opsætning a trådløst på bærbar

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf cmay » 2. mar 2009, 17:09

hej.
jeg har købt i sidste månded en sådan en bærbar computer.
http://www.linuxshoppen.dk/products.php ... nt_id=6787

jeg har haft utroligt megt øjen betændelse og har ikke fået kigget særligt meget på det endu med det sonofon abomment der følger med.

men en ting jeg er faldet over er at der står i en af de links man finder på siden at den driver der skal bruges er faktisk includeret i ubuntu 8.10 men jeg har stadig ikke fået det til at virke.

jeg skal lige sige at computeren køre med ubuntu 8.10 og alt virker lige fra starten af uden nogle hacks eller noget som helst andet end det her trådløse sonofon abboment.

den finder uden problemer mit almindelige trådløse netværk jeg har herhjemme og hvis man trykker på fn + 8 som der står i instruktionen man skal for at få det her sim kort til at aktivere så sker der også noget.
(men hvad der sker helt præcist er ikke noget jeg har regnet mig frem til endu)

jeg vil værdsætte meget at få hjælp til lige at sætte det her op og egentligt gerne med stor skrift og med evt links således at andre der mangler en hurtig og nem guide kan drage nytte af det også.

tak for jeres tid.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf laoshi » 2. mar 2009, 17:11

gerne med stor skrift

Ubuntu har jo indbygget et hjælpemiddel til svagtsynede - det hedder Orca - hvis ikke du kender det. Det kan du evt. prøve at bruge.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf cmay » 2. mar 2009, 17:25

jeg kendeer det godt. mit problem er at jeg efter jeg blev opereret for grå stær har ekstremt langt syn så jeg sidder faktisk med min skærm cirka en halv meter fra tastaturet så jeg kan se. jeg var førhen kortsynet . jeg har så fået øjenbetændlese som jeg har haft i en månded nu hvor der triller betændlese ud af øjenkrogne i hele tiden og det er ikke til at se noget helt klart.

men jeg kender godt de forskellige triks i ubuntu til svagtsynede men de er bare ikke så anvendelige til mit behov. men jeg er meget glad for de er der . jeg møder også nogengange andre i ubuntu forums der faktisk har syns problemer og de kringler sig ud af det med de hjælpemidler der er i ubuntu mange af dem.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 19:28

cmay skrev:hej.
jeg har købt i sidste månded en sådan en bærbar computer.
http://www.linuxshoppen.dk/products.php ... nt_id=6787

jeg har haft utroligt megt øjen betændelse og har ikke fået kigget særligt meget på det endu med det sonofon abomment der følger med.

men en ting jeg er faldet over er at der står i en af de links man finder på siden at den driver der skal bruges er faktisk includeret i ubuntu 8.10 men jeg har stadig ikke fået det til at virke.

jeg skal lige sige at computeren køre med ubuntu 8.10 og alt virker lige fra starten af uden nogle hacks eller noget som helst andet end det her trådløse sonofon abboment.

den finder uden problemer mit almindelige trådløse netværk jeg har herhjemme og hvis man trykker på fn + 8 som der står i instruktionen man skal for at få det her sim kort til at aktivere så sker der også noget.
(men hvad der sker helt præcist er ikke noget jeg har regnet mig frem til endu)

jeg vil værdsætte meget at få hjælp til lige at sætte det her op og egentligt gerne med stor skrift og med evt links således at andre der mangler en hurtig og nem guide kan drage nytte af det også.

tak for jeres tid.

3g er efterhånden et af mine specialer lol
jeg skal lige høre hvad er det der indbygget modem i den der for et?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf laoshi » 2. mar 2009, 19:33

For god ordens skyld flytter jeg lige denne tråd over til Netværk
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf cmay » 2. mar 2009, 19:52

mange tak.
her er output af lspci

Kode: Vælg alt

00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:06.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:07.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:09.0 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller
00:09.1 SD Host controller: ENE Technology Inc ENE PCI SmartMedia / xD Card Reader Controller
00:09.3 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital / MMC Card Reader Controller
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10) 

jeg har været inde på denside som sonofon linker til og jeg har også kiget meget på den side som derfra så linkes til om opsætning af den her driver hvor jeg forstår det som om at der faktisk er det man skal bruge for at det virker i 8.10 men jeg har ikke installeret nogen scripots eller pakker. som sagt så kan den sagtens køre trådløst netværk men er ikke sat op til at bruge sonofon abbomnet endu. jeg har ikke selv kunnet rode med det men min bror har gjort lidt i det. dog uden at det virker. (endu)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 19:58

cmay skrev:mange tak.
her er output af lspci

Kode: Vælg alt

00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 671MX
00:01.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS AGP Port (virtual PCI-to-PCI bridge)
00:02.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS968 [MuTIOL Media IO] (rev 01)
00:02.5 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev 01)
00:03.0 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.1 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.1 Controller (rev 0f)
00:03.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 2.0 Controller
00:04.0 Ethernet controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 191 Gigabit Ethernet Adapter (rev 02)
00:05.0 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] SATA Controller / IDE mode (rev 03)
00:06.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:07.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] PCI-to-PCI bridge
00:09.0 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller
00:09.1 SD Host controller: ENE Technology Inc ENE PCI SmartMedia / xD Card Reader Controller
00:09.3 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital / MMC Card Reader Controller
00:0f.0 Audio device: Silicon Integrated Systems [SiS] Azalia Audio Controller
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 771/671 PCIE VGA Display Adapter (rev 10) 

jeg har været inde på denside som sonofon linker til og jeg har også kiget meget på den side som derfra så linkes til om opsætning af den her driver hvor jeg forstår det som om at der faktisk er det man skal bruge for at det virker i 8.10 men jeg har ikke installeret nogen scripots eller pakker. som sagt så kan den sagtens køre trådløst netværk men er ikke sat op til at bruge sonofon abbomnet endu. jeg har ikke selv kunnet rode med det men min bror har gjort lidt i det. dog uden at det virker. (endu)

jeg ser ikke noget modem der... hvad siger lsusb?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf Wikzo » 2. mar 2009, 20:02

Med Compiz er det muligt at zoome på skærmen, så det er nemmere at se.

Jeg ved ikke, hvor meget du er inde i det, men der findes et program, som hedder "CompizConfig Settings Manager", hvor du kan aktivere funktionen "Enhanced Zoom Desktop" :)
Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf cmay » 2. mar 2009, 20:30

her er link til den side som jeg snakker om. jeg har været inde på den side hvor driveren er hentet fra. men jeg har ikke installeret den. som sagt så på hjemmesiden for driveren synes jeg der faktisk står den er i 8.10 versionen af ubuntu og mit trådløse fungere fint men det her sonofon abboment virker ikke.
http://www.symlinux.com/phpBB3/viewtopi ... a161be1aaa

og her er lsusb

Kode: Vælg alt

Bus 003 Device 005: ID 5986:0200 Acer, Inc
Bus 003 Device 002: ID 0bda:8189 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187B Wireless 802.11g 54Mbps Network Adapter
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 003: ID 046d:c040 Logitech, Inc. Corded Tilt-Wheel Mouse
Bus 002 Device 002: ID 046d:c315 Logitech, Inc. Classic New Touch Keyboard
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub


undskyld ventetiden :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: opsætning a trådløst på bærbar

Indlægaf cmay » 20. maj 2009, 01:31

update :efter opgradering til jaunty jackalope virker dette modem out of the box.

til information til andre som evt påtænker at købe sårn en maskine jeg har da den jo har været på tilbud hele landet rundt.

der er således intet på maskinen der ikke fungere med ubuntu jaunty jacaklope lige fra starten af.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster