Beregn pi med X decimaler

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 17:20

22/7 går i øvrigt ret hurtigt galt :
3,142857143

Hvor min Texas TI-30xs siger :

Kode: Vælg alt

3.141592654

Hvilket passer hvis man runder op fra resultatet af scriptet (jeg er ikke nået så langt):

Kode: Vælg alt

3.14159265358979323
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf NickyThomassen » 26. nov 2011, 20:08

Det er jo faktisk ret spændene det her!

Jeg har lavet tre målepunkter og plottet dem ind i en graf. De viser hver især hvor længe computeren er om at regne 25, 50 og 100 decimaler i sekunder, og interessent nok, så ser det ud til at det her script vil gå i stå på et tidspunkt:
Billede

thj01 skrev:Som matematiker må jeg sige at det du skriver er noget vrøvl gg

Ja, det ved jeg godt selv :)
Nogen gange bliver jeg bare lidt irriteret på matematik, både fordi det ikke virker logisk, men også fordi vi lære en masse **** i skolen og fordi et regnestykke som "-2 * -2 = 4" bare er dumt... Jeg mener, hvorhenne i den virkelige verden kan man gange det sammen man skylder, og så få en masse penge ud af det??

Jeg er i gang på B-niveau på HF, og skal have det på A-niveau hvis alt går vel, så min viden på området er selvfølgelig et sted imellem begrænset og ikke eksisterende. Måske du har ret i, at man skal prøve at lade være med at drage for mange paralleller imellem matematik og resten af fagene.

At man ikke kan finde en eksakt værdi er overhovedet ikke det samme som at man ikke kan regne det ud.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår den her?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 20:13

Jeg er i gang med matematik C, og regner med at tage B som "Turbohold" næste sommer (det tager kun 4 uger).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf NickyThomassen » 26. nov 2011, 20:50

christian.arvai skrev:Jeg er i gang med matematik C, og regner med at tage B som "Turbohold" næste sommer (det tager kun 4 uger).

Hvad skal du bruge det til?

Hvis ikke jeg er alt for skoletræt efter næste år når jeg afslutter HF, så ville jeg gerne læse et eller andet på DTU. Nok helst systembiologi :) Men de har jo været så smarte, at med alle de fag man skal have på højere niveau end hvad der kræves for en HF, så tager det tre år på HF... Både matematik, kemi og fysik skal man have på højere niveau end minimum for at blive optaget. Tilgengæld skal det bare være bestået, der er åbenbart ikke nok ansøgere.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 21:04

Jeg vil gerne læse til Datamatiker, så B er adgangskrav.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf Christian.Arvai » 26. nov 2011, 22:44

One Million Digits of Pi http://www.piday.org/million.php 8-)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf AJenbo » 29. nov 2011, 00:12

Det er vel php der kun Tager en kerne (skriv endelig Hvis der er nogen der kender en måde man kan lave multi trådet php scripts, under alle omstændigheder egner denne form for udregning sig ikke til flere tråde. Man kan også afvikle php script direkte Hvis man giver dem sen korrekt endelse og exec rettigheder. Lige som man kan afvikle sh-scripts uden, ved at kalde dem gennem bash.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Beregn pi med X decimaler

Indlægaf thj01 » 29. nov 2011, 07:54

-2 * -2 = 4 er ikke dumt

negativ gange negativ = det modsatte af det modsatte = det modsatte af - = +

De ekstra tal, der kommer med i talmængden Z er den negative repræsentation af talmængden N

Og

I matematik beskæftiger man sig med noget der hedder grænseværdier.

Din funktionsgraf går ikke i stå, men din computer vil gå fra at bruge 2-3 sekunder pr beregning til at tage årtier. Der er en årsag til at man bruger supercomputere til den slags beregninger.

PS

Hvis jeg var systemadministrator på et system vor en "smartass" lagde et script op, som serveren skulle bruge sine kostbare CPU kræfter på, så tror jeg at visse privilegier forsvandt fra visse brugere... gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster