Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs) Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)  Emnet er løst

Indlægaf momsemor » 24. jun 2009, 22:26

Godaften.....

Nu har jeg vist snart prøvet, hvad jeg kunne finde herinde og ØV, jeg kan ikke knække nødden selv :shock:
Mit kablede netværk virker fint, indtil computeren har været i stand by, så kan jeg kun etablere forbindelsen ved, at genstarte :?

Så tænkte jeg, at jeg bare ville bruge det trådløse, men AK, den finder det, men kan ikke koble på :?:
Efter læsning herinde, mente jeg det måske skyldtes en manglende driver, så jeg installerede Windows Wireless Drivers (ndiswrapper i tilføj/fjern program) og genstartede. Det virkede heller ikke :(

Mit trådløse netkort er et Lite-On RT2860 og driverversion 1.53
Mit "kablede" er nVidia Corporation MCP61 Ethernet (reva2)
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:22, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf lath » 25. jun 2009, 01:23

momsemor skrev:Godaften.....

Nu har jeg vist snart prøvet, hvad jeg kunne finde herinde og ØV, jeg kan ikke knække nødden selv :shock:
Mit kablede netværk virker fint, indtil computeren har været i stand by, så kan jeg kun etablere forbindelsen ved, at genstarte :?

Så tænkte jeg, at jeg bare ville bruge det trådløse, men AK, den finder det, men kan ikke koble på :?:
Efter læsning herinde, mente jeg det måske skyldtes en manglende driver, så jeg installerede Windows Wireless Drivers (ndiswrapper i tilføj/fjern program) og genstartede. Det virkede heller ikke :(

Mit trådløse netkort er et Lite-On RT2860 og driverversion 1.53
Mit "kablede" er nVidia Corporation MCP61 Ethernet (reva2)


Jeg havde samme problem på Ubuntu 8.04 "Hardy Heron", og jeg fandt frem til følgende løsning:

Alt netværk kan genstartes (uden at genstarte Ubuntu) ved at udføre:

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/networking restart

fra en terminal, eller et script, som vi kunne kalde genstart_netvaerk.sh som kan se således ud laves med for eksempel gedit:

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash

sudo /etc/init.d/networking restart



Dernæst sættes genstart_netvaerk.sh execute bit (x -bit) ved at højre-klikke på filen > Engenskaber > fanebladet Rettigheder: Sæt flueben udfor "Udførsel: Tillad kørsel af filen som et program".

Da du sandsynligvis vil bruge scriptet ofte kan du tilføje den til panelet:
  • Højreklik på panelet (det øverste, det nederste eller dit eget ekstra-panel).
  • Vælg "+ Tilføj til panel ..."
  • Klik på "Brugerdefineret programgenvej", og tryk på "+ Tilføj" knappen i nederste højre hjørne.
  • Ændre "Type" til "Program i Terminal"
  • "Navn", og "kommentar" kan "Netværksgenstart"
  • "Kommando" er "/home/dit_brugernavn/bin/genstart_netvaerk.sh", hvor:
    • dit_brugernavn erstattes af dit brugernavn. Du kan finde det med

      Kode: Vælg alt

      whoami
      udført i en terminal.
    • Shell script ligger i en mappe som skal hedde bin. Den mappe skal være i din hjemmemappe, og
    • Scriptet hedder genstart_netvaerk.sh" (Husk at der er forskel på store og små bogstaver.)
  • Klik på "Ok" knappen
  • Klik på "Luk" knappen

Nu kan du klikke på et ikon i panel som først vil spørge om kodeord, og når det er rigtig tastet ind genstartes netværk.
Trådløs netværk opgav jeg at få til at virke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf laoshi » 25. jun 2009, 07:45

Da jeg på et tidspunkt havde samme problem med den trådløse forbindelse var løsningen at åbne System > Indstillinger > Netværksforbindelser. Her stod forbindelsen som aktiv, men uden ipadresse. Trykkede så på 'disconnect' og herefter på 'connect', og så blev forbindelsen oprettet som den skulle igen. Lidt besværligt, men trods alt hurtigere end at genstarte hele systemet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf momsemor » 26. jun 2009, 20:57

Alt netværk kan genstartes (uden at genstarte Ubuntu) ved at udføre:

Kode: Vælg alt

sudo /etc/init.d/networking restart

fra en terminal, eller et script, som vi kunne kalde genstart_netvaerk.sh som kan se således ud laves med for eksempel gedit:

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash

sudo /etc/init.d/networking restart



Dernæst sættes genstart_netvaerk.sh execute bit (x -bit) ved at højre-klikke på filen > Engenskaber > fanebladet Rettigheder: Sæt flueben udfor "Udførsel: Tillad kørsel af filen som et program".


Hej Lars...

Det med terminalen forstod jeg og det ville være smart med et script, som så lå på øverste panel 8) , men øv, hvordan laver jeg lige et script :?:
Har prøvet i terminalen, at skrive: "#!/bin/bash sudo /etc/init.d/networking restart", men hvad skal jeg gøre ved det, for at få "lov" til, at kalde det et script og benævne det "genstart_netvaerk.sh", som du foreslår :?:

Resten det med egenskaber, rettigheder og hvordan jeg tilføjer den til panel, kan jeg godt finde ud af 8) , men det med gedit og script fatter jeg ikke en brik af :? :oops:

Skal helst have det skåret ud i pap, sorry :roll:
Vh. Jannie

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf momsemor » 26. jun 2009, 21:03

laoshi skrev:Da jeg på et tidspunkt havde samme problem med den trådløse forbindelse var løsningen at åbne System > Indstillinger > Netværksforbindelser. Her stod forbindelsen som aktiv, men uden ipadresse. Trykkede så på 'disconnect' og herefter på 'connect', og så blev forbindelsen oprettet som den skulle igen. Lidt besværligt, men trods alt hurtigere end at genstarte hele systemet.



Hej Laoshi....

Når jeg går ind i Netværksforbindelser er der ingen steder, hvor jeg kan trykke på "disconnect" eller "connect" :?:
Jeg har Ubuntu 9.04, clean install
Vh. Jannie

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf laoshi » 26. jun 2009, 22:19

For at lave et script kan du højreklikke på skrivebordet og vælge 'opret dokument' > 'tom fil'
Du kalder filen genstart_netvaerk.sh
Og så kopierer du teksten ind i den:
#!/bin/bash

sudo /etc/init.d/networking restart

gemmer og lukker.

Herefter er det at du som lath skriver skal gøre den udførbar - og så kan du kalde scriptet via terminalen.

Vedr. disconnect og connect - så kan jeg se at det var medens jeg brugte wicd-programmet at det kunne lade sig gøre - ikke med networkmanageren. Beklager.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf momsemor » 26. jun 2009, 22:50

laoshi skrev:For at lave et script kan du højreklikke på skrivebordet og vælge 'opret dokument' > 'tom fil'
Du kalder filen genstart_netvaerk.sh
Og så kopierer du teksten ind i den:
#!/bin/bash

sudo /etc/init.d/networking restart

gemmer og lukker.

Herefter er det at du som lath skriver skal gøre den udførbar - og så kan du kalde scriptet via terminalen.

Vedr. disconnect og connect - så kan jeg se at det var medens jeg brugte wicd-programmet at det kunne lade sig gøre - ikke med networkmanageren. Beklager.


Hej igen...

Alt forladt :D
Mange tak for "udskæringen i pap" :lol: Nu kan selv jeg måske hitte ud af det 8)

Et tillægsspørgsmål: Kan man ikke finde en driver til RaLink 2860? Jeg har kigget i Synaptic, men der er kun drivere til andre modeller. Skulle måske prøve, at installere en af dem, bare for, at se om jeg kunne få det trådløse til, at virke. Jeg kan vel bare "af-installere", hvis det ikke funker :?:
Vh. Jannie

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf laoshi » 26. jun 2009, 23:26

Kan man ikke finde en driver til RaLink 2860

Med 9.04 clean install fungerer ralink rt 2860 out-of-the-box for mig, medens det var nødvendigt at installere en driver ved hjælp af ndiswrapper under 8.04 og 8.10.
Men jeg kan se på det internationale forum at der er et problem med at få ralink 2860 til at fungere med WPA-kryptering. Så hvis du har mulighed for at bruge WEP-kryptering så er der en god chance for at det vil virke.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs)

Indlægaf momsemor » 26. jun 2009, 23:52

laoshi skrev:
Kan man ikke finde en driver til RaLink 2860

Med 9.04 clean install fungerer ralink rt 2860 out-of-the-box for mig, medens det var nødvendigt at installere en driver ved hjælp af ndiswrapper under 8.04 og 8.10.
Men jeg kan se på det internationale forum at der er et problem med at få ralink 2860 til at fungere med WPA-kryptering. Så hvis du har mulighed for at bruge WEP-kryptering så er der en god chance for at det vil virke.


Takker, det er jo nemt at ændre, så det skal da prøves :D

HURRA, det trådløse virker efter jeg ændrede fra WPA til WEP-kryptering :D
Vh. Jannie

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Må bede om HJÆLP (kabel og trådløs) (LØST)

Indlægaf momsemor » 29. nov 2009, 22:21

Hejsa.....

Efter clean install af 9.10 virker både det kablede og det trådløse netværk, når PCen "vågner" af hvile :D
Vh. Jannie

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster