Script til fejlfinding på trådløse netværk

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf lath » 24. jul 2011, 23:38

Jeg har postet et link til dette trådløst netværk script i håb om at det vil være nyttigt.
Fejlmeddelelser sker direkte til udvikleren der har lavet det. Du skriver til Matt på engelsk i Bodhi Linux's forum. Link til tråden er nederst her i denne post.

Scriptet du kan hente fra Sorceforge. Du skal kigge efter et script der hedder wireless_script_2.1.sh.
Scriptet er som sagt til trådløst net, og det fungerer også uden en manager (NetworkManager, og wicd er eksempler på managers).

Scriptet er lavet af Matt ved Bodhi Linux - en distro variant baseret på Ubuntu 10.04.2
Sciptet bør virke på alle Ubuntu systemer og afarter af Ubuntu.

Scriptet er i beta, så derfor ligger det her i sandkassen.

Bemærk: Jeg forventer at du selv kan køre scriptet/er fortrolig med terminalen.
Vil du have support på scriptet, så spørg på engelsk i Bodhi Linux Forum tråden, der er linket til herunder.
Jeg yder ikke support på scriptet, men det vil andre her fra forum måske.


/Lars

Bodhi Linux tråden til scriptet er: http://www.bodhilinux.com/forums/index.php?/topic/1774-wireless-script/
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:03

Her er lige en kommando til at kick starte GUI udgaven:

Kode: Vælg alt

wget http://freefr.dl.sourceforge.net/project/wirelessscript/wireless_script_zenity_1.2.sh
chmod +x wireless_script_zenity_1.2.sh
gksu ./wireless_script_zenity_1.2.sh

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2011, 00:08

Er det specielt til Bodhi, eller kan det bruges i Ubuntu ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:09

Som lath siger så burde det virke fint i Ubuntu.

Det må vil lige eksperimentere lidt med og se om det kan blive godt at bruge til løsning af netværks problemer, det kan dog være vi lige skal se på at oversætte det til dansk.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2011, 00:14

Det eneste problem er at det kun kan laves som script. Så hvis man skal lave en kort forklaring vedr. scriptet, skal det køres direkte uden at man ser hvad man kører ..... og jeg hader at kører noget som ikke direkte er til at gennemskue, ikke ment at jeg har nogen som helst problemer med dette script !!! Men hvis det skal kunne bruges, er vi over i at man skal lave en "wget xxx-script", og jeg er ikke glad for den slags links, da de sådan set er den direkte vej til "Social engineering" http://en.wikipedia.org/wiki/Social_engineering_%28security%29 .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:25

Det er selvfølgelig rigtig, men det er nok samtidig de færreste af de mennesker vi hjælper der kan forstå det script vi allerede nu brugere så på den måde ændre det ikke så meget. Jeg kan godt lide ideen om at det er GUI baseret, men det kræver jo godt nok lidt kommandoer at få det op at køre og at skulle instruere folk i gui metoden til at køre scriptet hver gang er måske lidt meget at forlange af os.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2011, 00:36

Det er lige det som er problemet, lav den simpelt (GUI) og det er ikke gennemskueligt, lav det gennemskueligt (CLI) og det er svært at håndtere .... hvor skal vi sætte grænsen ???

Som sådan er en kommandolinje som dem i FAQ, nok det mest åbne som vi kan lave (CLI), jeg har en hvis negativ holdning ved at fyrer ""wget xxx-script" af, da jeg ikke har et løbende overblik over hvad det indebære. Hvis det derimod, som i FAQ, er en kommando som jeg linker til, kan jeg ret nemt se om der er ændret, og om jeg vil ligge navn til at videregive denne.

Hvis vi skal gøre det gennemført, skal vi over i at lave et program som kan godkendes i det officielle Softwarecenter, men jeg har ingen ide om hvordan den procedure er.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:47

Procedueren er ca. såden her:
Lav noget der virker, ved liggehold pakken på launchpad og sørg for at den bliver ved med at virke. Det ville også være en gode ide at vedligeholde pakken i Debian.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2011, 00:54

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad det vil betyde for folk som er helt offline.

Script/kommando/pakke skal være tilgængelig uanset om man er on/offline, og som jeg lige kan gennemskue pakkearkivet, vil det være svært at lave en pakke, som kan hentes i "nødstilfælde offline", da man så er afskåret for at installere pakken.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:57

Man kan hente den som .deb
Men ja det nuværende script har også en fordel i at det kan køres offline (i hvert fald efter i dag ;))

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf Christian.Arvai » 25. jul 2011, 00:58

AJenbo skrev:Man kan hente den som .deb
Men ja det nuværende script har også en fordel i at det kan køres offline (i hvert fald efter i dag ;))

I går ;) hehehe
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2011, 00:59

uha tiden går hurtight, har også være ude at arbejde det meste af dagen :evil:

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Script til fejlfinding på trådløse netværk

Indlægaf lath » 25. jul 2011, 11:32

christian.arvai skrev:Jeg kan ikke lige gennemskue hvad det vil betyde for folk som er helt offline.

Script/kommando/pakke skal være tilgængelig uanset om man er on/offline, og som jeg lige kan gennemskue pakkearkivet, vil det være svært at lave en pakke, som kan hentes i "nødstilfælde offline", da man så er afskåret for at installere pakken.


apt-zip kan hente *.deb pakker og lave noget trylleri med hensyn til det at installere imens man er off-line.
These scripts simplify the process of using dselect and apt on a
non-networked Debian box, using removable media like ZIP floppies and
USB keys.
One generates a `fetch' script (supporting backends such as wget and
lftp, in a modular, extensible way) to be run on a host with better
connectivity, check space constraints of your removable media, and
then install the package on your Debian box.



Synes man det er for besværligt har vi i Bodhi Linux *.bod filer, som er en komplet pakke af 1 til flere *.deb filer med alle afhængigheder i *.bod filen.
Vi har også værktøjer til både at lave en bod fil. Udpakning: en Bod fil er et program, der selv pakker sine pakker ud.
http://www.bodhilinux.com/wiki/doku.php?id=bod_files_-_howto_build

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster