Oister på Ubuntu 9.04? [løst]

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Kattens
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10. aug 2009, 19:43
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Oister på Ubuntu 9.04? [løst]

Indlægaf Kattens » 19. aug 2009, 10:55

Hej,

Jeg har fået Oister-abonnement (3s net/ Huawei E1550), men kan ikke få det til at virke på min computer (Packard Bell/ Ubuntu 9.04). Ifølge Oisters hjemmeside, burde abonnementet virke på Ubuntu 9.04 - man skal blot sætte modemet i computeren, tænde, og så vil en guide komme frem. Dette sker dog ikke på min computer - i stedet opstår et ikon, hvor der står Mobile Partner. Trykker jeg på dette ikon, får jeg forskellige muligheder, bl.a. 'Autorun.exe', som , ifølge vejledningen, burde starte installationen. Computeren melder dog fejl, når jeg trykker på autorun.

Er der nogle af jer, der kender en alternativ måde at installere denne form for internet på Ubuntu 9.04? Eller som kan se, hvad jeg evt. gør galt?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Senest rettet af Kattens 23. okt 2009, 12:25, rettet i alt 1 gang.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. aug 2009, 11:56

Du skal trykke på netværksikonet oppe i højre hørne af skærmen (ved siden af uret) og vælge mobilt bredbånd (eller mobilt bredbånd??). Derefter kan du vælge udbyder, pin osv. og ...badabing... du er på.

Jeg har oplevet problemer med at logge på, hvis modemmet (TDC) er koblet til computeren, når man starter computeren, men det kan du jo eksperimentere med. Ellers burde det virke.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf sådanUBUNTU » 19. aug 2009, 11:59

PS. exe-filer er Windows-installationsfiler. Dem kan du ikke bruge i Linux.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Kattens
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10. aug 2009, 19:43
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Kattens » 19. aug 2009, 20:47

Mange tak for svaret!

Jeg har forsøgt at eksperimentere lidt med netværksikonet, men kan desværre stadig ikke få det til at virke. Måske, du kan se, hvad jeg gør galt?

Jeg trykker på netværksikonet, og der kommer en liste frem, med alle de forskellige, trådløse netværk, der findes i bygningen.
Derudover står der 'VPN Connections', 'Connect to Hidden Wireless Network' og 'Create New Wireless Network'. Jeg er gået ind i VPN Connections, derefter Configure CPN. Jeg har valgt 'Mobile Broadband', og 'add'. Ved listen med udbydere, har jeg valgt Oister. Jeg har udfyldt username, password, pin og puk. Herefter er jeg gået tilbage til netværksikonet og trykket 'connect to hidden wireless network,' valgt Oister og trykket connect. Efter et stykke tid, beder computeren dog om password, som jeg giver den, men den synes ikke at acceptere det. Hverken det password, jeg oprettede, eller pin eller puk. Når jeg trykker på Firefox, får jeg at vide, at computeren ikke er tilsluttet nettet.

Jeg ved, det er svært at gennemskue sådan noget her via en beskrivelse, men har du en gisning om, hvad jeg gør galt?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Stra » 19. aug 2009, 22:12

Kattens skrev:Mange tak for svaret!

Jeg har forsøgt at eksperimentere lidt med netværksikonet, men kan desværre stadig ikke få det til at virke. Måske, du kan se, hvad jeg gør galt?

Jeg trykker på netværksikonet, og der kommer en liste frem, med alle de forskellige, trådløse netværk, der findes i bygningen.
Derudover står der 'VPN Connections', 'Connect to Hidden Wireless Network' og 'Create New Wireless Network'. Jeg er gået ind i VPN Connections, derefter Configure CPN. Jeg har valgt 'Mobile Broadband', og 'add'. Ved listen med udbydere, har jeg valgt Oister. Jeg har udfyldt username, password, pin og puk. Herefter er jeg gået tilbage til netværksikonet og trykket 'connect to hidden wireless network,' valgt Oister og trykket connect. Efter et stykke tid, beder computeren dog om password, som jeg giver den, men den synes ikke at acceptere det. Hverken det password, jeg oprettede, eller pin eller puk. Når jeg trykker på Firefox, får jeg at vide, at computeren ikke er tilsluttet nettet.

Jeg ved, det er svært at gennemskue sådan noget her via en beskrivelse, men har du en gisning om, hvad jeg gør galt?
Kan det være dit brugerlogin du skal bruge?

Ellers kan denne tråd måske hjælpe (næstsidste indlæg) viewtopic.php?f=31&t=2511&st=0&sk=t&sd=a&start=15
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf sådanUBUNTU » 20. aug 2009, 00:23

Der skulle gerne være en mulighed for at vælge mobilt bredbånd direkte under netværksikonet. Det bøvl du går igennem burde med andre ord være unødvendigt. Det virker som om, at usb-modemmet ikke bliver ordentligt genkendt/opdaget. Kan jeg lokke dig til at gå ind i Programmer -> Tilbehør -> Terminal og skrive

Kode: Vælg alt

lsusb


Det skulle gerne give nogen oplysninger om alt hvilke enheder, du har koblet til usb-portene. Outputtet kopierer og indsætter du ind i et indlæg her i denne tråd i forum. Så må vi tage den derfra.

Du må også gerne lige teste, om modemmet virker på en Windows-computer og en anden linuxcomputer, hvis du har mulighed for det. Bare for at udelukke hardwarefejl. Det' så træls...

Disclaimer: Jeg har kun kendskab til mobilt bredbånd fra et par enkelte gange, hvor jeg har lånt et TDC-modem fra min svigerinde. Der virker det på den måde, som Oister beskriver på hjemmesiden.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf sådanUBUNTU » 20. aug 2009, 00:25

Prøv også lige Stra's bud først ;-)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Kattens
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10. aug 2009, 19:43
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Kattens » 20. aug 2009, 22:06

Jeg har forsøgt at logge på med det brugerlogin, jeg fik af Oister til brug af egen personlig side. Der virkede desværre ikke.

Tak for linket til den anden debat - jeg har forsøgt at gøre som beskrevet, men det er stadig ikke lykkedes. Jeg tror, der er et eller andet jeg gør/har gjort helt galt.


Stra skrev:
Kattens skrev:Mange tak for svaret!

Jeg har forsøgt at eksperimentere lidt med netværksikonet, men kan desværre stadig ikke få det til at virke. Måske, du kan se, hvad jeg gør galt?

Jeg trykker på netværksikonet, og der kommer en liste frem, med alle de forskellige, trådløse netværk, der findes i bygningen.
Derudover står der 'VPN Connections', 'Connect to Hidden Wireless Network' og 'Create New Wireless Network'. Jeg er gået ind i VPN Connections, derefter Configure CPN. Jeg har valgt 'Mobile Broadband', og 'add'. Ved listen med udbydere, har jeg valgt Oister. Jeg har udfyldt username, password, pin og puk. Herefter er jeg gået tilbage til netværksikonet og trykket 'connect to hidden wireless network,' valgt Oister og trykket connect. Efter et stykke tid, beder computeren dog om password, som jeg giver den, men den synes ikke at acceptere det. Hverken det password, jeg oprettede, eller pin eller puk. Når jeg trykker på Firefox, får jeg at vide, at computeren ikke er tilsluttet nettet.

Jeg ved, det er svært at gennemskue sådan noget her via en beskrivelse, men har du en gisning om, hvad jeg gør galt?
Kan det være dit brugerlogin du skal bruge?

Ellers kan denne tråd måske hjælpe (næstsidste indlæg) viewtopic.php?f=31&t=2511&st=0&sk=t&sd=a&start=15
stra

Kattens
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10. aug 2009, 19:43
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Kattens » 20. aug 2009, 22:13

Under terminal står der:
Bus 001 Device 002: ID 0402: 5602 Ali Corp. Video Camera Controller
Bus 001 Device 001: ID ld6b: 0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub

Bruger netop nu modemmet på min sambos Windows-computer, så her virker det fint. Har desværre ikke mulighed for at prøve modemmet på en Linux-computer, da jeg ikke kender andre, der bruger dette system. Derfor er det hele også meget nyt for mig, og jeg sætter virkelig stor pris på al den hjælp, jeg får af jer herinde.

sådanUBUNTU skrev:Der skulle gerne være en mulighed for at vælge mobilt bredbånd direkte under netværksikonet. Det bøvl du går igennem burde med andre ord være unødvendigt. Det virker som om, at usb-modemmet ikke bliver ordentligt genkendt/opdaget. Kan jeg lokke dig til at gå ind i Programmer -> Tilbehør -> Terminal og skrive

Kode: Vælg alt

lsusb


Det skulle gerne give nogen oplysninger om alt hvilke enheder, du har koblet til usb-portene. Outputtet kopierer og indsætter du ind i et indlæg her i denne tråd i forum. Så må vi tage den derfra.

Du må også gerne lige teste, om modemmet virker på en Windows-computer og en anden linuxcomputer, hvis du har mulighed for det. Bare for at udelukke hardwarefejl. Det' så træls...

Disclaimer: Jeg har kun kendskab til mobilt bredbånd fra et par enkelte gange, hvor jeg har lånt et TDC-modem fra min svigerinde. Der virker det på den måde, som Oister beskriver på hjemmesiden.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Stra » 20. aug 2009, 22:35

Kattens skrev:Under terminal står der:
Bus 001 Device 002: ID 0402: 5602 Ali Corp. Video Camera Controller
Bus 001 Device 001: ID ld6b: 0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID ld6b:001 Linux Foundation 1.1 root hub


Det brugerlogin jeg tænkte på, var dit Ubuntu login.

Udskriftet fortæller du har et video Camera tilsluttet, og at der ikke er noget modem tilsluttet!!!
Dvs den registrerer det ikke.

stra


stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Kattens
Indlæg: 27
Tilmeldt: 10. aug 2009, 19:43
IRC nickname: Kattens
Geografisk sted: København

Re: Oister på Ubuntu 9.04?

Indlægaf Kattens » 21. aug 2009, 10:42

Ja, har prøvet med mit Ubuntu login, uden held.

Er der noget, jeg kan gøre for at få computeren til at registrere modemmet?

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst