Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Hedvig » 6. okt 2009, 15:30

Hej alle I kloge hoveder derude...

Min kæreste kører Windows 7 og jeg kører Ubuntu 9.04. Vi prøver at sætte et netværk op, så vi kan dele filer osv. og vi kan godt "se hinanden", men bliver afkrævet en kode, når vi prøver at få adgang - ingen af os har sat en kode, og ingen af de koder der måske kunne ha noget med det at gøre, virker...
Normalt er min kæreste ret meget nørd, men kun med windows, og nu er han løbet tør for ideer til mulige løsninger.

Nogen der kan hjælpe? Meget gerne meget pædagogisk, da jeg ikke selv er så meget en haj, endnu... ;)
Hvilke indstillinger skal være hvordan i forbindelse med det her? -og hvad så derefter?

På forhånd tak :)
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf lath » 6. okt 2009, 23:38

Hedvig skrev:Hej alle I kloge hoveder derude...

Min kæreste kører Windows 7 og jeg kører Ubuntu 9.04. Vi prøver at sætte et netværk op, så vi kan dele filer osv. og vi kan godt "se hinanden", men bliver afkrævet en kode, når vi prøver at få adgang - ingen af os har sat en kode, og ingen af de koder der måske kunne ha noget med det at gøre, virker...
Normalt er min kæreste ret meget nørd, men kun med windows, og nu er han løbet tør for ideer til mulige løsninger.

Nogen der kan hjælpe? Meget gerne meget pædagogisk, da jeg ikke selv er så meget en haj, endnu... ;)
Hvilke indstillinger skal være hvordan i forbindelse med det her? -og hvad så derefter?

På forhånd tak :)


Der findes et grafisk opsætning program fra pakken gadmin-samba (i Firefox (FF) på Ubuntu: Klik på link for at starte installation med pakkesystemet).

Kører du ikke FF så skriv i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gadmin-samba

Indtast dit kodeord (der skrives ikke noget på skærmen imens du taster). Afslut kodeord indtastning ved tryk på enter/retur tasten. Svar Ja (Y) til at installer pakke som gadmin-samba pakken har brug for.

Læs i diverse Samba Howtos for at finde ud hvad du skal lave: på http://www.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/

Vigtigt: SAMBA konfigurationsfiler ældre end et bestemt versionsnummer virker ikke i med de nyere udgaver af SAMBA serveren.

Håber det kan hjælpe dig igang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Hedvig » 12. okt 2009, 20:01

Tak fordi du gider hjælpe! -men:
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du siger jeg skal gøre? Hvad er det for et program? Hvad gør det? Er det noget vi så skal ha' på begge maskiner, eller hvordan?
Det er muligt det bare gi'r sig selv, når det er installeret, men jeg er ikke helt glad for bare at installere noget jeg ikke ved hvad er :s
-Tak
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf lath » 12. okt 2009, 20:24

Hedvig skrev:Tak fordi du gider hjælpe! -men:
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du siger jeg skal gøre? Hvad er det for et program? Hvad gør det? Er det noget vi så skal ha' på begge maskiner, eller hvordan?
Det er muligt det bare gi'r sig selv, når det er installeret, men jeg er ikke helt glad for bare at installere noget jeg ikke ved hvad er :s
-Tak


SMB shares foregår i en klient-server arkitektur, og da Linux maskinen skal uddele filer er det den som er server, og Win 7 som er klient.

gadmin-samba er et grafisk administrationsprogram til en Samba server, men du kan self. rode med opsætningsfiler hvis du vil.

Hvis du bruger pakkesystemet (tilføj .../ fjern ... / Synaptic eller nogle af de andre pakke admin programmer vil du aldrig få snavs ind på din Linux box.
Et klik på et apt: link i Firefox i Ubuntu aktiverer pakkesystemet - pakken bliver hentet fra et pakke-repository, og ikke et obskurt sted ude på internettet (der bruges krytografiske nøgler til at sikre dette).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Hedvig » 12. okt 2009, 21:58

Kan man ikke sætte et helt normalt LAN op med Linux? (min nørd-kæreste der taler*) Vi ville gerne bare ha et lokalt netværk, og ikke rode os ud i alt mulig server/klient-noget...
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Warhawk » 12. okt 2009, 22:11

Hedvig skrev:Kan man ikke sætte et helt normalt LAN op med Linux? (min nørd-kæreste der taler*) Vi ville gerne bare ha et lokalt netværk, og ikke rode os ud i alt mulig server/klient-noget...

Så enkelt er det jo ikke. I Windows kører man med noget der hedder grupper (eller domæner hvis det skal være mere avanceret). For at 2 eller flere Windows maskiner kan snakke sammen skal de være i samme gruppe. Når man taler kommunikation så sker dette altid efter en protokol. I dette tilfælde en Windows protokol. For at en Linux maskine skal kunne snakke med en Windows maskine skal de altså bruge samme protokol - derfor er det Samba, som muliggør dette.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Hedvig » 13. okt 2009, 16:57

Okay... Jeg må indrømme, at jeg ingenting ved om den slags... Og derfor blir jeg også nødt til at bede om lidt mere hjælp...
Jeg har hentet/installeret SAMBA nu, men hvad gør jeg så? Jeg har prøvet at læse i den guide du linker til, men det hjælper mig ikke meget.
Når jeg har programmet, hvordan får jeg så -trin for trin- "kontakt" til hans computer?
-og lige for at tjekke, fordi du ikke svarede direkte på det før - skal han også ha SAMBA på sin comp? Og kan han i så fald få det fra samme link som mig?
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf lath » 13. okt 2009, 20:10

Hedvig skrev:Okay... Jeg må indrømme, at jeg ingenting ved om den slags... Og derfor blir jeg også nødt til at bede om lidt mere hjælp...
Jeg har hentet/installeret SAMBA nu, men hvad gør jeg så? Jeg har prøvet at læse i den guide du linker til, men det hjælper mig ikke meget.
Når jeg har programmet, hvordan får jeg så -trin for trin- "kontakt" til hans computer?
-og lige for at tjekke, fordi du ikke svarede direkte på det før - skal han også ha SAMBA på sin comp? Og kan han i så fald få det fra samme link som mig?


SAMBA er et Linux-only program. Microsoft 7 har allerede en SMB-klient indbygget. Man skal ikke gøre noget for at få den til at virke (på Windows 7).

Til Ubuntu er der i hjælpen en lille guide (på dansk oven i købet) der hjælper dig igang:
  • Klik på ? ikonet til højre for System menuen i øverste linie (den hedder et panel).
  • Inde i Hjælp klikker du på Avancerede emner i menuen nederst til venstre.
  • I Avancerede emner vælger du Installering af serverprogrammer
  • I Ubuntu Server Guide klikker du på Windows Networking (kapitel 15).
  • Gennemgå punkterne
    • 15.1 Introduktion
    • 15.2.1, dvs.

      Kode: Vælg alt

      sudo apt-get install samba
    • 15.4.2. Security = User (kun første punkt, dvs:

      Kode: Vælg alt

      sudo apt-get install libpam-smbpass
      fra en terminal.
    • Konfiguration gør du med hjælp fra gadmin-samba pakken

Spørg hvis du har brug for mere hjælp.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Hedvig
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30. jan 2009, 19:50
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf Hedvig » 13. okt 2009, 20:47

Er med indtil allersidste punkt - konfigurationen... Klikker jeg på dit link, får jeg bare at vide, at det allerede er installeret... Åbner jeg gadmin-samba, og forsøger mig med deres "hjælp", når jeg heller ikke rigtig videre... Alle felter er automatisk udfyldt, så hvad skal jeg ændre dem til? Og når alt det engang er rigtigt, hvordan bruger jeg det så rent praktisk?
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf lath » 13. okt 2009, 22:35

Hedvig skrev:Er med indtil allersidste punkt - konfigurationen... Klikker jeg på dit link, får jeg bare at vide, at det allerede er installeret... Åbner jeg gadmin-samba, og forsøger mig med deres "hjælp", når jeg heller ikke rigtig videre... Alle felter er automatisk udfyldt, så hvad skal jeg ændre dem til? Og når alt det engang er rigtigt, hvordan bruger jeg det så rent praktisk?


Det er forslag til hvordan du kan køre det.

Du skal importere brugere fra Ubuntu til Samba.
Du skal definere hvad du vil dele (stien til mappen).
Når du har lavet isæ det er du kørende efter at du har genstartet Samba serveren med:

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/samba restart
fra Terminal.

Kig billeder på http://gadmintools.flippedweb.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf OVN » 28. okt 2009, 12:57

Helt tilfældig kom jeg ind i dette gamle spørgsmål, mon problemet er løst ? Ellers er her en mere mulighed til Samba

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install samba system-config-samba
det giver en grafisk mulighed hvor man kan tilføje mapper og drev til deling, og bestemme rettigheder med mere i de delte mapper, jeg har den grafiske boks på mine 2 Ubuntu 9.04 computere, de "snakker" fint med en Vista computer på mit lille netværk, om det kablet forbindelse eller trådløs er underordnet.
Håber nogen (som er vant til Windows) kan bruge den, selv synes jeg den er meget nem at gå til, i modsætning til Gadmin som er nævnt længere oppe

OVN
Indlæg: 130
Tilmeldt: 13. feb 2007, 03:07
Geografisk sted: Thy

Re: Netværk mellem Ubuntu og Windows :s

Indlægaf OVN » 28. okt 2009, 12:59

Ups jeg glemte at fortælle: Den åbnes ved at klikke på System - Administration - Samba og skrive adgangskode

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster