Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Christian.Arvai » 30. okt 2013, 23:55

Egentligt burde denne tråd være under Projekt: Ubuntu, men jeg syntes at Sandkassen er et mere passende sted at være, når at vi skal udvikle nye kommandoer.

På baggrund af problemer som fx i denne tråd, har jeg har sammensat en kommando, som vil tømme papirkurvene følgende steder:

Kode: Vælg alt

~/.local/share/Trash
/root/.local/share/Trash
/media/*/.Trash*
/media/*/*RECYCLE.BIN

Det er alle samme kommandoer, som at jeg selv bruger, og de tømmer papirkurvene på samtlige mountede partitioner, også dem som Windows evt. skulle have oprette på eksterne harddiske. Den skulle også gerne virke uanset filernes rettigheder, da der er brugt sudo. Den vil dog ikke gå ind i andre OS, så det burde ikke give problemer ift. dualboot (hvad siger i andre til den del?).

Kode: Vælg alt

sudo rm -rf ~/.local/share/Trash ; sudo rm -rf /root/.local/share/Trash ; sudo rm -rf /media/*/.Trash* ; sudo rm -rf /media/*/*RECYCLE.BIN

Jeg mener at vi kan bruge den i terminalen-supporterens-vaerktojskasse, men jeg vil gerne lige hører jer om ideen, inden at det kommer videre ud til brugerne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Christian.Arvai » 31. okt 2013, 00:06

Jeg rammer i hvert fald min egen papirkurv under Windows med de kommandoer!

Stien til papirkurven under W7 på min U12/W7 dualboot er /media/OS/$Recycle.Bin, så sudo rm -rf /media/*/*RECYCLE.BIN sletter den. Enten opretter W7 selv en ny mappe, næste gang at man smider noget ud, eller også har jeg aldrig haft mounted W7 under kørslen af de kommandoer, hvilket jeg dog finder ret usandsynlig. Det må jeg lige undersøge nærmere ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf lath » 31. okt 2013, 17:53

For Ubutnu er det måske nok bedre at bruge kommandoer fra trash(1) i stedet for at rode rundt i filsystemet direkte.
http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man1/empty-trash.1.html

I toppen af den man(=manual) side bemærker jeg at programmet kommer fra trash-cli pakken (Provided by: trash-cli_0.10.r55-0ubuntu2_all)
Pakken giver disse cli(=terminal) programmer:
  • trash ...argumenter...
  • list-trash - list all the contents of the trashcan
  • restore-trash - To restore a trashed file 'foo', use 'restore-trash foo'
  • empty-trash
    • To remove all trashed files, use 'emtpy-trash'
    • To remove files that have been in the trash more than a given number of days, use 'empty-trash x', 'x' representing the nuber of days.

Det er nok mere sandsynligt at empty-trash kommandoen virker i meget lang tid fremover, end hvis Free Desktop standarden ændres, hvor noget i dit script måske så virker i en ældre Ubuntu version, men ikke i en nyere Ubuntu version.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Christian.Arvai » 31. okt 2013, 18:20

Vi skal vel ikke til at installere programmer blot for at tømme en papirkurv? ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf lath » 31. okt 2013, 18:33

Christian.Arvai skrev:Vi skal vel ikke til at installere programmer blot for at tømme en papirkurv? ;)


Jeg synes at det er noget rod at pille alt for meget direkte i filsystemet, fordi desktoppens maskinrum er under forandring.
Altså X11 bliver skiftet ud med Mir nogen steder (Ubuntu), og med Wayland andre steder (Linux Mint?).

YMMV

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Christian.Arvai » 1. nov 2013, 09:02

Hvis at Mir laver ændringer skal jeg nok tage den derfra. Mint gider jeg reelt ikke at tage med i overvejelserne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf NickyThomassen » 1. nov 2013, 10:24

Nu kender jeg ikke så meget til FHS, så måske .Trash1000 ikke bliver defineret af den, men mon ikke at fremtidig software fortsætter med at bruge den placering. Ellers ødelægger de da noget af den fleksibilitet, som Linux normalt har.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. nov 2013, 14:31

Griber vi problemet rigtigt an? Som jeg ser det er det et problem der opstår med brugen af gparted. Hvem har brug for et drev der "ejes" af root? Hvad med en kommando der ændrede det? Noget i stil med:

Kode: Vælg alt

sudo chown -hR klaus drev
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Kommando til "grov" tømning af papirkurve

Indlægaf Christian.Arvai » 1. nov 2013, 15:37

Problemet kan også opstå, hvis at man bruger sudo nautilus, før end at man sletter filer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster