Netværk opsætning på Asus(løst )

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Netværk opsætning på Asus(løst )

Indlægaf erikpaul » 2. jun 2009, 17:57

rik@erik-laptop:~$ lsb_release -a && uname -a && lspci
Hej
Håber på lidt hjælp til opsætning af trådløst netværk, da jeg ikke kan få det til at virke på min bærbare Asus A6. Det virker fint på min lille Acer med Linpus og også når jeg bruger partionen men XP. Jeg har lige fået installeret Ubuntu 9.04 og glædede mig til at bruge den i stedet for XP men det går altså ikke med nettet. Håber I kan fortælle mig hvad jeg gør forkert , jeg er ikke nogen dreven Linux bruger men vil gerne være det
venlig hilsen
Erikj
ps. med kabel virker det fint.
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.04
Release: 9.04
Codename: jaunty
Linux erik-laptop 2.6.28-11-generic #42-Ubuntu SMP Fri Apr 17 01:57:59 UTC 2009 i686 GNU/Linux
00:00.0 Host bridge: ATI Technologies Inc Device 5a31 (rev 01)
00:01.0 PCI bridge: ATI Technologies Inc RS480 PCI Bridge
00:13.0 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller
00:13.1 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB Host Controller
00:13.2 USB Controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 USB2 Host Controller
00:14.0 SMBus: ATI Technologies Inc IXP SB400 SMBus Controller (rev 11)
00:14.1 IDE interface: ATI Technologies Inc IXP SB400 IDE Controller
00:14.3 ISA bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-ISA Bridge
00:14.4 PCI bridge: ATI Technologies Inc IXP SB400 PCI-PCI Bridge
00:14.5 Multimedia audio controller: ATI Technologies Inc IXP SB400 AC'97 Audio Controller (rev 02)
00:14.6 Modem: ATI Technologies Inc SB400 AC'97 Modem Controller (rev 02)
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200M]
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
02:01.0 CardBus bridge: Ricoh Co Ltd RL5c476 II (rev b3)
02:01.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 17)
02:01.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 08)
02:03.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)
erik@erik-laptop:~$(løst)
Senest rettet af erikpaul 6. nov 2009, 16:06, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2009, 18:01

Hej og velkommen til forum :)


Har du installeret hardwaredrivere som beskrevet i trin 1 i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57 ?

Hvis der ikke er mulighed for dette, kan vi nok finde en driver alligevel - men det bliver på en lidt anden måde.




-----------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Netværk :)

MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2009, 19:27

Jeps... jeg havde lige forvekslet info, du skal bruge forklaringen i denne tråd viewtopic.php?f=31&t=6228
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 2. jun 2009, 19:29

Hej Christian Arvai
tusinde tak for hjælpen ,den virker sku nu og tak for velkomsthilsenen.Efter at have brugt flere timer er det utrolig så glad man bliver når det så virker. Det var driveraktiviteten det var galt med , man er så vant til det bare kører i XP men at man skal hjælpe lidt til i Linux en gang imellem.
Endnu engang tak
Erik

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2009, 19:32

Det var så lidt, jeg snakkede med laoshi og soundpartner over irc og de mente begge at dette var løsningen, så takken er hermed videregivet :D


PS: nu fik jeg jo skrevet en anden forklaring først, så hvilken en virkede ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 2. jun 2009, 21:01

Hej
Det var det tip med hardwaredriverne der virkede.Der er nu ikke nogle flueben som der står men nogle grå prikker der skal aktiveres, men det virkede , herligt

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 2. jun 2009, 21:05

Det var driveroplysningen der virkede, ingen flueben skulle sættes som der står men nogle grå knapper der mskulle gøres grønne ved at aktiverer dem, fint nok det virkede
hilsen
erik

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2009, 21:08

erikpaul skrev:Det var driveroplysningen der virkede, ingen flueben skulle sættes som der står men nogle grå knapper der mskulle gøres grønne ved at aktiverer dem, fint nok det virkede
hilsen
erik

OK... så kortet er understøttet i 9.04 som beskrevet i trin 1 på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf soundpartner » 2. jun 2009, 21:13

erikpaul skrev:Hej
Det var det tip med hardwaredriverne der virkede.Der er nu ikke nogle flueben som der står men nogle grå prikker der skal aktiveres, men det virkede , herligt

mente også at det skulle virke fint sådan semi out of the box, var bare ikke helt sikker (hvilket jeg også fortalte christian) men jeg kunne ikke lige finde dokumentation for det.
Der er dog en smule ballade med den driver og nogle krypterede netværk. hvis du oplever disse så er læsningen b43-fwcutter som beskrevet i den anden tråd
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 2. jun 2009, 21:44

ja det var den tråd. Nu jeg er her , et andet lille problem? Den popper up og siger jeg skal foretage en lille sikkerhedsopdatering, men når jeg gør det siger den der ikke er plads nok og beder mig tømme papirkurv og skrive " sudo apt-get clean " i terminalen , men når jeg gør det siger den kommandoen ikke eksisterer, meget mærkeligt ik `jeg er ikke så meget hjemme i Linux at jeg kan gennemskue det, men det kan I sikkert
Erik

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2009, 22:13

erikpaul skrev:ja det var den tråd. Nu jeg er her , et andet lille problem? Den popper up og siger jeg skal foretage en lille sikkerhedsopdatering, men når jeg gør det siger den der ikke er plads nok og beder mig tømme papirkurv og skrive " sudo apt-get clean " i terminalen , men når jeg gør det siger den kommandoen ikke eksisterer, meget mærkeligt ik `jeg er ikke så meget hjemme i Linux at jeg kan gennemskue det, men det kan I sikkert
Erik

Det lyder mærkeligt, for både:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get clean

og

Kode: Vælg alt

sudo apt-get clean -y --force-yes 

virker her, er du sikker på at du skrev det rigtigt ?


Men prøv denne guide viewtopic.php?f=11&t=5879

med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo rm -rf $HOME/.local/share/Trash/files && sudo rm -rf ~/.evolution/mail/local/folders.db && sudo find ~/.thumbnails -type f -exec rm {} \; && sudo rm -rf /var/log/*.gz && sudo updatedb && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 3. jun 2009, 23:07

Hej Christian
Så har jeg prøvet dine opgivne tråde ,men jeg kan nu ikke skrive kommandoen i terminalen , den beder hele tiden om " sudo password erik" men curseren vil ikke lade mig skrive det, den blinker sort. Skriver jeg password inden kommandoen skriver den wrong password selv om det er rigtigt, jeg har prøvet mange gange så hvad nu ? Det er lidt træls
erik

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf laoshi » 4. jun 2009, 07:57

Du er bare løbet ind i en af ubuntus sikkerhedsindstillinger! Når du skriver dit password skal markøren ikke flytte sig. Det er for at ingen skal kunne aflure dig længden af pw ved at kigge dig over skulderen.
Men dit input bliver alligevel modaget, så når du har skrevet pw, så trykker du bare på <enter> og så kører det
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf Christian.Arvai » 4. jun 2009, 12:35

erikpaul skrev:Hej Christian
Så har jeg prøvet dine opgivne tråde ,men jeg kan nu ikke skrive kommandoen i terminalen , den beder hele tiden om " sudo password erik" men curseren vil ikke lade mig skrive det, den blinker sort. Skriver jeg password inden kommandoen skriver den wrong password selv om det er rigtigt, jeg har prøvet mange gange så hvad nu ? Det er lidt træls
erik

Det er faktisk beskrevet i guiden viewtopic.php?f=11&t=5879 som jeg linkede til:

indsæt følgende kommando i programmer>tilbehør>terminal :

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo rm -rf $HOME/.local/share/Trash/files && sudo rm -rf ~/.evolution/mail/local/folders.db && sudo find ~/.thumbnails -type f -exec rm {} \; && sudo rm -rf /var/log/*.gz && sudo updatedb && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes

tryk ”enter”
indtast din brugerkode (koden er usynlig imens man skriver den)
tryk ”enter”
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

erikpaul
Indlæg: 16
Tilmeldt: 2. jun 2009, 17:11

Re: Netværk opsætning på Asus

Indlægaf erikpaul » 4. jun 2009, 21:11

Hej Christian
Nu kom jeg jo igennem,( med det skjulte password) så det lykkedes. Jeg synes meget godt om Ububtu, der er småting men alt i alt, for eks smidder Firefox bogmærkerne væk når den nystartes så man må indtaste dem igen,og den hopper også ofte af nettet så man lige må på igen men ellers fin. Endnu engang tak for hjælpen man lærer jo noget hver gang
hilsen
Erik

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster