DirectX - spil lavet til Windows

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

DirectX - spil lavet til Windows

Indlægaf Vinder » 24. nov 2008, 14:25

Hej alle I kreative mennesker.

Jeg har prøvet at installere spil efter christian.arvai's anvisninger om Pixeline (med wine). Det fungerer perfekt for KREA-spillene. Efterfølgende ville jeg følge successen op med andre spil lavet til Windows, men desværre uden held. Jeg formoder at problemerne skyldes DirectX, der åbenbart kræves for at køre spillene. På nogle af CD'erne ligger DirectX som et selvstændigt program, men hvordan håndterer jeg det i forhold til at få spillet til at køre?

Helt aktuelt sidder jeg og roder med spillet "Ratatouille" fra THQ. Når jeg har kopieret filerne over i wine (som for Pixeline) og kører .exe-filen får jeg en sort skærm, som jeg kun slipper ud af ved at bruge CTRL-ALT-Backspace. Jeg har kigget efter Ratatouille på WineHQ AppDB og her står spillet med en "Gold-rating", så det må altså kunne lade sig gøre at få det til at fungere - eller hva'?

Jeg bruger Ubuntu 8.10 på en 160GB SATA HDD (DELL Dimension 8400, 3,2 GHz)
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: DirectX - spil lavet til Windows

Indlægaf Vinder » 24. nov 2008, 15:01

Skylder nok lige at sige at jeg bruger version 1.0.1 af wine (installeret med apt-get install wine i sidste uge)
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: DirectX - spil lavet til Windows

Indlægaf eitreach » 24. nov 2008, 17:20

Jeg er ikke ret teknisk begavet, men jeg tror ikke det hjælper noget at installere DirectX. De ting som Wine kan med DirectX er som jeg forstår det allerede i Wine som standard.

Jeg tror det har med at gøre hvordan du installerer spillet. Har du prøvet at bruge spillets eget setup?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: DirectX - spil lavet til Windows

Indlægaf Vinder » 25. nov 2008, 09:40

Hvis du mener at DirectX ikke er problemet, så må jeg prøve at rode lidt mere med installationen.

Jeg kunne dog godt tænke mig at høre om der er andre, der har erfaringer med installering af spil, hvor DirectX er et krav ved installation under Windows. Er der særlige forholdsregler, rækkefølger eller andet, der normalt sikrer at spillet kommer til at virke? Jeg ved godt at det ikke er sikkert at man kan få et Windows-spil til at virke under Ubuntu, men der er altså utroligt mange spil, hvor DirectX står som et system-krav under beskrivelsen af installation under Windows. Jeg er sikker på at der er nogen der "har knækket koden"!
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: DirectX - spil lavet til Windows

Indlægaf Christian.Arvai » 7. dec 2008, 18:05

Grundet nyt forum til netop spil, bliver denne tråd flyttet til den nye lokalitet. :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster