Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf Fjederen » 2. nov 2009, 19:33

Hey I dygtige mennesker.. jeg har siddet og kigget lidt, om ikke der var noget der kunne bruges herinde, men fandt ikke lige noget :-(

Mit problem er som jeg har prøvet at beskrive i overskriften, at jeg ikke kan komme på min skoles trådløse netværk med ubuntu.. Det fungerer fint nok med fx xp og vista, dem har de lavet hhv guide og "install cd" til, så de kan bruges.. Ja selv mac, kan komme på, det er bare kigge på en lille film de har lavet.. Efter sigende er det "de kloge hoveder" blandt lærerne, der påstår at Ubuntu maskiner ikke kan komme på. Det har jeg fra min X, men tror ikke selv på det, for når en mac kan komme på, må den jo være platform uafhængig :)

Jeg er ikke sikker på om I kan bruge den her korte vejledning til noget.. men jeg vil nu gerne bruge Ubuntu på skolen og ikke win xp.. Men tag et kig og fortæl om I skal bruge mere.. Hvis det er, kan jeg godt smide den lille .mov film op, der er lavet til mac brugere, hvis I tror den er til hjælp, men aner ikke hvor jeg kan uploade den til :( Ej heller hele det word dokument jeg har taget flg lille udsnit fra:

Hurtigguide til erfarne brugere
1.Der skal oprettes forbindelse til det trådløse 802.1x netværk VUC.
(Oprettelsen af forbindelsen giver ikke adgang til Internettet, men der skabes en profil der kan tilrettes så adgangen bliver mulig)
2.Profilen skal indstilles så EAP-type under fanen Godkendelse sættes til PEAP.
3.I samme dialogboks fravælges Godkend som computer, når computer . . . .
4.Under Egenskaber for EAP-type fravælges Valider servercertifikat.
5.I samme dialogboks under Vælg godkendelsestype fravælges Brug automatisk Windows via knappen Konfigurer.

Her er den lidt længere guide:

Tilslutning til det trådløse netværk VUC:
1.Åbn Kontrolpanel:
2.Indstil Kontrolpanet til Klassisk visning:
3.Dobbeltklik på Netværksforbindelser:
4.Klik på Vis trådløse netværk , der er tilgængelige.
5.Dobbeltklik på VUC for at oprette forbindelse:
6.Højreklik på Trådløs forbindelse . . og vælg Egenskaber:
7.Skift til Fanen Trådløse netværk og klik en gang på VUC under Foretrukne netværk:
8.Skift til fanen Godkendelse:
9.Skift EAP-type til Beskyttet (EAP/PEAP) og fravælg Godkend som computer . . :
10.Klik på Egenskaber for EAP:
11.Fravælg Valider servercertifikat og klik så Konfigurer under Vælg godkendelsesmetode:
12.Fravælg Brug automatisk logon . . . og klik OK.
13.Klik OK i alle dialogbokse og luk Kontrolpanel.
14.Klik på taleboblen:
15.Indtast brugernavn, adgangskode og logondomæne (VUCU for kursister):


Jeg HAR selv prøvet at kigge på de 2 guider, samt den til mac brugere, men er ikke så skarp i netværk at jeg selv kan komme til at koble min com på skolens netværk :(
Håber der er nogen netværksnørder der kan hjælpe :)

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf Warhawk » 2. nov 2009, 20:32

Hejsa,

Muligvis har de ret i at du ikke kan logge på med Linux. Ubuntu har understøttelse af LEAP, der er en ældre autentikation protokol. Men her skal du bruge den nyere PEAP. Men du må prøve om det går med LEAP.

Højreklik på netværksikonet og vælg "Rediger forbindelser..."
Vælg fanen Trådløs og klik på Tilføj
Udfyld oplysninger i fanen Trådløs
Gå til fanen Trådløs sikkerhed
Sæt sikkerhed til LEAP og udfyld de sidste informationer
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf Fjederen » 2. nov 2009, 20:47

hmm... min installation har understøttelse af peap.. men der spørger den efter en sikkerhedsfil :s og den vil ikke noget uden den... men jeg har prøvet at lave den om til peap.. så må vi se om det giver noget :) (dog først imorgen...)

Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf Fjederen » 3. nov 2009, 10:56

øvs... LEAP virkede ikke... må se om ikke jeg kan få den til at acceptere peap,.. det SKAL bare virke... Det kan da ikke passe de laver systemer, der tvinger folk til at acceptere og støtte de kapitalistiske virksomheder og ikke alternativerne.. hehe.. det lød da ret klogt ;)
kigger lige mac filmen igennem og fortæller hvordan det skal laves på en mac :)
måske det kan hjælpe lidt :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf zob » 3. nov 2009, 12:02


Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu på skolens net (vuc aalborg)

Indlægaf Fjederen » 3. nov 2009, 13:00

Spændende links du postede der... har lige kigget lidt på dem.. Måske de kan bruges.. :)

Men det er da drøn irriterende så besværligt det skal være.. Enten skal jeg have 2 coms med i skole, for at læse og pille ved ubuntu, eller osse skal jeg genstarte com konstant :-s

Jeg fandt frem til mac filmen, om hvordan man får mac på skolens net, og har skrevet det ned her.. Håber der er nogen netværks hajer, der kan se hvad det er jeg skal gøre ;)

- Klik trådløst netværks symbol
- Vælg sikkerhed i dialogboksen: Wep802.1x
- I den boks der kommer frem, skriv netværksnavn, brugernavn og adgangskode i de respektive felter (De sidste 2 felter "sikkerhed" og "802.1x" er udfyldt)
- Tryk på knappen "opret forbindelse"
- På "fejlboxen" der kommer frem med "kontroller certifikat" klik på fortsæt.

så er en mac på nettet. ved ikke om der er nogen der kan bruge det til noget :)

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster