Ryd "seneste filer" under Unity

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Ryd "seneste filer" under Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 19. dec 2011, 20:37

I Panelhjem>Find Filer>Seneste kommer der en liste med de sidste brugte filer. Men hvordan rydder man så den liste ? . Jeg ved udmærket hvordan det skal gøres i Gnome, og hvis jeg logger ind der (på samme install), er "Seneste-listen" helt blokeret. Men jeg kan bare ikke få det til at forsvinde i Unity.

PS : Vi skal vel også have det med i FAQ ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf laoshi » 19. dec 2011, 22:53

Der er en række forslag til det på http://askubuntu.com/questions/29559/how-can-i-keep-recent-files-from-appearing-in-unity - ingen af dem særlig elegante.
Men det ser ud til at zeitgeist-holdet arbejder på en større konfigurabilitet (!) af blacklisting, så det kommer nok inden længe.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 20. dec 2011, 09:21

Jeg er ved at kigge på den side nu. Men jeg kan hurtigt, sige at en del af de metoder aldrig vil virke på 11.10/Unity, da jeg allerede kender dem fra tidligere udgaver, og de er allerede testet .. Men jeg tror at jeg har fundet noget brugbart, så jeg vender snart tilbage.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 20. dec 2011, 10:26

Jeg har fået det løst, og tester nu om det også er stabilt efter en del genstarter og brug af filsystemet. Men da jeg ikke har den store erfaring med Unity, tror jeg at det er bedre at denne tråd er i sandkassen, så jeg ikke er skyld i at andre roder rundt i deres system.

Mappen ~/.local/share/zeitgeist er der i forvejen, så jeg droppede en del af guiden, og fyrede disse her af:

Kode: Vælg alt

zeitgeist-daemon --quit
sudo rm ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite.bck 
sudo rm ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite-journal 
sudo rm ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite
zeitgeist-daemon &


Hvilket totalt har fjernet alt hvad der har med "sidste dokumenter/filer", og kun viser standardmapperne i "home", hvis man kigger under Panelhjem>Find Filer>Seneste. Metoden er bare en smule brutal, så jeg vil prøve at se om jeg ikke kan lave en kommando, som flytter de 3 filer over i en backupmappe, så man har en chance for at komme tilbage igen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 20. dec 2011, 16:13

Nu har jeg leget lidt mere med det, og det er altså en løsning som man skal passe på - fordi man ikke kan "komme tilbage igen". Jeg har prøvet at lave en backup, før jeg slettede som anført tidligere, men efter at jeg kopierede filerne tilbage, kunne Unity, selv efter flere genstarter, ikke oprette "fil-lister" som tidligere.

Så overvej det lige 2 gange, før at i kaster jer i gang med at ændre det, for det er åbenbart ikke lige til at ændre igen.


PS : Jeg er selv meget tilfreds med løsningen, men jeg blokerede også den funktion i Gnome.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf AJenbo » 20. dec 2011, 20:24

Tænker på om ikke man kan bruge et sql værktøj til at lave de ønskede ændringer i databasen?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 21. dec 2011, 10:17

Jeg aner intet om SQL og om det kan være en mulighed at bruge det. Kom igen om et par år, når jeg er kommet et stykke ind i Datamatiker-uddannelsen :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf AJenbo » 21. dec 2011, 15:10

Prøv at åben databasen i sqlitebrowser, det er et grafisk værktøj så det er nok ikke alt for svært.

Følgende SQL kommandoen vil slette alle linjer i uri tabellen som jeg tror er den du gerne vil have tømt:

Kode: Vælg alt

DELETE FROM uri


Det hele kan sikkert også gøres via et cli værktøj (sqlite) hvis du vil gøres det til en kommando.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 10. maj 2012, 13:05

Jeg er ved at forsøge med noget lidt andet. Loggen bliver gemt i ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite , så det er den fil man skal gå efter. Desværre er det i mit tilfælde ikke nok bare at slette den, da filen genskabes, når jeg logger ind på andre skrivebordsmiljøer, og så er man lidt lige vidt. Jeg er heller ikke vild med den indbyggede mulighed for at "rydde loggen" i Unity, da den kan slås til og fra uden PW.

Så nu prøver jeg en ny vinkel. Først ryddede jeg op med GUI, og så åbnede jeg lidt forskellige .dok , som jeg er ligeglad med at folk ser (man kan også bare rydde alt). Og så kommer vi til det lidt mere underholden, jeg prøver at "låse" filen for ny tilskrivning, ved at kører denne:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 555 ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite

og det ser ud til at virke ok (det kræver en del timer, før jeg vil sige at det er perfekt).
Ideen er så at man selv kan slå det hele til igen, ved at kører:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 777 ~/.local/share/zeitgeist/activity.sqlite


Ser det nogenlunde fornuftigt ud, eller rabler det for mig nu? :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf AJenbo » 10. maj 2012, 13:10

Tjo det burde vel virke, i 12.04 er der dog også kommet gui muligheder for at ekskludere visse mapper.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ryd "seneste filer" under 11.10/Unity

Indlægaf Christian.Arvai » 10. maj 2012, 13:19

AJenbo skrev:Tjo det burde vel virke, i 12.04 er der dog også kommet gui muligheder for at ekskludere visse mapper.

Det har jeg set, men jeg vil helst have en "sudo-løsning", da den vil være låst til/med rootpasword. Jeg har også godt hørt på irc, at den indbyggede i Unity skulle virke fint. Jeg vil så bare gerne have noget, som man ikke bare slå så nemt til/fra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster