Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
DJmon
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. jul 2009, 21:28
IRC nickname: DJmon

Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf DJmon » 9. aug 2009, 18:39

Under en opdatering meldte den at der var sket en fejl. det skal jeg love for det sædvanlige netværks ikon i gnome var væk. ok ingen ko på isen højreklik og tilføj statusfelt. problemet er bare at den plads den tilføjer er helt tom.
Det er ikke bare på den visuelle side hverken trådløst eller kablet er der liv i. der er også for svundet nogle netværks muligheder i rulle menuen.
i sagens natur kan jeg ikke bare bruge synaptic til at rette op på fejlen ;-)
jeg har kørt diverse serviceprogrammer i håb om ubutu havde opdaget sin fejl logget in på andre milijøer openbox og xfce for så at logge ind på gnome igen igen i håb om at fejlen var rettet men der er intet netværk på maskinen :(
kan jeg hente de ting jeg mangler fra windåse og smide på en usbpen ? og hvad mangler jeg.
Ja jeg ved det er svært at svar på :roll:

Ubuntu 9.04 jaunty jackalope med gnome og 100% fri fra netværksangreb :lol:

venligst Dennis

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf Warhawk » 9. aug 2009, 20:11

Hejsa og velkommen i forum :)

Det er en kedelig start med den fejl. Hvis du er heldig, ligger pakkerne stadig på maskinen og Network Manager er blot gået i stykker. Prøv først at gå i Synaptic og marker network-manager-gnome & network-manager til geninstallation.

Hvis det ikke virker skal du manuelt hente
    network-manager-gnome
    network-manager
    libnm-util1
    libnm--glib-dev
    libnm-glib0


disse pakker installerer du så, så må vi håbe at det hjælper.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf lath » 10. aug 2009, 11:21

Du kan muligvis genstarte netwærket med en kommando udført fra Terminal (fra Programmer > Tilbehør menuen):

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/networking restart


Bemærk: Imens du skriver dit kodeord vil der der ikke blive skrevet noget på skærmen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

DJmon
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. jul 2009, 21:28
IRC nickname: DJmon

Re: Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf DJmon » 10. aug 2009, 22:33

Warhawk skrev:Hejsa og velkommen i forum :)

Det er en kedelig start med den fejl. Hvis du er heldig, ligger pakkerne stadig på maskinen og Network Manager er blot gået i stykker. Prøv først at gå i Synaptic og marker network-manager-gnome & network-manager til geninstallation.

Hvis det ikke virker skal du manuelt hente
    network-manager-gnome
    network-manager
    libnm-util1
    libnm--glib-dev
    libnm-glib0


disse pakker installerer du så, så må vi håbe at det hjælper.


Mange tak jeg føler mig skam også velkommen :-)
jeg har jo også fået nogle bud på løsning.
jeg følte ellers det var som med win 2k efter et drivercrash/fejle ender det altid med ny install.
jeg var ellers blevet ret varm på ubuntu den eneste linux jeg har kunne lide.også efeter mere end en time :-)

jeg kan se at network manager er fjernet i synaptic men ikke slettet helt men den nægter pure og intallere den.
da den ikke kan komme på nettet . lidt komisk så i anbefalede programmer anbefaler den Network manager som den netop ikke kan indstallere da den mangler den selv samme. :lol:

Den filliste nævner er det bare at google og hente dem enkeltvis og er der en rækkefølge de skal installeres i ?
det ville være rart hvis de kunne hentes som samlet pakke.
network-manager-gnome har jeg hentet og smidt på en usb pind fat32 derefter har jeg kopieret den til mit ubuntu skrivebord der melder den udpakningsfejl ? jeg har prøvet at hente den igen men samme fejl.
De andre filer vil jeg rode med imorgen.

Mange tak for hjælpen indtil videre :-)


lath# tak for tippet men den skriver lynhurtigt ok og der sker intet (der er nok ikke det store at starte )

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf lath » 11. aug 2009, 09:29

DJmon skrev:lath# tak for tippet men den skriver lynhurtigt ok og der sker intet (der er nok ikke det store at starte )


Det skal du ikke regne med - standard i alle unix, bsd, linux operativsystemer er at skrive ingenting, hvis det gik godt.

Deu skal hente pakkerne fra en anden computer, som filer. De ender med filtypen .deb, og de skal både passe til til din ubuntu (jaunty jacalope?), din mikroprocessorarkitektur (typisk x86), og antal bits mikroprocessoren arbejder med i operativsystemet (32 bit eller 64 bit).

Evt. kan du bruge install CDen og en USB flash til at gemme deb filerne på i LiveCD session.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

DJmon
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31. jul 2009, 21:28
IRC nickname: DJmon

Re: Mit netværk er helt væk. ikke bare ikonet

Indlægaf DJmon » 15. aug 2009, 17:51

hej mange tak for hjælpen viste sig desværre at være forgæves .
hvis jeg installerede "X" kunne det ikke lade sig gøre uden "Y" og y kunne ikke installeres uden X :?
Jeg gjorde naturligvis det at jeg intallere alt som kunne lade sig gøre .
Men det sidste ville på ingen måde på plads.
jeg må sige jeg var skuffet over at jeg ikke kunne redde det.
Ikke at jeg havde de store problemer med at lave en reinstall. men jeg havde ønsket at det kunne lade sig gøre
idet jeg kunne få problemet med en langt tungere opsætning.

Ti lgengæld er denne install meget mere clean idet jeg nu har fundet ud af hvilke programmer jeg foretrækker og ikke behøver at eksperimentere :)

resultatet ændre jo ikke ved at at i har været meget hjælpsomme så tak :)

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster