Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nemt

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nem

Indlægaf Jimmyfj » 22. dec 2010, 13:34

Okay - Søvnen var vist ved at overmande mig i aftes, da jeg skrev mit indlæg.

Jeg skylder vel læserne at gøre opmærksom på, at jeg, på min Debian Squeeze kører med "home brew" 2.6.36.2-Candala-kernen, og har patchet denne med de 200 linjer. Lad min sige det på denne måde, at patchen bestemt ikke har gjort noget sløvende ved den Candala-kerne, tværtom.

Konens lidt bedagede AMD maskine kører Debian Squeeze uden Candela-kernen, og hold nu lige fast hvor den patch har fået sat liv i det gamle spøgelse af en computer. Alting gik pænt hurtigt inden jeg patchede kernen, eller gjorde det :shock:
I hvert fald sker der ting og sager på hendes maskine nu.

Anderledes er det med min Ubuntu 10.10_64. Her kan jeg ikke påstå, at jeg kan observere den vildt store forskel, som eksempelvis på konens ældre AMD-maskine. Maskinen er hurtig i sig selv, og hvor meget patchen har givet er svært at skelne. Grafiktunge sider er loadet hurtigere end normalt, ellers er der ikke den store forskel at mærke.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kernelcheck Lumen - byg din nye custum Linux kerne - nem

Indlægaf lath » 22. dec 2010, 18:06

Jimmyfj skrev:Okay - Søvnen var vist ved at overmande mig i aftes, da jeg skrev mit indlæg.

Jeg skylder vel læserne at gøre opmærksom på, at jeg, på min Debian Squeeze kører med "home brew" 2.6.36.2-Candala-kernen, og har patchet denne med de 200 linjer. Lad min sige det på denne måde, at patchen bestemt ikke har gjort noget sløvende ved den Candala-kerne, tværtom.

Konens lidt bedagede AMD maskine kører Debian Squeeze uden Candela-kernen, og hold nu lige fast hvor den patch har fået sat liv i det gamle spøgelse af en computer. Alting gik pænt hurtigt inden jeg patchede kernen, eller gjorde det :shock:
I hvert fald sker der ting og sager på hendes maskine nu.

Anderledes er det med min Ubuntu 10.10_64. Her kan jeg ikke påstå, at jeg kan observere den vildt store forskel, som eksempelvis på konens ældre AMD-maskine. Maskinen er hurtig i sig selv, og hvor meget patchen har givet er svært at skelne. Grafiktunge sider er loadet hurtigere end normalt, ellers er der ikke den store forskel at mærke.


Patchen gør en forskel når systemet er under belastning.

Med mere kraft under hjelmen kommer systemet mere sjældent ud i situationer, hvor alle kerner næsten hele tiden kører på 100% belastning, og med mange processor (programmer) i run-tilstand der ligger i kø.

Run-tilstand er en tilstand hvor et program enten kører på en eller flere CPU kerner, eller en tilstand hvor programmet er klar til at køre, og ikke kører på nogen CPU kerne.

Så vidt jeg har forstået det så gør patchen så det at den grupperer programmerne i relaterede programmer (cgroup).

Der er også nogen med Input-output (jeg er usikker her om det nu også er rigtigt), hvor patchen søger for at gøre et I/O systemkald færdigt.
Det gør en forskel i f.eks. Firefox, Thnderbird o.lign. fordi så har de en hel side/email at arbejde på og kan derfor rendere web-siden/emailen på skærmen.

Kerneudviklernes standard metode til at simulere et Linux system under kraftig belastning sker ved at oversætte kernen. Simuleringen starter ved at angive at oversættelsen skal spredes ud på en processor med 64 kerner. Maskinen hvor simuleringen af den kraftige belastning skal ske på har så faktisk kun har et par kerner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster