Unknown horizons

Dette er forummet for spil til Ubuntu. Få hjælp til spillene og få hjælp til at afvikle Windows-spillene i fx Wine.
mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 26. sep 2013, 13:00

Har Ubuntu 13.04 (32), hardware: bærbar, pacard bell, ati mobil grafikkort osv.
Når jeg prøver spillet crasher spillet efter få min., har prøvet at installere det fra ubuntu egen pakkehåndtering eller hvad den nu hedder (det er dog en gammel version) og fra spillets egen hjemmeside.
Har installeret ATI/AMD egen drivere.
Nogen der kan hjælpe med crashe problemmet.

M.V.H. Mikkel Hamer

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 18:41

mikkel.hamer skrev:Har Ubuntu 13.04 (32), hardware: bærbar, pacard bell, ati mobil grafikkort osv.
Når jeg prøver spillet crasher spillet efter få min., har prøvet at installere det fra ubuntu egen pakkehåndtering eller hvad den nu hedder (det er dog en gammel version) og fra spillets egen hjemmeside.
Har installeret ATI/AMD egen drivere.
Nogen der kan hjælpe med crashe problemmet.

M.V.H. Mikkel Hamer


Det kan være det der hedder en memory leak, hvor programmet bruger mere og mere RAM.
Til sidst har den brugt det hele, og næste gang den spørger om mere RAM lukker kernens Out-Of-Memory (OOM) feature ned for programmet for at beskytte kernen selv og andre programmer mod det RAM forslugne program.

En anden mulighed er en Segmentation Fault, hvor programmet forsøger at tilgå hukommelse den ikke har fået lov til at låne af kernen.

Du kan kigge i /var/log/syslog efter OOM beskeder og Segmentation Fault beskeder fra kernen.

Lige efter programmet er crashet kan du køre den her kommando :

Kode: Vælg alt

cat /var/log/syslog | tail -n 100 > $HOME/syslog_tail-n_100.txt

Kommandoen smider en tekstfil der hedder syslog_tail-n_100.txt i din hjjemmemappe.
Tekstfilen indeholder de sidste 100 linier fra syslog på det tidspunkt kommandoen blev kørt.

Vis os indholdet af filen:
  1. Åbn nu tekst filen
  2. Åbn det her link: http://paste.ubuntu.com/
  3. Kopier hele filens indhold ind i den store tekstboks.
  4. I øverste tekstfelt kan du for eksempel skrive "spil crash, syslog ouput".
  5. Syntax lader du være "Plain Text"
  6. Tryk på Paste! knappen
  7. Browserens adresselinie indeholder det link vi gerne vil have at du poster i et nye indlæg.
    Den orange linktekst Download as text har også det samme link.

/Lars
Senest rettet af lath 26. sep 2013, 19:58, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 26. sep 2013, 19:57

http://paste.ubuntu.com/6159700/
Håber jeg har gjort det rigtigt :D

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 20:02

mikkel.hamer skrev:http://paste.ubuntu.com/6159700/
Håber jeg har gjort det rigtigt :D


Jeg fik lavet en fejl. Jeg kom til at skrive lige når programmet er startet, det skal naturligvis lige være lige når det er crashet for ellers er der klart nok ikke nogen information om crashet.

Der står ikke noget nyttigt så kør den lige igen når programmet lige er crashet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 26. sep 2013, 20:12

Det var lige efter det var crashet

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 20:24

mikkel.hamer skrev:Det var lige efter det var crashet

Du må prøve igen.

Du skal lige lave en lille ændring i kommandoen så den i stedet bliver de sidste 500 linier, det er -n 100 i tail kommandoen du ændrer til -n 500
Så kommer der mere med.

Start programmet igen, og kør kommandoen igen straks efter at det har crashet.
Jeg råder dig til at du åbner en terminal i et andet desktop vindue, og skriver kommandoen, men ikke udfører den.
Straks når programmet crasher går du til tilbage til terminalvinduet og trykker på enter-tasten, så kommandoen bliver kørt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 26. sep 2013, 20:40


lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 21:03

Linie 493 og den næste linie - det sker 9 sekunder før du kører kommandoen:
ep 26 20:32:00 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 2331.339789] <3>[fglrx:firegl_apl_loadDatabase] *ERROR* APL: apl initialize fail.
Sep 26 20:32:00 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 2331.342813] <3>[fglrx:firegl_apl_loadDatabase] *ERROR* APL: apl initialize fail.

Det kunne godt ligne grafikkort device driver knas.
fglx er ATI grafikkort. firegl ligner meget at det har noget at gøre med OpenGL der netop bruges meget i spil.

Der var også en fejlmeddelelse om ACPI, linie 64 - 74
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258208] ACPI Warning: 0x00000428-0x0000042f SystemIO conflicts with Region \PMIO 1 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258215] ACPI: If an ACPI driver is available for this device, you should use it instead of the native driver
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258220] ACPI Warning: 0x00000540-0x0000054f SystemIO conflicts with Region \GPIO 1 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258224] ACPI: If an ACPI driver is available for this device, you should use it instead of the native driver
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258225] ACPI Warning: 0x00000530-0x0000053f SystemIO conflicts with Region \GPIO 1 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258229] ACPI Warning: 0x00000530-0x0000053f SystemIO conflicts with Region \_SB_.PCI0.GPIO 2 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258232] ACPI: If an ACPI driver is available for this device, you should use it instead of the native driver
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258234] ACPI Warning: 0x00000500-0x0000052f SystemIO conflicts with Region \GPIO 1 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258237] ACPI Warning: 0x00000500-0x0000052f SystemIO conflicts with Region \_SB_.PCI0.GPIO 2 (20121018/utaddress-251)
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258240] ACPI: If an ACPI driver is available for this device, you should use it instead of the native driver
Sep 26 19:53:28 mikkel-EasyNote-TK85 kernel: [ 19.258242] lpc_ich: Resource conflict(s) found affecting gpio_ich

Så den skal du måske også prøve at slå fra ved boot og/eller også i BIOS.
På kerne promt linien, skal man tilføje " acpi=off" - altså uden anførselstegnene, bemærk det indledende mellemrumstegn. (Det er sådan jeg husker at mman gør det, men jeg kan huske forkert.)

Nu vi er ved det.
Dit spil, det er naturligvis skrevet til Linux, og også den Ubuntu du bruger, ikk?
Er det et Windows spil du kører med Wine beder du om problemer fra starten.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 26. sep 2013, 21:22

Jeg kom i tanke om at du måske kan løbe tør for virtuel hukommelse.

Det fikser du ved at lave en swapfil, og så tilføje den som swap plads.
http://www.evermoretechnologies.com/blog/2013/03/18/adding-a-swap-file-to-an-ubuntu-12-04-system/

Derefter justere swappiness. Hvis du spiller så sæt swappiness til 0, så swapping først begynder når der ikke er over 4 KB fri fysisk RAM tilbage:
http://askubuntu.com/questions/103915/how-do-i-configure-swappiness

Kode: Vælg alt

sudo sysctl vm.swappiness=0

Sætter du vm.swappiness=10, så vil swapping først begynde at ske, når 90% af tilgængeligt fysisk RAM til programmer er brugt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 26. sep 2013, 23:48

Selv om jeg har brugt ubuntu, on og off (større off perioder, hvor jeg så er krøbbet tilbage til windows) en del år, må jeg ærligt arkende, at nu står jeg af. Skal forståes på den måde jeg ikke lige fatter hvad du mener.
Jo det er et spil skrevet til Linux og jeg bruger Ubuntu 13.04 (har dog installeret ATI/AMD egne drivere, da jeg har forstået det sådan, at hvis man skal spille større spil er det bedst, havde også et HDMI problem med den åbne driver).
Forstår ikke lige hvad du mener med ram, så vidt jeg ved, så mener jeg, at jeg har 4gb ram (mener jeg), så vil ikke kunne forstå hvis jeg mangler ram (har prøvet Team Fortress 2 igennem Steam, det køre fint, har dog ikke spillet mere end 10min. da jeg mangler at købe en USB mus, så længe vil det andet ikke engang køre).
Så hvis du gider og er muligt må du gerne prøve at forklare det "the dummie way" for er helt grøn, har et par gange før i tiden rodet med terminalen, men er givet op, da jeg nogen gange har rodet så meget, at jeg har måtte geninstallere.

M.V.H. Mikkel

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Unknown horizons

Indlægaf lath » 27. sep 2013, 01:03

mikkel.hamer skrev:Selv om jeg har brugt ubuntu, on og off (større off perioder, hvor jeg så er krøbbet tilbage til windows) en del år, må jeg ærligt arkende, at nu står jeg af. Skal forståes på den måde jeg ikke lige fatter hvad du mener.
Jo det er et spil skrevet til Linux og jeg bruger Ubuntu 13.04 (har dog installeret ATI/AMD egne drivere, da jeg har forstået det sådan, at hvis man skal spille større spil er det bedst, havde også et HDMI problem med den åbne driver).
Forstår ikke lige hvad du mener med ram, så vidt jeg ved, så mener jeg, at jeg har 4gb ram (mener jeg), så vil ikke kunne forstå hvis jeg mangler ram (har prøvet Team Fortress 2 igennem Steam, det køre fint, har dog ikke spillet mere end 10min. da jeg mangler at købe en USB mus, så længe vil det andet ikke engang køre).


Det er kort fortalt sådan at alle programmer ikke direkte bruger fysisk RAM, men noget der hedder virtuelt RAM. Virtuelt RAM er i praksis summen af fysisk RAM og swap minus det grafikkort tager (hvis den bruger delt RAM) minus den andel fysisk RAM kernen bruger til sig selv minus en mindre reserveret mængde fysisk RAM, som kernen har brug for at have til rådighed.

Der er så forskellige knapper man kan skrue på hvad angår virtuelt RAM.
vm.swapiness er for eksempel en af dem

Som før nævnt kan et crash være fra fejl i programmet, og der kan også være for lidt virtuelt RAM (altså i praksis mangel på swap plads).
En 3. mulighed er at hvis der i ATIs egne drivere er en fejl.
Det der så sker, hvis dit program fremprovokerer fejlen (en Segmentation Fault i kernen), så vil kernen tvangsnedlukke dit program, fordi en Segmentation Fault er en ulovlig handling udført af programmet. Kernen reagerer sådan fordi det er en device driver der udfører 'noget' for et program nede i hardwaren - f.eks. nede i et grafikkort. Kernen er det laveste niveau i styresystemet - også i Windows og alle andre styresystemer for den sags skyld.

Fejl i programmet kan du ikke gøre noget ved, hvis du ikke har adgang til kildekoden.
Du kan derimod forøge virtuel RAM ved at tilføje mere swap, og skrue på vm.swappiness.
Du kan også skifte til en åben ATI grafikkort device driver ved at afinstallere den lukkede (deres egen) ATI grafikkort device driver.
Nogen gange kan man nøjes med at skifte til forrige version af en lukket device driver, og så virker det.

Spørg bare igen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 27. sep 2013, 10:09

Ok tror jeg har forstået det, jeg har en swap, har fundet ud af den er indtillet til 60, dette skulle være standard for Ubuntu, men der var en kommando linje man kunne prøve for at se, så det gjore jeg og den var 60.
Jeg prøvede at åbne "system overvågning" samtidig med spillet (åbnede spillet hvor det ikke var fuld skærm), spillede ind til spillet lukkede, på intet tidspunkt heller ikke da det lukkede, brugte jeg noget swap, altså "0 bytes (0%) af 5,9 GiB.
Betyder det at det så ikke er problemmet, hvis ja skal jeg så prøve at skifte grafikkorts driver? Eller skal jeg stadig prøve at lave en ny swap?

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 27. sep 2013, 13:11

Kan lige tilføje, jeg har tjekket om swap var "enabled". Så vidt jeg forstod kunne man gøre det igennem kommandoen: "sudo swapon -s", ud af det skriver terminalen: "Filename Type Size Used Priority
/dev/sda5 partition 6150140 0 -1"
Forstår jeg rigtigt at jeg slet ikke bruger swap, men at det ihvertfald er "enabled"?
Eller er jeg helt ude hvor jeg ikke kan bunde i de sidste par tråde?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unknown horizons

Indlægaf AJenbo » 27. sep 2013, 13:56

Det spil bruger nærmest ingen hukommelse og andre ville have stød på problemet hvis det var et memmory leak af den størrelse.

Det er rigtig at når du kan se 5,9GB swap i system overvågningen så er den korrekt aktiveret og fungerende. Jeg tror aldrig jeg er stød på et spil der med vilje lagre i SWAP, alle spil gør nærmest alt for at undgå at swap skulle blive nødvendigt.

Det er rigtig nok at AMD driveren generelt er hurtigere til spil, men det gælder mest 3D, i mange tilfælde er den åbne driver hurtigere til 2D, så jeg syndes helt klart det ville være værd at give den åbne driver et forsøg og se om ikke det afhjælper problemet.

Når et program ikke virker bør forste trin være at forsøge at køre det fra terminalen, ofte vil det nemmelig så stå der hvad der gik galt. Det gør du simpelt hen ved at køre følgende kommando, og kopiere resultatet her ind så vi kan se om der er noget tydelig glat:

Kode: Vælg alt

unknown-horizons


@Lath du kan se spillet her: unknown-horizons. Spillet har åben kildekode og bruger FIFE motoren, store dele er til med skrevet i python.

Mht. ACPI fejlene så er det ikke noget kritisk og hovedsaligt handlede det om at Linux ikke kan styre en bestemt enhed og lader det være op til BIOS at håndtere strømstyringen for den enhed. Jeg tror ikke det vil en fordel helt at deaktivere det.

mikkel.hamer
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25. sep 2013, 22:20

Re: Unknown horizons

Indlægaf mikkel.hamer » 27. sep 2013, 15:14

Ja nu crasher spillet ikke, dog er der den forskel.
Hvis jeg åbner spillet gennem search knappen oppe i venstre hjørne, åbner spillet med samme ikon som jeg trykker på(altså i venstre side af skærmen kan jeg se jeg har åbnet spillet, kan ikke forklare det bedre).
Når jeg åbner gennem terminalen, kommer der et andet logo på, det er Python (v2.7). Dog når jeg lukker terminalen lukker spillet også.
Går ud fra at det er fordi spillet køre fra python programmet, men er helt lost nu.
Hvad gør jeg og hvordan skaber jeg en desktop ikon af spillet?

Tilbage til "Spil"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster