D-link DW-140

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

D-link DW-140

Indlægaf zoik » 17. nov 2009, 14:48

Hej med jer :D

Mit første indlæg på dette forum, skal starte med en undskyldning... Jeg er helt grøn når det kommer til Ubuntu!!! Så i må bære over med mig, jeg har indtil nu været windows bruger siden min første computer for mange år siden så der kommer nok en del spørgsmål der virker helt tåbelige :? Men nok om det, håber i vil hjælpe mig.

Jeg forsøger ihærdigt af få mit trådløse netværk til at virke, det er dog ikke helt så lige til.
Det drejer sig, som overskriften siger, om d-links DW-140 (usb) som jeg ikke kan finde ud af at installere driver til.
Jeg har downloadet en driver ved navn RT2870_Linux_STA_v1.4.0.0. som efter forskellige tråde om emnet skulle være den rigtige.
Jeg har forsøgt at bruge denne guide http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=960642 men kommer til kort når jeg når til pkt. 12 og nedefter.
Hvad skal jeg gøre? og ikke mindst hvordan udfører jeg de kommandoer der bliver referet til i guiden.
Jeg kører med Ubuntu 9.10 og har uden problemer netforbindelse når jeg sætte kabel til. Jeg kan ikke Pinge min route når jeg har ikke har kabel i...
Håber i vil hjælpe mig på vej og ser frem til for alvor at begynde at lege med dette helt nye stykke legetøj (ubuntu) når ellers nettet også begynder at virke på det.

på forhånd tak

mvh
Zoik aka Thomas

edit: stavefejl
Senest rettet af zoik 23. nov 2009, 15:15, rettet i alt 2 gange.

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 18. nov 2009, 18:14

ingen bud, øv bøv :(

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 19. nov 2009, 13:08

skriver lidt med mig selv, men regner med i ikke har noget godt bud og derfor ikke kommer med svar.

jeg har fået installeret driveren, men kan stadig ikke komme på nettet.
Jeg kan se min nabos trådløse netværk men ikke mit eget? Det er mit nye problem!!! Det virker upåklageligt på den anden laptop (win xp) jeg har på netværket.
Er der et sted hvor der er muligt for mig søge efter det specifikke netværk og hvordan bærer jeg mig ad? Håber på et svar eller to

Tak

Thomas

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: D-link DW-140

Indlægaf Warhawk » 19. nov 2009, 21:54

Hejsa,

Du har indbygget trådløs netkort
02:02.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Network Connection (rev 05)

Dette virker ud-af-æsken i Ubuntu. Jeg har selv dette kort i min gamle HP Pavilion. Er der en grund til at du ikke bruger det?

D-Link
Bus 001 Device 002: ID 07d1:3c09 D-Link System DWA-140 802.11n Adapter [ralink rt2870]

virker også ud-af-æsken. For et par uger siden satte jeg en computer op med sådan en D-Link adapter.

Har du aktiveret trådløst netværk? (højreklik på netværksikonet og se om der er fluenben i feltet)
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 19. nov 2009, 22:23

Jeg bruger ikke det indbyggede kort da computeren står i et rum ret langt fra routeren, og derfor fanger et meget svagt signal.

Det eksterne derimod kan jeg med et USB forlængerkabel smide igennem to vægge og så er der fri luft til routeren.
Ja der er flueben i "enable wireless", så det skulle være på plads. Men på trods af det står der disconnected under begge de trådløse kort.
Så måske jeg faktisk bare skal guides til hvordan jeg aktivere dem? Kan det virkelig være så simpelt...

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: D-link DW-140

Indlægaf Warhawk » 19. nov 2009, 22:48

Okay, det giver jo mening.

Hvis du venstreklikker på netværksikonet, så skal der øverst være Kablet netværk (Wired network). Heref kommer der trådløse netværk - disse er grå og afbrudt. Under Tilgængelige burde du kunne finde dit eget netværk. Såfremt du kan det, skal du vælge nettet under D-Link.

Alternativt kan du prøve dette, som jeg skrev i en anden tråd
Har du prøvet at definere en forbindelse? - ellers gøres det ved at højreklikke på netværksikonet og vælge Rediger forbindelser.... Vælg fanen Trådløs og Tilføj. Udfyld SSID (dette er navnet på dit netværk). Under fanen Trådløs sikkerhed vælger du den kryptering eller ingen, som du bruger. Sørg for at der er flueben i Forbind automatisk
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: D-link DW-140

Indlægaf zob » 19. nov 2009, 22:54

Med hensyn til routerens placering. Hvis du kan flytte den lidt er tricket at sørge for at computer og router står placeret således at signalet passerer så vinkelret gennem murene som muligt. En væg passeret med 5 grader kan måske svare til 20 vægge passeret med 90 grader (jeg har ikke regnet på det). Men det behøver ikke blive matematisk, bare forestil dig hvor langt der er gennem en væg der er f.eks. 20 cm tyk, hvis du skal gennem med en vinkel på 5 grader.
Men ok. Hvis ikke noget af det kan flyttes, så...

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 19. nov 2009, 23:13

zob skrev:Med hensyn til routerens placering. Hvis du kan flytte den lidt er tricket at sørge for at computer og router står placeret således at signalet passerer så vinkelret gennem murene som muligt. En væg passeret med 5 grader kan måske svare til 20 vægge passeret med 90 grader (jeg har ikke regnet på det). Men det behøver ikke blive matematisk, bare forestil dig hvor langt der er gennem en væg der er f.eks. 20 cm tyk, hvis du skal gennem med en vinkel på 5 grader.
Men ok. Hvis ikke noget af det kan flyttes, så...


Det er desværre ikke en mulighed at flytte nogen af delene. Men tak :D

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 19. nov 2009, 23:25

Warhawk skrev:Okay, det giver jo mening.

Hvis du venstreklikker på netværksikonet, så skal der øverst være Kablet netværk (Wired network). Heref kommer der trådløse netværk - disse er grå og afbrudt. Under Tilgængelige burde du kunne finde dit eget netværk. Såfremt du kan det, skal du vælge nettet under D-Link.

Alternativt kan du prøve dette, som jeg skrev i en anden tråd
Har du prøvet at definere en forbindelse? - ellers gøres det ved at højreklikke på netværksikonet og vælge Rediger forbindelser.... Vælg fanen Trådløs og Tilføj. Udfyld SSID (dette er navnet på dit netværk). Under fanen Trådløs sikkerhed vælger du den kryptering eller ingen, som du bruger. Sørg for at der er flueben i Forbind automatisk


Jeg kan stadig ikke få forbindelse, dvs. mit netværk kan stadig ikke findes på trods jeg har udfyldt SSID med mit netværksnavn.

En lille krølle på problemet skal måske lige med. Når jeg tager DW-140'en ud af USB porten og sætter den ind igen får jeg i højre hjørne af skærmen en besked hvor der står "Network disconnected - you are now offline", det er altså når jeg tilslutter USB'en.

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140

Indlægaf zoik » 20. nov 2009, 14:06

Jeg vil i løbet af weekenden prøve med en clean install, hvis problemt stadig af der kan vi tage den derfra.
Tak for hjælpen for nu :wink:

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: D-link DW-140 LØST

Indlægaf zob » 20. nov 2009, 15:54

Inden du formaterer så prøv lige med en livecd bare. Det skulle jo gerne virke ud af æsken, kan jeg forstå på warhawk.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: D-link DW-140

Indlægaf Warhawk » 20. nov 2009, 20:27

zoik skrev:Jeg vil i løbet af weekenden prøve med en clean install, hvis problemt stadig af der kan vi tage den derfra.
Tak for hjælpen for nu :wink:

Det lyder som en udmærket plan. Men som zob har været inde på, så betyder afstanden mellem router og computer en del. Hvis signalet er svagt kan det betyde at du ofte får udfald og forbindelsen dermed er ustabil. I værste fald kan du slet ikke oprette forbindelse. Er der andre trådløse netværk i området kan disse være med til at forstærke problemet. Du kan til en vis grad forbedre situationen ved at scanne for trådløse netværk og analysere lidt omkring kanalbenyttelse, og derudfra benytte en anden kanal. De fleste trådløse netværk kører på kanal 6 - så der er trængsel. Skift f.eks. til kanal 1.

Du kan bruge Netstumbler til at analysere netværkene.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140 LØST

Indlægaf zoik » 21. nov 2009, 23:04

:oops: Fik ikke lige meldt tilbage...
Jeg har installeret på ny, samme problem opstod så nu tog jeg konsekvensen af det og har sat et switch op så jeg har fået den på kabel og det virker upåklageligt.

Tak for hjælpen endnu engang.

Thomas

Orbinat
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. nov 2009, 17:22

Re: D-link DW-140 LØST

Indlægaf Orbinat » 22. nov 2009, 17:34

Jeg sidder med det problem her og et total Novice og kan ikke hitte ud af det.
Det er ærgeligt at skifte tilbage til windows pga dette lille problem men jeg har ikke lige en switch at smide på så jeg er nød til at løse problemet.

Jeg kan se mit netværk hvis jeg fjerner sikkerheden men stadig ikke logge på. Jeg har prøvet at læse nogle af de guides der findes men jeg er vist for dum til at forstå hvad jeg skal, kan bare se en masse koder og så er jeg på den :wink:

Hvis der er nogen der kan lave en step by step for dummies så ville jeg blive super glad.

zoik
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. nov 2009, 14:34

Re: D-link DW-140 LØST

Indlægaf zoik » 22. nov 2009, 19:59

Orbinat skrev:Jeg sidder med det problem her og et total Novice og kan ikke hitte ud af det.
Det er ærgeligt at skifte tilbage til windows pga dette lille problem men jeg har ikke lige en switch at smide på så jeg er nød til at løse problemet.

Jeg kan se mit netværk hvis jeg fjerner sikkerheden men stadig ikke logge på. Jeg har prøvet at læse nogle af de guides der findes men jeg er vist for dum til at forstå hvad jeg skal, kan bare se en masse koder og så er jeg på den :wink:

Hvis der er nogen der kan lave en step by step for dummies så ville jeg blive super glad.


Hejsa.

Er det nøjagtigt samme problem? Altså samme USB modtager etc? ellers vil jeg råde dig til at lave en ny tråd, da jeg har markeret denne som LØST. Men kan sagtens "åbne" den igen hvis du har behov for det...
Med hensyn til at være helt ny i det her Ubuntu/linux land så er vi to, he he. Men jeg er startet rigtigt godt på denne hjemmeside, der indeholder nogle super gode guides til at mellem himmel og jord.
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=55

håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Thomas

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster