Hjælp til installation af trådløst internet

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
alexander-h
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. maj 2009, 00:01

Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf alexander-h » 5. maj 2009, 00:30

Hej Ubuntudanmark.dk, jeg håber i kan hjælpe mig!
Landet ligger sådan:
Jeg fik virus på min computer(som havde xp pro), og jeg kunne lige få adgang til nogle få filer, heldigvis de vigtigste, og hev dem så hurtigt over på en ekstern harddisk.
Jeg besluttede mig så for at formatere min harddisk, og tænkte nu skal det være: Linux.
Jeg har fået bøvlet lidt med Linux, men gav lynhurtigt op, hvilket jeg ikke vil dengang.
Jeg har valgt at starte computeren op med ubuntu, med store overvejelser.
Er det spild af tid? Er Linux dårligere ? Er det for svært ? Hvad med skole arbejde, kan jeg dele filer med de andre som benytter sig af Office-pakken?
Alt det læst jeg meget om, og valgte at springe ud i det.
Endelig udfordring, tænkte jeg da jeg startede op.
Og ganske rigtig. Masser af nye ting der skal udforskes, hvilket jeg elsker.
Men! Jeg vil også kunne finde løsningen, og specielt med internettet, det kan jeg ikke leve uden :p.
Problemet opstod dog først da jeg flyttede fra min far til min mor med min stationær(som jeg bruger mest).
Lige nu skriver jeg fra min bærbar, som jeg ikke har Linux på.
Jeg har prøvet en hel del, og har læst alle guides, ALLE, omkring drivers og dvs. programmer til trådløst net, intet virker.
Jeg tror udelukkende det er min fejl, og jeg bare mangler bedre vejledning.
Derfor håber jeg at i kan hjælpe mig!
Jeg har min egen bærbar til rådighed med xp, hvis jeg nu skal hente noget.
Jeg vil gerne have forklaring på jeres svar, og gerne i et let forståligt sprog, så jeg også kan lære af min fejl.
Mit trådløst kort er et: Belkin N1 Wireless Desktop Card.
Hvilken command vil i se? og hvad skal jeg kopier ind?
Hvilket program, hvilken opsætning, hjælp!

Hilsen Alexander

fretplay
Indlæg: 119
Tilmeldt: 3. nov 2008, 22:41
Geografisk sted: Sdr jylland

Re: Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf fretplay » 11. maj 2009, 01:20

-Var nede at sætte ubuntu op hos en kammerat der havde trådløst net, -endte med at måtte sidde i 3 timer, meeen fik det da til at virke. -en måneds tid senere kom Ubuntu 8,10 så, og den skulle vi da så selvfølgelig have sat op, -med forvisningen om at det vi/jeg havde brugt 3 timer på så ville være væk og at vi skulle begynde forfra, -men da 8.10 var sat op fandt den mere eller mindre selv nettet, og det hele virkede af sig selv.
-Så hvis du evt bruger 8.04 (som var det første jeg satte op) -var det måske en god ide at opgradere. -(der findes guides herinde i forummet til opgradering, så du ikke behøver formattere).

vh

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf Christian.Arvai » 11. maj 2009, 12:03

@ alexander-h

Hej og velkommen til forum :)



Vi skal bruge følgende oplysning :

1: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)

2: der er en del info vi også skal bruge, så gå ind i programmer>tilbehør>terminal og indsæt denne kommando:

Kode: Vælg alt

lsb_release -a && uname -a && lspci

og send hele resultatet fra terminalen herind til forum.




PS: jeg er ikke en af dem i forrum som er bedst til at løse netproblemer, så du skal nok regne med at der er andre som tager over og hjælper dig videre herfra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf guuf » 19. maj 2009, 16:14

Hej Forum !
Måske kan jeg også få lidt hjælp her ?
Jeg har fulgt Christians kode og fundet WIFI-kortets betegnelse (Sitecom Europe BW WL-121)
Dette er listet som "Linux godkendt" => grønt.
I Ubuntu 9.10 Studio får jeg beskeden : "Grænsefladen findes ikke"
Indikerer dette en specifik fejl, som kan isoleres, uden detaljeret oplysning om PC'en ? (VIA)
guuf :(

[size=85]PS: Vores eeePC går på samme lan ved et par klik, både i XP og EasyPeasy..
PS: Jeg har prøvet med rt73 -- virker ikke. (kan visk nok ikke finde filen)
[/size]

guuf
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. nov 2008, 15:29

Re: Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf guuf » 24. maj 2009, 12:28

Her er lidt flere oplysninger om mit WiFi, som ikke virker .
Har downloaded driveren, ACX 111 også benævnt acx 20080210. Den ligger på skivebordet.
Hvordan får jeg nu konfigureret mit Sitecom kort? så det optæder på listen sammen med eth0 (virker med kabel)
Hilsen guuf .

PS: Kan man installere en ekstra router ? -- den kan være uden WiFi - Der er et telefonstik tæt ved denne PC.
Da ville jeg kunne bruge et kort netkabel og kun bruge WiFi til bærbar Win PC.
Tak igen ! guuf :oops: -

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hjælp til installation af trådløst internet

Indlægaf Warhawk » 24. maj 2009, 13:17

guuf skrev:PS: Kan man installere en ekstra router ? -- den kan være uden WiFi - Der er et telefonstik tæt ved denne PC.
Da ville jeg kunne bruge et kort netkabel og kun bruge WiFi til bærbar Win PC.
Tak igen ! guuf :oops: -

Nej, det kan man ikke bare. For det første har du ikke linier nok og for det andet må kun 1 router have DHCP funktion. Så din løsning hedder i stedet en switch.

Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at koble flere routere sammen - enten i en bridge eller som AP, men det skal understøttes.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster