Han benytter også selv store bogstaver.
Men for begynderen, som kun skal foretage scriptkald og få andre kommandoer, er det måske alligevel et ok tip, omend det bør modificeres lidt..?

Husk også, at .bash_aliases overtrumfer PATH og kan forvandle små bogstaver til store.
Vi kan teoretisk med en tilstrækkelig stor .bash_aliases bygge et sikkerhedsnet, så det bliver umuligt for brugeren at køre andre kommandoer end dem, som vi giver tilladelse til, og vi bestemmer præcist, hvordan de skal staves, og om store og små bogstaver må blandes.
Jeg ved godt, at det er teoretisk med så stor en .bash_aliases, men tanken finder jeg spændende, der er måske også andre værktøjer at tage til hjælp, og selv med meget lidt, tror jeg, at vi kan lukke meget store faldgruber samtidigt med, at terminalen får mere personlighed.

Der skal jo nok også være en "lise" i ligestillingens navn. :)

Jo flere, der synes, at det kan være sjovt at være med, jo flere forskellige personligheder kan der blive kræfter til at bygge.

Når du bliver gammel, så er der måske udviklet en "klogeove". :)




zob skrev:
Clippy-Kaj.png



Jeg tror den version passer bedre til en anden end Kaj.
Kaj skriver med lys og vil slet ikke ud af terminalmørket, for så kan han ikke læses. ;)







I stedet for "zhelp.sh" bør navnet måske være "zguide.sh" ..?
Geniale navne til en central hjælpefil søges. :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 10. jun 2015, 01:24

Hvis at du vil til at forklare kommandoer, er det en del spændende viden i disse tre artikler:

Terminalen grundlæggende
Terminalen avanceret
Terminalen – Supporterens værktøjskasse

Som kan findes denne oversigt:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/22/guide-oversigten/

Vi kan teoretisk med en tilstrækkelig stor .bash_aliases bygge et sikkerhedsnet, så det bliver umuligt for brugeren at køre andre kommandoer end dem, som vi giver tilladelse til, og vi bestemmer præcist, hvordan de skal staves, og om store og små bogstaver må blandes.

Det her er min egen personlige mening - Jeg vil aldrig anbefale et sådan system til nogen som helst slutbrugere af Ubuntu, da det vil begrænse en masse i CLI.

Dette kan risikere at give et kæmpe bagslag, hvis at folk sidenhen kommer herind i forum, og de kommandoer som at vi vil bruge til support, så er ikke er med på en sådan Whitelist.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 10. jun 2015, 10:59

@Christian.Arvai

Tak for linket. i nogle forbindelser kan det måske bruges direkte.
Jeg har kun i ringe omfang tænkt mig at omskrive manualer og vejledninger, som allerede er gode. Det er mere st spørgsmål om at hjælpe brugeren med at finde det rigtigt i den rigtige situation.

Angående hjælp i terminalen, som svarer på ord, der ikke er kommandoer, så forstår jeg ikke din indstilling. Det vil da blive dig, der bestemmer, om det skal begrænse terminalens muligheder for at hjælpe, og f.eks. er Kaj endnu slet ikke begyndt at dække over kommandoer endnu.
Går vi et skridt videre og vælger en mere restriktiv hjælper ( hun kunne måske hedde "stramtanten" ), så kan vi gøre det mere lukket og forhindre, at nybegybderen kan starte gpartet og i stedet får en inderlig advarsel og et link til, hvordan gparted bruges, og måske (alt efter, hvor myndig brugeren er) kan vi også oplyse kommandoen for, hvordan Kaj smides ud, så han ikke er i vejen, så længe der laves noget kritisk.

Kommandoen kan måske bare være "zins kajfarvel" eller "ins kajfarvel"

Og når du er færdig med at hjælpe, så kan brugeren bare skrive "zins kaj" eller "ins kaj" og så kommer han igen.
Eller "zins stramtanten", om man vil.

Håber, dette beroliger dig, for det er noget af en mavepuster at få fra en af ubuntus dygtige hjælpere, at han "aldrig vil anbefale", og det gør det ikke spor bedre, at meningen "kun" er personlig.


Personligt ville jeg helt sikkert foretrække "zins ajenbo", men jeg kan ikke finde ud af, hvem der evner at programmere ham. :)




@zob

Er der noget med, at du har en gammelfar, som du prøver at lære at bruge PC..?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 10. jun 2015, 15:04

Som sagt.

  1. Prøv at blive enig med dig selv om hvad der er den allervigtigste funktion i den drøm du omtaler.
  2. Implementér den eller spørg om konkret hjælp.
  3. Gentag fra punkt 1

Jeg har, som arvai, svært ved at se perspektiverne. Og kan i hvert fald ikke hjælpe yderligere, så længe det bare er snak fra Kaj og Stramtanten.
Clippy-stramtanten.png
Clippy-stramtanten.png (14.3 KiB) Vist 434 gange


Ja. Min far har fået dårligt syn (AMD). Og har svært ved overhovedet at tænde for computeren efterhånden. Så med mindre Kaj og Stramtanten flytter ind hos mine forældre er det nok lettere at gammelmor hjælper ham.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 10. jun 2015, 16:37

@zob

Jeg håber, dine forældre har det godt.
Du skal kun svare, hvis du har god tid.
Udviklingsarbejde har heller ikke godt af stress, det ses tydeligt på Windows. ;)

Men der er måske i tidligere faser kommet noget kode ud af det.
Jeg tænker f.eks., om du har udviklet noget kode, der sætter terminalen på plads på skærmen i en ønsket størrelse vindue og med en passende stor størrelse skrift.
Skulle du have et par script linjer liggende, som du kan anbefale til det og godt vil sprede, så kast dem bare herind ved lejlighed, hvis du får lyst.
Det er da i hvert fald konkret. :)











For mit vedkommende har jeg "kun" en gammmelmor, som jeg overvejer at bruge som forsøgsperson i flere omgange.

Det første forsøg kan være noget med, at jeg beder hende om at benytte terminalen og ikke andet, og så logger jeg samtlige kommandoer i history og bruger dem senere til alias, når hjælperen skal bygges.
Måske kan man også logge alt fra terminalen, så output kommer med..?

Eller måske kan man ligefrem finde en liste med de mest almindelig fejlslag i terminalen. Det ved jeg ikke, men et gennemsnit kan nok ikke bruges til meget, hvis man f.eks. installerer en computer på et plejehjem.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 10. jun 2015, 18:00


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2015, 18:09

Jakob77 skrev:Jeg tænker f.eks., om du har udviklet noget kode, der sætter terminalen på plads på skærmen i en ønsket størrelse vindue og med en passende stor størrelse skrift.

Rediger->Indstillinger->Profiler->Rediger->Indledende terminalstørrelse
Rediger->Indstillinger->Profiler->Rediger->Brugerdefineret Skrifttype

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 10. jun 2015, 18:20

Det må jeg se nærmere på, men jeg vil jo gerne, at brugeren skal kunne gøre det bare ved at kalde et script.



---

Lidt teknisk detaljeri ang. alias:


Jeg forsøgte mig i sidste linje i "~/.bash_aliases" med nedenstående kode:

Kode: Vælg alt

alias $0='firefox https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q='$0''


Det var i håbet om at kunne sende alle kommandoer afgivet, som ikke i forvejen er indskrevet i .bash_aliases, til google som et søgeord.
Det virker ikke, og jeg har også prøvet lidt med "*" og "$" uden held.

Men måske jeg har skevet forkert eller en anden lusket kode til .bash_aliases kan gøre det..?


Det er meget vigtig kode at vide i forvejen for dem, der overvejer at bygge "stramtanten".
Jeg behøver ikke nødvendigvis koden nu, men jeg vil gerne vide, om den eksisterer. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 10. jun 2015, 23:04

Hvis vi nu forestiller os et script, som åbner og indstiller terminalen.

Kan vi så også forestille, at i samme script nogle linjer forinden, tjekker scriptet, om firefox er åbnet på domænet ubuntudanmark.dk og giver en kommando derefter..?

Hvis ja, så vil det også kunne slukke for stramtanten, så hun er væk, når terminalen åbnes. Måske kan scriptet på en facon også lægge en besked om det i terminalen, når den åbnes.


Farvelbesked fra Stramtanten: "Når du besøger ubuntudanmark.dk, så er det dem, der skal hjælpe dig med terminalen, så nu skal du passe ekstra godt på, at du taster rigtigt og opfører dig pænt. Jeg kommer først igen i en ny terminal, når du kalder på mig med kommandoen "zins stramtanten" ( eller evt. et par andre kommandoer, som Jakob77 og hans medskribenter ikke har verificeret endnu ) ". Venlig hilsen Stramtanten


Vi kan også sikre i alle hjælpescripts, der åbner hjælpeforum på ubuntudanmark.dk, at de først sørger for, at ~/.bash_aliases er fuldstændig tom, mens ubuntudanmark.dk besøges.
Så vil stramtanten ligefrem være årsag til større sikkerhed for totalt hul igennem, end der i dag, når en tilfældig bruger kommer ind i forum og søger hjælp.


Men så vidt mener jeg så til gengæld ikke, at man altid bør gå.
Måske til "zhelp flash" og "zhelp java" kan det virke fristende.
Det hele er et spørgsmål om opsætning, men det kræver arbejde, og det går hurtigt ud over overskueligheden.
Jeg vil her foreløbigt lade det være op til dem, der vil programmere "Kaj" og "Stramtanten" osv.



Dybest set mener jeg nok, at stramtantens indgriben i terminalen vil være så åbenlys, at enhver, som er kompetent til at kopiere koder fra forum, også vil være i stand til at gennemskue, at stramtanten skal væk, før de avancerede koder kan inputtes rigtigt.
Og hvor nem hun skal være at fjerne for brugeren, det vil afhænge af hjælpen og den lokale administrator, som ingen af os alligevel kan eller skal tøjle. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jun 2015, 23:56

Jeg ser ikke hvordan du i første omgang vil have at folk skal få disse ting installeret hvis ikke de er kompetente nok til at køre den kode der skal installere det.
Jeg tror også lidt du er den eneste der har lyst til at programmere det.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2015, 12:03

@AJenbo


Jeg mener, at det må være den lokale administrator, der skal vurdere, hvor kompetente brugerne er.
Det kan f.eks. være en familiefar, der gerne vil sikre computeren imod koder udefra, men alligevel gerne vil give sine børn tilladelse til at lege med terminalen. Han er sikkert kompetent til at køre koden, og måske gør han det netop for at forhindre at børnene gør tilsvarende. Derfor kan der være en slagside (ud fra familiefaderens synsvinkel vil det ligefrem kunne betegnes som et sikkerhedshul) ved at slå stramtanten fra automatisk på ubuntudanmark.dk

Bortset fra nogle få løse ender og showstoppere plus det uforudsete, som jeg stadig mangler svar på, så er der vist efterhånden ikke særlig meget programmeringsarbejde i grundstammen, som jeg ikke selv kan udføre. Det er måske mere et spørgsmål om, hvor lang tid, det vil tage, hvor sjovt det bliver, og om nogen vil verificere og teste koden.




Kan vi nemt og stabilt tilføje mappen "~/bin/zuutil" til PATH via et script..?
Det er meget grundlæggende og nødvendig viden for seriøst at kunne planlægge installationen, synes jeg.
Og jeg har tidligere bøvlet forgæves så meget med det, at jeg fik alt for mange kartofler, og jeg vil derfor bestemt heller ikke foreslå noget med linje 21 i "~/.profile"
Jeg håber bare på et kyndigt svar engang, når det kan passe.

Hvis grundstammen af scripts skal være noget værd i sig selv uden alias, og alt lægges ind i "~/bin/zuutil" mappen, fordi vi ikke vil tilføje script-filer direkte til brugerens hellige private bin-mappe, så må det fordre en stabil tilføjelse til PATH , for at ubuntu kan finde filerne.
Ellers, når jeg skal trække linjerne skarpt op, ved jeg faktisk ikke, hvordan den nød kan knækkes..?



En anden showstopper eller i hvert fald et stort irritationsmoment kan blive, at jeg heller ikke kan finde et script, som kan indstille terminalen, så jeg f.eks. kan give brugerne mulighed for at vælge imellem "lille" , "mellem" og "stor".
Jeg kiggede lidt på linket fra zob og opdagede, at det omhandler gnome-terminal, og den har jeg slet ikke installeret. Er den default i Ubuntu Desktop..? I Xubuntu er det xfce4-terminal 0.6.3
Har du evt. et forslag til, hvordan jeg bør forholde mig.
Jeg må indrømme, at jeg er lidt paf over, at et script, der virker så banalt, og som mange ældre og andre kan få brug for, måske kan blive et uoverstigeligt problem at skaffe til veje..?

Måske bør jeg ligefrem lade det påvirke, hvad jeg stemmer til valget den 18.. Ved du evt. hvilket parti, der vil afsætte det største beløb til ubuntu scriptterminaljustering og ubuntu brugerpath på finansloven, hvis de får flertal..? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2015, 12:23

Og det skal samtidig være en familiefar der er for inkompetent til at oprette en bruger med begrænset rettigheder?

Hvis brugeren har brug for dette script tror jeg ikke de kender til ~/bin i det heletaget så jeg ville ikke rode med undermapper, og så vil jeg forslå du bruger 3 initialer frem for z, eks j77ins.

Ja Ubuntu bruger Gnome terminal. Er målet helt at få brugeren væk fra at bruge systemet grafisk, ellers så lad dem da tilpasse det på normal vis?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 11. jun 2015, 14:40

Det er altså svært at formulere dette, sådan at det ikke virker som om, at jeg er efter dig jakob77. Dette er ikke hensigten, men der er altså nogle punkter, hvor at du lige må stikke fingeren i jorden, og spørge om hvad folk egenligt har brug for.


Snak med slutbrugerne (ITO):

Jeg tror helt ærligt at Kaj, og den nævnte måde at tiltale slutbrugerne på, ikke vil falde i god jord. Ud fra snart 8 års erfaring i redaktørteamet herinde, vil jeg ikke anbefale dig "Kaj", da de fleste slutbrugere (specielt den ældre mandlige del), sandsynligvis bliver ret sure, hvis at de sidder i en problematisk teknisk situation, og at Systemet så svare tilbage med det sprogbrug du har omtalt.

Prøv at oprette en tråd i forum, og spørg ind til hvad at slutbrugerne vil have. Dit program bliver kun en succes, hvis at folk reelt vil bruge det.



Systemudvikling:

Du laver nogle basale udviklingsfejl, som gør at du sandsynligvis aldrig kommer i gang med at kode, men risikere at bruge en masse tid, på at rette systemet til bagefter, pga manglende dialog med slutbrugerne fra projektstart.

Din tankegang om at planlægge så meget, før end at du programmere, ligner den gamle "Vandfaldsmodel" http://da.wikipedia.org/wiki/Vandfaldsmodellen , hvilket de færreste programmører arbejder efter mere, i takt med at Agil udvikling http://da.wikipedia.org/wiki/Agil_systemudvikling er kommet frem.

Uanset teamets størrelse vil jeg anbefale Agil udvikling, og personligt har jeg gode erfaringer med Scrum http://da.wikipedia.org/wiki/Scrum , som er en udviklingsmetode, hvor at man kan "dele" projektet op i mange stykker, og dermed skal man arbejde med en mindre opgavemængde af gangen, hvilket klart giver bedre overblik.



Programmering:

Brug principperne i Agil udvikling og Scrum, sådan at du kommer hurtigere i gang med at programmere. Som du gør det nu, spilder du en masse tid på planlægning, uden at få det testet i praksis. I sidste ende kan dette betyde at, du må skrotte en masse kode, fordi at du må rebase hele projektet, pga noget som muligvis kunne være undgået, hvis at du arbejede mere i korte interationer (se Scrum).



Så kort sagt:

1: Lav en lille hovedmenu.
2: Lav den første funktion i menuen.
3: Test det grundigt selv.
4: Send det herind i forum i Sandkassen, sådan at vi andre kan hjælpe med afsluttende tests.
5: Se hvad at slutbrugerne siger til det (hvilket sjældent er det samme som programmørene).
6: Tilpas evt koden efter de afsluttende slutbrugertest (ny kode = ny omgang test).
7: Find et nyt punkt og start forfra med processen fra punkt 2.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2015, 20:13

@AJenbo


Hvis jeg skal programmere stramtanten, så kommer jeg til at mangle den kode, som jeg efterspurgte længere oppe. Eksisterer den i duelig form..?
Men meningen med den viser i sig selv, at stramtanten kan mere og andet end blot begrænse rettigheder. Hun skal jo være der for at hjælpe.

Dit forslag om initialer i stedet for "z" i filnavne, er det et forsøg på helt at udelukke, at der i forvejen eksisterer filer med samme navn i brugerens bin mappe, eller hvad er den dybere mening med det..?
Men jeg vil altså ikke lægge navn til, at installationen bare skal pløje 100 filer ind i brugerens bin-mappe. Det synes jeg ikke, at vi kan være bekendt.

Er det ligegyldigt, om man benytter terminalen i ubuntu desktop eller den i xubuntu, når man afvikler scripts og ønsker at justere størrelse på terminal og skrift..?

Jeg er ikke ude på at få folk helt væk fra den grafiske brugerflade. Men jeg vil gerne have, at de kan klare sig så godt som muligt med terminalen, så de også bliver glade for den.
Derforuden er der noget andet meget vigtigt, når det gælder konfiguration.
Når jeg installerer ny version af xubuntu, så er jeg ikke interesseret i at skulle sidde så mange timer som muligt bagefter for at få en brugerflade, som jeg kan bruge. Tværtimod vil jeg gerne bruge så få timer som muligt på den slags. Og kun mange gange mere gør dette forhold sig gældende, hvis jeg skal vedligeholde flere maskiner. Også derfor er det meget afgørende at kunne indstille nogle ting med et script, og det overrasker mig meget, at det kun er en enkelt i tråden, som har udtrykt samme interesse.




@Christian

Det må være helt ok, at vi er efter hinanden, hvis det er på et sagligt plan.
Men et udtryk som "der er altså nogle punkter, hvor at du lige må stikke fingeren i jorden, og spørge om hvad folk egenligt har brug for" når vi er i sandkassen og drømmer om sandslotte, det virker i mine øjne noget malplaceret.
Ligeledes at tale om optimerede perfekte koder, når jeg ikke engang har prototyper oppe endnu, og de skal spille sammen med guides, det giver for mig kun meget ringe mening.
Og endnu mere taber du mig, når du foreslår at jeg bare skal programmere en masse kode, før jeg ved, om forudsigelige problemer har en jordisk chance for at blive løst. Undskyld, men selvom det er klogt nok, og jeg kan lære lidt af det, så synes jeg ikke, at du rammer sammenhængen her, men virker mere som en "kysekaj", jeg aldrig ville skrive.

Kode: Vælg alt

"zins nychristianoverstuderetfarvel"
"zins oldchristiankodespringvand"


.... pokkers, de to kommandoer har jeg heller ikke koden til. ;)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 11. jun 2015, 21:06

Jakob77 skrev:Og endnu mere taber du mig, når du foreslår at jeg bare skal programmere en masse kode, før jeg ved, om forudsigelige problemer har en jordisk chance for at blive løst.


Jeg tror du skal tænke over den sætning igen. Måske to gange. Men du rammer faktisk hovedet på sømmet der. Det er lige præcis det Christian siger (og jeg tidligere har sagt). Du skal nemlig lige præcis IKKE skrive en masse kode. Du skal skrive kode der løser det problem du synes er mest akut. Og KUN det. Ikke mere, ikke mindre.
Indtil videre har du blot efterspurgt lidt styling af terminalen og lidt snak fra Kaj og Stramtanten. Hvis det er det mest akutte problem, har jeg virkelig svært ved at se hvor det skal føre hen.

Med din tilgang (som ganske rigtigt giver mindelser om vandfaldsmetoden), så er det netop at du kan komme til at bruge rigtig lang tid på at tænke over og designe luftige løsninger på problemer der måske ikke eksisterer for andre end dig. Det er derfor at vores forslag om at du løser et problem ad gangen, stikker en finger i jorden, lytter til den feedback du får, eventuelt genovervejer løsningen, laver ændringer, eller forsætter med at løse det næste problem på din liste.

Jeg ved godt dit ikke er et statsligt IT projekt. Men så meget desto mere relevant tror jeg det er for dig ikke at fortabe dig i alt for mange spekulative krav og designidéer. Så her er lidt om hvorfor mange IT-projekter flopper:

  1. Kriterierne for, hvad gevinsten skal være, er ikke klart nok defineret i kravsspecifikationen, som er den juridiske bindende beskrivelse, hvor det er fastlagt, hvad leverandøren skal levere for at få sine penge.
  2. Kravsspecifikationen beskriver, hvordan systemet skal bygges, men ikke hvilke behov systemet skal opfylde.
  3. Brugerne bliver ikke inddraget eller hørt.
  4. IT-projekterne tager så lang tid at udvikle, at brugerne har fået andre behov undervejs.
Kilde: http://videnskab.dk/teknologi/hvorfor-flopper-sa-mange-statslige-it-projekter

Lad os bare spring punkt 1 over. Det er ikke så interessant i denne sammenhæng.

Punkt 2. Som jeg har sagt før, så er du for fokuseret på HVORDAN. Du bør flytte dit fokus til HVAD. Hvis du kan svare på HVAD på en relevant måde, så gå igang, så kommer HVORDAN efterhånden. Ellers spørger du.

Punkt 3. Jeg har også nævnt det får. Løs ét problem ad gangen. Prøv at lokke nogen til at bruge det. Lyt til respons og skrot lortet hvis folk eller du selv ikke gider bruge det. Gentænk måske problemet. Måske kan bruger hjælpe dig til at formulere et mere relevant HVAD, nu hvor de rent faktisk har fået lov at prøve at lege med din idé.

Punkt 4. Heller ikke det mest relevante, da du forhåbentlig ikke forestiller dig at bruge flere år på det. Men tænk over at få noget i anvendelse hurtigst mulig, eller bliver du virkelighedsfjern og kommer til at arbejde med en idé som du måske synes er god, men som ingen andre i hele verden synes de kan bruge til noget som helst.

Hvis du føler dig misforstået og at du egentlig bare gerne vil have lov til at lege lidt i sandkassen og prøve nogle ting af for at lære af det, hvilket er en fin idé som du kan lære meget af, kan du så ikke sige at det er dét, der er formålet, så vi forstår hvad vi har med at gøre. Ellers bruger vi alt for lang tid på at tale forbi hinanden, som jeg egentlig føler vi har gjort indtil nu.

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster