Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
rapla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. mar 2009, 11:31
IRC nickname: rapla

Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf rapla » 2. mar 2009, 12:06

Hej Forum
Jeg har et problem med YouSee (ja, udover de problemer vi alle har med dem): Jeg er nødt til at genregistrere modem og router, når jeg har haft slukket for strømmen. Problemet er nyt, dvs. jeg har kørt Ubuntu siden i sommers og 8.10 siden efteråret, men det er først de sidste par måneder, det er gået galt. Det kunne tyde på, at synderen er noget, jeg har installeret.
Det virkeligt mærkelige er, at problemet er periodisk (dvs. det er ikke hver gang, det går galt), men det sker ofte nok til, at det er hamrende irriterende - alene af den grund, at jeg er nødt til at starte Windows op, og (gys!) Internet Explorer.
Gnome Power Management svarer af og til ikke, når jeg lukker ned, og jeg troede egentlig, at jeg havde fundet fejlen der, men det lader ikke til at være relateret.
Nogen der har et bud?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 12:14

rapla skrev:Hej Forum
Jeg har et problem med YouSee (ja, udover de problemer vi alle har med dem): Jeg er nødt til at genregistrere modem og router, når jeg har haft slukket for strømmen (og det gør jeg selvfølgelig hver aften). Problemet er nyt, dvs. jeg har kørt Ubuntu siden i sommers og 8.10 siden efteråret, men det er først de sidste par måneder, det er gået galt. Det kunne tyde på, at synderen er noget, jeg har installeret.
Det virkeligt mærkelige er, at problemet er periodisk, men det sker ofte nok til, at det er hamrende irriterende - alene af den grund, at jeg er nødt til at starte Windows op, og (gys!) Internet Explorer.
Gnome Power Management svarer af og til ikke, når jeg lukker ned, og jeg troede egentlig, at jeg havde fundet fejlen der, men det lader ikke til at være relateret.
Nogen der har et bud?

dit problem er ikke din computer da den ikke kan påvirke noget. dit problem er højst sansynligt dit modem., eller rettere din leverandør samt dit modem.
de nyere forbindelser er beregnet på at modemet er tændt hele tiden. når du slukker modemet og tænder det igen 10-12 timer eller efter (eller senere) så er den ip du får tildelt blevet frigivet og du skal derfor have en ny. for at få den skal du registrere dig og bevise at du har ret til at få en adresse.
Løsningen er derfor IKKE at slukke for dit modem, og lade det være tændt hele tiden
Nogle modems er bare en budbringer, og får ikke en adresse før der "hænger noget i den anden ende" så det kan være at du skal kade din router være tændt også. Det kommer an på om der er en router indbygget i dit modem.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf Stra » 2. mar 2009, 12:19

rapla skrev:Hej Forum
Jeg har et problem med YouSee (ja, udover de problemer vi alle har med dem): Jeg er nødt til at genregistrere modem og router, når jeg har haft slukket for strømmen. Problemet er nyt, dvs. jeg har kørt Ubuntu siden i sommers og 8.10 siden efteråret, men det er først de sidste par måneder, det er gået galt. Det kunne tyde på, at synderen er noget, jeg har installeret.
Det virkeligt mærkelige er, at problemet er periodisk (dvs. det er ikke hver gang, det går galt), men det sker ofte nok til, at det er hamrende irriterende - alene af den grund, at jeg er nødt til at starte Windows op, og (gys!) Internet Explorer.
Gnome Power Ma?znagement svarer af og til ikke, når jeg lukker ned, og jeg troede egentlig, at jeg havde fundet fejlen der, men det lader ikke til at være relateret.
Nogen der har et bud?
Jeg ved ikke hvad fejlen er, men mon ikke du kan rette det via wine og IE4linux (http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Installation), i stedet for at benytte windows og IE.

evt også med denne tilføjelse til firefox "user Agent Switcher"

stra
Senest rettet af Stra 2. mar 2009, 12:50, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

rapla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. mar 2009, 11:31
IRC nickname: rapla

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf rapla » 2. mar 2009, 12:36

soundpartner skrev:
rapla skrev:Hej Forum
Jeg har et problem med YouSee (ja, udover de problemer vi alle har med dem): Jeg er nødt til at genregistrere modem og router, når jeg har haft slukket for strømmen (og det gør jeg selvfølgelig hver aften). Problemet er nyt, dvs. jeg har kørt Ubuntu siden i sommers og 8.10 siden efteråret, men det er først de sidste par måneder, det er gået galt. Det kunne tyde på, at synderen er noget, jeg har installeret.
Det virkeligt mærkelige er, at problemet er periodisk, men det sker ofte nok til, at det er hamrende irriterende - alene af den grund, at jeg er nødt til at starte Windows op, og (gys!) Internet Explorer.
Gnome Power Management svarer af og til ikke, når jeg lukker ned, og jeg troede egentlig, at jeg havde fundet fejlen der, men det lader ikke til at være relateret.
Nogen der har et bud?

dit problem er ikke din computer da den ikke kan påvirke noget. dit problem er højst sansynligt dit modem., eller rettere din leverandør samt dit modem.
de nyere forbindelser er beregnet på at modemet er tændt hele tiden. når du slukker modemet og tænder det igen 10-12 timer eller efter (eller senere) så er den ip du får tildelt blevet frigivet og du skal derfor have en ny. for at få den skal du registrere dig og bevise at du har ret til at få en adresse.
Løsningen er derfor IKKE at slukke for dit modem, og lade det være tændt hele tiden
Nogle modems er bare en budbringer, og får ikke en adresse før der "hænger noget i den anden ende" så det kan være at du skal kade din router være tændt også. Det kommer an på om der er en router indbygget i dit modem.


Tak for svaret. Det kunne lyde som en meget fornuftig forklaring, men hvorfor er problemet så først opstået for nyligt? Jeg har hverken skiftet hardware eller levenrandør. At og til kommer jeg hjem efter at have haft slukket en uge eller mere, uden at der er problemer.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf soundpartner » 2. mar 2009, 12:42

rapla skrev:
soundpartner skrev:
rapla skrev:Hej Forum
Jeg har et problem med YouSee (ja, udover de problemer vi alle har med dem): Jeg er nødt til at genregistrere modem og router, når jeg har haft slukket for strømmen (og det gør jeg selvfølgelig hver aften). Problemet er nyt, dvs. jeg har kørt Ubuntu siden i sommers og 8.10 siden efteråret, men det er først de sidste par måneder, det er gået galt. Det kunne tyde på, at synderen er noget, jeg har installeret.
Det virkeligt mærkelige er, at problemet er periodisk, men det sker ofte nok til, at det er hamrende irriterende - alene af den grund, at jeg er nødt til at starte Windows op, og (gys!) Internet Explorer.
Gnome Power Management svarer af og til ikke, når jeg lukker ned, og jeg troede egentlig, at jeg havde fundet fejlen der, men det lader ikke til at være relateret.
Nogen der har et bud?

dit problem er ikke din computer da den ikke kan påvirke noget. dit problem er højst sansynligt dit modem., eller rettere din leverandør samt dit modem.
de nyere forbindelser er beregnet på at modemet er tændt hele tiden. når du slukker modemet og tænder det igen 10-12 timer eller efter (eller senere) så er den ip du får tildelt blevet frigivet og du skal derfor have en ny. for at få den skal du registrere dig og bevise at du har ret til at få en adresse.
Løsningen er derfor IKKE at slukke for dit modem, og lade det være tændt hele tiden
Nogle modems er bare en budbringer, og får ikke en adresse før der "hænger noget i den anden ende" så det kan være at du skal kade din router være tændt også. Det kommer an på om der er en router indbygget i dit modem.


Tak for svaret. Det kunne lyde som en meget fornuftig forklaring, men hvorfor er problemet så først opstået for nyligt? Jeg har hverken skiftet hardware eller levenrandør. At og til kommer jeg hjem efter at have haft slukket en uge eller mere, uden at der er problemer.

Det kunne jo være at din udbyder har ændret i deres releasetimes (hvor lang tid der går før ip skal genforhandles)
hvis adrressen stadig er ledig når du prøver at genforbinde så får du jo bare den andresse som du i forvejen er registreret med
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

rapla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 2. mar 2009, 11:31
IRC nickname: rapla

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf rapla » 2. mar 2009, 13:16

Jeg er ny her på forummet, og det lader til, at der er problemer med at opdatere mine svar.
Jeg lader fremover modemmet være tændt om natten (jeg køber forklaringen om, at udbyderen har skiftet releasetimes). Tak til soundpartner.
Når/hvis problemet opstår igen kan jeg selvfølgelig ordne det i Firefox ved at skifte renderingsmotor. Tak til stra for det indlysende råd. Der er jeg helt enig med soundpartner: Wine er heller ikke min kop te.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Modem og router skal genregistreres ved hver opstart

Indlægaf Warhawk » 2. mar 2009, 19:24

Den måde YouSee fungerer på er, at når man første gang kobler på nettet, skal udstyret registreres. Selve udstyret registreres på MAC-adressen, og der kan kun registreres et stykke udstyr. Sålænge det samme udstyr bruges skal der ikke foretages en ny registrering. Men sætter du en anden computer f.eks., skal denne pludselig registreres. IP-tildeling har ingen indflydelse på dette, da IP-adressen er dynamisk.

Du har vel registreret din router som udstyr? Så er det dennes MAC-adresse som registreres og der er ingen problemer i at have forskellige computere tilsluttet routeren.

Som soundpartner skriver er det dog en rigtig god ide at have både modem og router tændt altid.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster