Erfaringer med Oister (Løst) Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Erfaringer med Oister (Løst)

Indlægaf femore » 20. jul 2009, 12:07

Hey
Jeg er ny bruger i dette forum, og iøvrigt også relativ ny bruger af Ubuntu 9.04.
Jeg er tidl. bruger af OpenSuse 10.3 og 11.1, men pga. Ubuntus højere grad af brugervenlighed - min opfattelse - er dette OS mere bekvemt for mig - bare til orientering.
Min pc: ibm T42, med 512 mb ram og 40 gb HD.
Ubuntu 9.04 kører upåklageligt og det var enkelt at installere (dualboot med win xp pro).

Mit spørgsmål er:
Jeg anvender Oister som bredbåndet her i min kolonihave og jeg er interesseret i at høre om andre end mig, har problemer med at downloade filer, når Oister anvendes som bredbånd. Fx kan jeg ikke opdatere mit system og jeg tror, at det er filstørrelserne der skaber problemet som er, at download sekvensen simpelthen stopper ved de store filer (fx. java filerne i størelsesordnen 20 - 30 mb). Konsekvensen er at jeg ikke kan få mit system opdateret via Oister bredbånd. Det er uholdbart :?

Har andre oplevet at download sekvensen stopper ved download af store filer med Oister?
(jeg er bevidst om at der er begrænsning på 10GB, men hvor kan man se sit forbrug? Ikke på MitOister)

Spændt på at høre om andres erfaringer med Oister.

Mvh. Flemming

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Erfaringer med Oister

Indlægaf utopia » 20. jul 2009, 15:02

femore skrev:Har andre oplevet at download sekvensen stopper ved download af store filer med Oister?


Nej, jeg har ingen problemer med Oister. Opdaterer ubuntu, henter film og programmer dagligt uden stop i download.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Erfaringer med Oister

Indlægaf lath » 20. jul 2009, 16:25

femore skrev:Hey
Jeg er ny bruger i dette forum, og iøvrigt også relativ ny bruger af Ubuntu 9.04.
Jeg er tidl. bruger af OpenSuse 10.3 og 11.1, men pga. Ubuntus højere grad af brugervenlighed - min opfattelse - er dette OS mere bekvemt for mig - bare til orientering.
Min pc: ibm T42, med 512 mb ram og 40 gb HD.
Ubuntu 9.04 kører upåklageligt og det var enkelt at installere (dualboot med win xp pro).

Mit spørgsmål er:
Jeg anvender Oister som bredbåndet her i min kolonihave og jeg er interesseret i at høre om andre end mig, har problemer med at downloade filer, når Oister anvendes som bredbånd. Fx kan jeg ikke opdatere mit system og jeg tror, at det er filstørrelserne der skaber problemet som er, at download sekvensen simpelthen stopper ved de store filer (fx. java filerne i størelsesordnen 20 - 30 mb). Konsekvensen er at jeg ikke kan få mit system opdateret via Oister bredbånd. Det er uholdbart :?

Har andre oplevet at download sekvensen stopper ved download af store filer med Oister?
(jeg er bevidst om at der er begrænsning på 10GB, men hvor kan man se sit forbrug? Ikke på MitOister)

Spændt på at høre om andres erfaringer med Oister.

Mvh. Flemming


En mulig årsag kunne være dårligt signal.
Det er sådan at kommunikation ved 2,1 GHz (Giga Hertz) - hvor UMTS/3G kommunikation foregår - behøver det der kaldes "optisk sigt" for det bedste signal. I de fleste tilfælde reflekterer signalet dog et antal gange før det når basestationen, som modtager signalet/sender et signal til dit Oister modem.

Du kan opnå et bedre signal ved at montere en antenne oppe over den højeste ting - som er i nærheden f.eks. et træ kan skygge for en god radioforbifindelse for Oister modemet. Træ indeholder vand, som er en god elektrisk leder, især for UHF (Ultra Høj Frekvens) signaler.

En mulighed er en antenne limet fast øverst på en flagstang (f.eks en kobber film der går hele vejen rundt om flagstangen) - så er det også lidt diskret. Bemærk dog at det der hedder karaktearistisk impedans for antennen og senderen/modtageren i dit Oister modem skal være den samme. Antennen må ikke overdækkes med et elektrisk ledende materiale (vandbaseret maling f.eks.)

Edit:
Jeg mener at man kan skrue på hvor lang tid TCP (Transmission Control Protokol) som bor i transport-laget skal vente på en pakke før der retransmitteres - altså hvornår TCP antager en pakke anses for at være tabt.
Det giver de underliggende lag - specielt det fysiske og data linklaget i UMTS mere tid til at få en pakke igennem 3G netværket.

Problemet er at jeg ikke kan huske hvordan - og en som jeg ved kender svareret - en lektor på Ingeniørhøjskolen i Aarhus med speciale ud i trådløs kommunikation - er på ferie.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: Erfaringer med Oister

Indlægaf femore » 26. sep 2009, 11:06

Hey igen efter lang tid - sorry til alle :(

Jeg vil hermed lukke denne tråd. Allerførst tak til Lath for et meget kompetent svar, som gav mig den løsning jeg har valgt. Jeg anvender nu en lang USB ledning mellem modem og pc tilslutning. Den lange ledning virker således som en antenne. Nu har jeg ingen problemer med opkoblingen og jeg kan få mine opdateringer, samt downloade de filer jeg har brug for.

Så en stor tak til Lath :D

Grunden til at det har taget lang tid for mig at vende tilbage er, at jeg har stillet nøjagtigt samme spørgsmål til Oister. De har lidt travlt og har svaret mig således:

Hej Flemming Kloumann
Tak for din mail.
Undskyld det sene svar, vi har desværre været ramt af ekstraordinært mange mails, som har betydet, at vi har været længere tid om at svare.
Ved hentning af større filer og ved store opdateringer kan der opleves udfald og afbrydelser på forbindelsen. Dette kan skyldes belastning på netværket, lav dækning eller grundet forbindelsens hastighed der ikke kan overstige 2,0 Mbps i download og 384 Kbps i upload. Hvis du henter fra en server der befinder sig langt væk eller er overbelastet, kan du også opleve afbrydelser. Eventuelt kan du teste om overførslen vil gennemføre sig på en anden forbindelse eller forsøge at hente opdateringen fra en anden server.
Hvis du har spørgsmål eller brug for vejledning, kan du finde svar under Kundeservice på http://www.oister.dk. Har du yderligere spørgsmål til denne mail, er du meget velkommen til at svare tilbage uden at rette i emnefeltet.
De bedste hilsner
Morten
 -----Original Message-----
Note: this mail was sent from CustomerCare by selfcare
--------------------------------------
Kære Oister
Jeg kan ikke opdatere mit OS (Ubuntu 9.04/Linux) da download sekvensen stopper når jeg vil hente filerne til opdateringerne, her menes at downloaden af filerne går helt istå og download hastigheden står bare som UKENDT og der sker ingen dataoverførelse. Samme tendeens har jeg set hvis jeg vil hente et program på fx 20 - 30 MB.
Er ovenstående en Oister facilitet som skal begrænse brugen af/og antallet af MB jeg vil hente. Jeg er klar over jeres 10 GB begrænsning.
Kan jeg på Mit Oister se hvad jeg har hentet af filer?
Jeg ser frem til jeres svar
Flemming

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Erfaringer med Oister

Indlægaf Warhawk » 26. sep 2009, 11:43

Hejsa,

Det var godt at du fik det til at virke. UMTS / GPRS er desværre af svingende kvalitet, men det er forskelligt hvor/hvordan man oplever det. Heldigvis kan man fortsætte på en opdatering, som ikke er fuldført - det er jeg selv nødt til af og til, da jeg også bruger 3G modem.

Når først vi får LTE (4G) så får vi langt mere stabile forbindelser. Det vil forhåbentligt også mindske problemerne med 3G, da presset på disse netværk bliver mindre.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med Oister

Indlægaf Jarlen » 27. sep 2009, 09:34

Emnet er rykket til netværk.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster